سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ | Tuesday, 28 June 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ | Tuesday, 28 June 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / چرا فنلاند بهترین سیستم آموزشی را دارد؟ / اینجا سر معلم شدن دعواست! + زیرنویس فارسی

ویدیو / چرا فنلاند بهترین سیستم آموزشی را دارد؟ / اینجا سر معلم شدن دعواست! + زیرنویس فارسی

تماشا کنید: دست در حنا مانده‌ی ایران / قطر چگونه گوی منفعت را در «بزرگترین میدان گازی دنیا» از ایران ربوده؟

تماشا کنید: دست در حنا مانده‌ی ایران / قطر چگونه گوی منفعت را در «بزرگترین میدان گازی دنیا» از ایران ربوده؟

ویدیو / سعید روستایی: تاوان تحریم‌ها را فقط مردم پس دادند؛ می‌شود از تحریم‌های غرب یک سریال ساخت

ویدیو / سعید روستایی: تاوان تحریم‌ها را فقط مردم پس دادند؛ می‌شود از تحریم‌های غرب یک سریال ساخت

ویدیو / لحظه دیدار دختر دامغانی فروخته شده با پدر و مادر واقعی‌اش بعد از ۲۳ سال

ویدیو / لحظه دیدار دختر دامغانی فروخته شده با پدر و مادر واقعی‌اش بعد از ۲۳ سال

ویدیو /  شادی خبرساز مربی زن ایرانی در تلویزیون عراق

ویدیو / شادی خبرساز مربی زن ایرانی در تلویزیون عراق

ویدیو /  کشف باغ وحش خانگی غیرمجاز در خمینی‌شهر

ویدیو / کشف باغ وحش خانگی غیرمجاز در خمینی‌شهر

کد خبر: ۶۸۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
اجتماع >> جامعه
پ

بعد از پله برقی‌ها، نوبت به خاموشی آسانسور‌های متروی تهران رسید!

خاموش بودن آسانسور‌های مترو موضوع داغ این روز‌های مدیریت شهری است، اختلاف نظر سازمان ملی استاندارد و مترو موجب شدتا تعداد قابل توجهی از آسانسور‌ها مجوز فعالیت نداشته باشند و خاموش شوند؛ موضوعی که برای بخش قابل توجهی از شهروندان یعنی معلولان و سالمندان مسئله ساز شد. کارشناس فنی تجهیزات مترو گفت: هر آسانسور نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد، اما متأسفانه ۱۰۰ آسانسور خاموش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: کارشناس فنی تجهیزات مترو خواهان تشکیل یک کمیته مستقل برای حل مشکل خاموشی آسانسورهای مترو شد و گفت: باید استاندارد برای مترو جدا گانه تعریف شود چرا که ماهیت استاندارد مترو با ساختمان‌های عادی متفاوت است. ما نیازمند تعریف خاص برای استاندارد آسانسورهای مترو هستیم.

خاموش بودن آسانسورهای مترو موضوع داغ این روزهای مدیریت شهری است،‌ اختلاف نظر سازمان ملی استاندارد و مترو موجب شدتا تعداد قابل توجهی از آسانسورها مجوز فعالیت نداشته باشند و خاموش شوند؛ موضوعی که برای بخش قابل توجهی از شهروندان یعنی معلولان و سالمندان مسئله ساز شد.

کارشناسان مترو چه می‌گویند؟

بحث اصلی حول محور بندی از استاندارد شکل گرفته است که فاصله طبقات را یازده متر می‌داند. در این بند آمده است « در صورتی‌که فاصله بین آستانه درهای طبقات متوالی از ۱۱ متر تجاوز کند ، درهای اضطراری میانی باید به گونه ای تعبیه شوند که فاصله بین آستانه درها بیشتر از ۱۱ متر نباشد.»، به عبارت دیگر استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۶۳۰۳ که برگرفته از استاندارد جهانیBS EN ۸۱-۱+A۳است امکان نجات مسافران محبوس شده در آسانسور را در این شرایط الزامی دانسته است.

این موضوع را از طریق کارشناسان فنی حاضر در اداره کل استاندارد استان تهران و مترو پیگیری کردیم. علی آقازاده کارشناس فنی تجهیزات مترو در گفتگو با همشهری آنلاین از استاندارد ثابت برای آسانسورها انتقاد کرد و گفت: اینکه استاندارد آسانسور مترو با ساختمان یکی باشد، امکان پذیر نیست به عنوان مثال ایستگاه مترو تجریش ۵۳ متر است،‌ سازمان استاندارد می‌گوید که در هر ۱۱.۵ متر باید در خروجی بزنم، در چنین عمقی ما در کدام قسمت مسیر می‌توانیم، در خروجی بزنیم؟

براساس گفته این کارشناس لازم است که کمیته‌ای تشکیل شود و مباحث و تعریف استاندارد برای مترو جدا شود چرا که ماهیت استاندارد مترو با ساختمان‌های عادی متفاوت است و نیازمند تعریف خاص برای استاندارد آسانسورهای مترو هستیم.

او در پاسخ به این سئوال که تا کنون چه رایزنی‌هایی با اداره کل استاندارد برای حل این مشکل داشته‌اید،‌ گفت: ما جلساتی با مسئولان اداره استاندارد داشته‌ایم اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم و حتی در تاریخ شهریور سال گذشته که جلسه‌ای برگزار شد،‌ سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری تهران برای اجرای عملیات نجات اعلام آمادگی کرد اما هنوز با اداره استاندارد به توافق نرسیده‌ایم، از نظر ما لازم است که یک کمیته مستقل برای حل این مشکل تشکیل شود.

۱۰۰ دستگاه آسانسور در حال خاک خوردن

آقازاده با اشاره به این نکته که نزدیک به ۱۰۰ دستگاه آسانسور در مترو وجود دارد که بعد از هزینه‌های زیاد در حال خاک خوردن هستند. هیچ مسافری نمی‌تواند از این آسانسورها استفاده کند، گفت: مشاوره‌های ما برای ساخت مترو جز شرکت‌های شناخته شده و مطرح هستند و سازمان استاندارد باید قبول کند که ماهیت ساخت و ساز در مترو متفاوت است. زمانی که ناظر ساختمانی و مشاور کارفرما، ایمنی را تأیید می‌کنند، استاندارد نیز باید مناسب سازی را مطابق با شرکت مترو انجام دهد. به عبارت دیگر باید یک استاندارد جدید برای آسانسورهای مترو تهیه شود.

این کارشناس فنی تجهیزات مترو افزود: هر آسانسور نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد اما متأسفانه ۱۰۰ آسانسور خاموش است. این هزینه‌ها قابل جبران نیست. هر چقدر این آسانسورها بیشتر خاموش بمانند، هزینه مضاعفی برای تعمیر ایجاد می‌شود. ما نیازمند یک تعامل سازنده بین آتش‌نشانی، استاندارد و شرکت مترو هستیم. هر چند آتش نشانی در نامه‌ای به ما تأییدیه داده است که می‌تواند در همین شرایط نیز عملیات نجات را انجام دهد اما هنوز پیگیری‌های ما به جایی نرسیده است.

براساس اطلاعاتی که خبرنگار همشهری آنلاین به دست آورده است،‌ ۲ راه حل، ایجاد در خروج اضطراری از آسانسور به پله‌های فرار یا آسانسور مجاور از سوی سازمان استاندارد مطرح شده . براین اساس اگر امکان گذاشتن در اضطراری در طول مسیر برای این آسانسورها وجود نداشته باشد و در صورت تعبیه در اضطراری در دیواره‌های کابین‌های مجاور یکدیگر در چاه‌های مشترک با رعایت سایر بندهای استاندارد می‌توان از آسانسور مجاور استفاده کرد و مسافرین محبوس در آسانسور متوقف شده را نجات داد.

آقازاده در پاسخ به راه حل مطرح شده از سوی سازمان استاندارد، توضیح داد: این امکان پذیر نیست چون ایستگاه‌های ما حداقل ۲۰ متر زیر زمین هستند، سازه مترو بتن و خاک است و اگر بخواهم در این فاصله که مدنظر استاندارد است، خروجی ایجاد کنم،‌ این در اضطراری باید به بتن و خاک باز شود. در رابطه با آسانسور مجاور هم باید بگویم که به عنوان مثال در ایستگاه اقدسیه دو دستگاه آسانسور وجود دارد که مجاور هم هستند اما وسط این دو آسانسور ۶۰ سانتی متر بتن است که ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او افزود:در ایستگاه‌های خط ۶،۷ و ۳ چندین بار ناظر شرکت استاندارد حضور یافت و در روزهای اول لیست نواقص را به ما ارائه کردند و ما نزدیک به ۱۰۰ نقص را حل کردیم اما به عنوان مثال در ایستگاه اقدسیه همین بحث ۱۱.۵ متر مشکل ایجاد کرد و با وجود پیگیری‌های ما به نتیجه خاصی نرسیده است.

چرا آسانسورها بیمه نشدند؟

دلیل خاموش بودن آسانسورهای مترو نکته دیگری است که براساس اطلاعات به دست آمده از یک کارشناس اداره کل استاندارد استان تهران باید گفت که معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در سال ۱۴۰۰ نامه‌ای خطاب به بیمه مرکزی ارسال و از مدیرکل بیمه مرکزی درخواست کرد تا خدمات بیمه ای را صرفا به آن دسته از آسانسورها که دارای تاییدیه استاندارد هستند، ارائه کند.

به گفته این فرد مطلع تا پیش از این نامه، آسانسورها بدون بررسی موضوع استاندارد بیمه می‌شدند اما پس از آن محدودیتی برای فعالیت این نوع آسانسورها ایجاد شد. در هفته‌های گذشته مسئولین مترو برای بیمه آسانسورها اقدام کردند و متوجه این موضوع شدند که شرکت‌های بیمه حاضر نیستند آسانسورهایی که استاندارد ندارند را بیمه کنند. این موضوع باعث شد تا بحث استاندارد آسانسورها از سوی مترو مورد پیگیری قرار بگیرد و در این میان تا مشخص شدن وضعیت دستور دادند که آسانسورها خاموش شود چرا که فعالیت آسانسورها بدون گواهینامه بازرسی آسانسور ، ناایمن و خطرناک است.

آقازاده نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت: شرکت بهره‌برداری دستور خاموش کردن آسانسورها را صادر کرده است.

غیرممکن بودن تغییر در متروهایی که سال‌ها از احداث و فعالیتشان می‌گذرد، نکته‌ای است که با یک کارشناس مرتبط با اداره کل استاندارد مطرح کردیم و براساس گفته او« آسانسورها از سال ۸۲ بر مبنای تاریخ پروانه ساختمانی مشمول استاندارد هستند و به عبارت دیگر هر آسانسوری که قبل از این تاریخ نصب شده باشد، ‌مشمول استاندارد نیست و تمام دستگاه آسانسورهای نصب شده بعد از تاریخ مذکور باید الزامات استاندارد را رعایت کنند.»

کارشناس فنی تجهیزات مترو نیز در رابطه با مشکل ایستگاه‌های قدیمی و مطابقت آنها با استانداردهای مطرح شده از سوی سازمان استاندارد، گفت: بخشی از مشکل ما این است، چطور از ما توقع دارند ایستگاهی که چند سال پیش ساخته شده است را تغییر بدهیم تا مطابق با استاندارد مطرح شده باشد. یک نکته دیگر هم این است که چطور ۱۸۰ آسانسور در خطوط ۱، ۲ و ۵ فعال و در حال بهره‌برداری هستند، اگر مشکلی است باید به این ایستگاه‌ها هم ایراد بگیرند.

پرونده ایستگاه اقدسیه و مهدیه معطل در کمیته فنی

او در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود تا کنون پرونده‌ای از جانب مترو به کمیته فنی سازمان استاندارد ارجاع نشده است، گفت: نه این حرف درست نیست. پرونده ایستگاه مهدیه در خط ۷ و اقدسیه در خط ۳ در کمیته فنی معطل مانده است، ما پرونده این ایستگاه‌ها را به کمیته فنی فرستاده‌ایم اما کاری انجام نداده‌اند و پیگیری به نتیجه‌ای ختم نشد. نامه تمام این موارد موجود است.

او در پایان تأکید کرد که ما به عنوان بخشی از مسئولان مترو خواهان این موضوع هستیم که سازمان استاندارد بحث مترو را از ساختمان جدا کنند و با جلسه‌های مشترک به یک راه حل مشترک برسیم.

لینک کوتاه
بیشتر بخوانید

چرا آسانسور‌های متروی تهران کار نمی‌کند؟ / عضو شورای شهر: سازمان استاندارد به آسانسور‌ها اشکال گرفته است

ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

بازداشت سارق مسلح طلافروشی/ آتش و دود ایجاد کردم تا دوربین ها تصویرم را ضبط نکنند

بازداشت سارق مسلح طلافروشی/ آتش و دود ایجاد کردم تا دوربین ها تصویرم را ضبط نکنند

خیانت دوباره وینگر آبی‌ها به همسرش/عکس

خیانت دوباره وینگر آبی‌ها به همسرش/عکس

فاش شدن علت مرگ دی‌کاپریو در «تایتانیک» ۲۵ سال پس از اکران

فاش شدن علت مرگ دی‌کاپریو در «تایتانیک» ۲۵ سال پس از اکران

اصفر فرهادی نامزد یک جایزه نویسندگی در آمریکا شد

اصفر فرهادی نامزد یک جایزه نویسندگی در آمریکا شد

درگذشت بازیگر سرشناس ترکیه که با سینمای ایران همکاری داشت

درگذشت بازیگر سرشناس ترکیه که با سینمای ایران همکاری داشت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: تشییع پیکر مرحوم مهدوی دامغانی در حرم امام رضا (ع)

تصاویر: تشییع پیکر مرحوم مهدوی دامغانی در حرم امام رضا (ع)

۲/۴
تصاویر: آخرین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه

تصاویر: آخرین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه

۳/۴
تصاویر: «غول های بتنی» در حال بلعیدن طبیعت گیلان

تصاویر: «غول های بتنی» در حال بلعیدن طبیعت گیلان

۴/۴
تصاویر: همایش سراسری قوه قضاییه

تصاویر: همایش سراسری قوه قضاییه

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / سران گروه هفت، پوتین را مسخره کردند

ویدیو / مرگ ۵ نفر بر اثر ریزش استادیوم گاوبازی در کلمبیا

تماشا کنید: فرزندآوری به جای مدارج علمی! / مصوبه اخیر درمورد جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها چه پیامدهایی دارد؟

ویدیو / مسیری که «نایک» آمد؛ این برند میلیارد دلاری چگونه راه افتاد؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / واکنش پیمان معادی به حرکت جنجالی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در جشنواره کن

ویدیو / سرو نوشیدنی با ورق طلا در قلب تهران

ویدیو / تشویق طناز طباطبایی و جواد عزتی در کنسرت نمایش سی صد

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

ویدیو / شادی خبرساز مربی زن ایرانی در تلویزیون عراق

کشف شیر آفریقایی در استان اصفهان

تصاویر: استقبال رسمی از نخست وزیر عراق

چرا «فرمت» مذاکرات ایران و آمریکا تغییر کرد؟ / چقدر به احیای برجام نزدیک هستیم؟

سردار مجید خادمی، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه شد

قالیباف: برخی سوپر انقلابی‌ها هیچ کاری برای انقلاب نکرده‌اند ولی از همه طلبکارند / بنا نیست هر حرف نپخته‌ای را به زبان بیاوریم و اسم خودمان را بگذاریم انقلابی / تو که هیچ غلطی نکرده‌ای حق نداری به اسم انقلاب حرف بزنی

کیهان به نقل از روزنامه روسی: ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات احیای برجام، در مورد سپاه چشم‌پوشی کند

ویدیو / لحظه دیدار دختر دامغانی فروخته شده با پدر و مادر واقعی‌اش بعد از ۲۳ سال

وزارت کار: حقوق بازنشستگان در سه دسته جداگانه افزایش می‌یابد

ویدیو / پسر گوگوش: مصداقی شوهر مادرم من را ساعت ۳ نصف شب از خانه بیرون انداخت

ویدیو / صدایی که همایون شجریان مبهوتش شد

دادستان کل کشور: استفاده از اراذل و اوباش در ساخت‌وساز بسیار عجیب است/ این موضوع را از طریق دادستانی پیگیری کنید

شهردار: برج خلیج فارس قزوین ظرف یک هفته تخلیه شود

تصویر جدیدی که از حسین طائب منتشر شد

مذاکرات احیای برجام، توافق ابراهیم و پیمان امنیتی آمریکا - اعراب - اسرائیل؛ حالا همه شرط‌بندی‌ها بر سر پاسخ‌ ایران است

مشاهده یک توله یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش میاندشت

صداوسیما: توقف پخش برنامه طبیب / مجری نتوانست اظهارات غیرعلمی مهمان درمورد نماز را تصحیح کند

روایتی از شلیک یک «مامور گشت ارشاد» به بوکسور سابق تیم ملی

وزارت کار: حقوق بازنشستگان در سه دسته جداگانه افزایش می‌یابد

ویدیو / پسر گوگوش: مصداقی شوهر مادرم من را ساعت ۳ نصف شب از خانه بیرون انداخت

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

حمید جبلی به تلویزیون بازمی‌گردد / فصل هفتم "پایتخت" ساخته می‌شود

شهردار کرج عزل شد

ویدیو / صدایی که همایون شجریان مبهوتش شد

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

ویدیو / حمله با چاقو به چند طلبه در حرم امام رضا؛ ضارب دستگیر شد

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
حاشیه‌های جذاب درباره ۶ فیلم معروف دنیا؛ از مهمان ناخوانده «پدرخوانده» تا یک صحنه و ۱۵۶ برداشت

حاشیه‌های جذاب درباره ۶ فیلم معروف دنیا؛ از مهمان ناخوانده «پدرخوانده» تا یک صحنه و ۱۵۶ برداشت

ناسا حراج خاک ماه و چند سوسک‌ به قیمت ۴۰۰ هزار دلار را متوقف کرد

ناسا حراج خاک ماه و چند سوسک‌ به قیمت ۴۰۰ هزار دلار را متوقف کرد

۲۰ واقعیت جالب، بامزه و باورنکردنی برای ذهن های کنجکاو که آموزنده نیز هستند

۲۰ واقعیت جالب، بامزه و باورنکردنی برای ذهن های کنجکاو که آموزنده نیز هستند

فاش شدن علت مرگ دی‌کاپریو در «تایتانیک» ۲۵ سال پس از اکران

فاش شدن علت مرگ دی‌کاپریو در «تایتانیک» ۲۵ سال پس از اکران

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

آتش‌سوزی در یک ساختمان پزشکان واقع در بلوار آفریقا / ۳۰ نفر نجات یافتند

گروه ۷ برای رویارویی با ناامنی غذایی در جهان ۴.۵ میلیارد دلار دیگر هزینه می‌کند

علی مطهری: یک گام دیگر تا مذاکره مستقیم با آمریکا باقی مانده که حق خود را از او بستانیم

سفیر ایران: منظور امیرعبداللهیان از «درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه» چراغ سبز تلویحی به آنکارا درباره عملیات در شمال سوریه نبود / دیدگاه‌های ما در این خصوص واضح و ثابت است

عضو کمیسیون صنایع و معادن: دولت پیام مجلس برای تغییر در وزارت صمت را دریافت کرد و ۲ ماه زمان خواست

گزارشی از وضعیت تئاتر؛ ۶ توقیف در کمتر از ۴ ماه

اروپا دو داروی موثر بر سرطان پستان تولیدی شرکت آسترازنکا را تایید کرد

طالبان تجارت آنلاین ارز‌های خارجی را در افغانستان ممنوع کرد

قیمت دلاری، بلیت برخی پروازها را از دسترس خارج کرد

علی مطهری: یک گام دیگر تا مذاکره مستقیم با آمریکا باقی مانده که حق خود را از او بستانیم

سفیر ایران: منظور امیرعبداللهیان از «درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه» چراغ سبز تلویحی به آنکارا درباره عملیات در شمال سوریه نبود / دیدگاه‌های ما در این خصوص واضح و ثابت است

عضو کمیسیون صنایع و معادن: دولت پیام مجلس برای تغییر در وزارت صمت را دریافت کرد و ۲ ماه زمان خواست

سخنگوی ستاد امر به معروف: در ماجرای تجمع شیراز با نوجوانان برخورد نشده / مسئله عفاف و حجاب در هشت سال گذشته رها بوده

اتحادیه فروشندگان تلفن همراه: به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضا به‌شدت پایین آمده / مردم جز در شرایط اجبار، خرید نمی‌کنند

اسلامی: نصب سانتریفیوژهای جدید در فردو بر اساس برنامه اقدام راهبردی است

وزیر ارتباطات: فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ شایعه است

تولید فولاد خوزستان از سرگرفته شد

رهبر معظم انقلاب: دشمن در این چهار دهه به ضعف‌ها و کمبود‌ها امید بسته، اما مکرر ناامید شده / مشکل‌شان این است که سرّ این ناامیدی را نمی‌تواند بفهمند

آخرین آمار کرونا در ایران، ۷ تیر ۱۴۰۱: فوتی‌های کرونا دوباره به صفر رسید

جمع آوری دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز / عضو شورای شهر: در راستای منافع مردم نبود

شاخص کل بورس، امروز ۷ تیر ۱۴۰۱

قیمت طلا و سکه، امروز ۷ تير ۱۴۰۱

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، امروز ۷ تیر ۱۴۰۱

هنری کیسینجر: تجزیه روسیه یعنی هرج و مرج در آسیای مرکزی و خاورمیانه

نقل قول مهم مکرون از محمد بن زاید درمورد میزان توانایی امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت

هیات آمریکایی در تلاش برای بازسازی روابط با ونزوئلا به کاراکاس سفر کردند

علی باقری وارد دوحه شد

تراژدی مهاجران اینبار در تگزاس؛ ۴۶ جسد در یک تریلی رها شده کشف شد

لغو قرعه‌کشی خودرو تا اطلاع ثانوی

کمیسیون عمران مجلس: در حادثه قطار مشهد - یزد، ‫هدایت قطار توسط کمک لوکوموتیوران پایه ۳ انجام شده بود

سازمان ملل: در زلزله افغانستان ۱۵۵ کودک کشته و ۲۵۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند

۴۸ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام / وجود ۷ هزار صفحه با نیم میلیون دنبال کننده / ۵۰ صفحه بیش از ۳ میلیون دنبال کننده دارند

وضعیت جاده ها و راه‌ها، امروز ۷ تیر ۱۴۰۱ / ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج

وضعیت آب و هوا، امروز ۷ تیر ۱۴۰۱ / وقوع توفان شن در زابل / دمای هوای امروز تهران به ۴۱ درجه می‌رسد

سازمان سینمایی اجازه تولید فیلم تازه رخشان بنی‌اعتماد را نداد

زنگ هشدار برای دموکرات‌ها؛ ۱ میلیون رای دهنده، جمهوری‌خواه شده‌اند

کارگردان «شب شک»: به ما اعلام شده اگر نام نوید محمدزاده را حذف کنیم دوباره اجازه اجرا خواهیم داشت / نوید محمدزاده خواست نامش را حذف کنیم، اما اخلاقی نیست

سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع: استیضاح وزیر صمت حدنصاب لازم را دارد / هیئت رییسه باید فردا تقاضای استیضاح را اعلام وصول کند

اصابت موشک روسیه به مرکز خرید کرمنچوک؛ شمار تلفات به دست‌کم ۱۰ کشته و ۴۰ زخمی رسید

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
وبگردی

درگذشت بازیگر سرشناس ترکیه که با سینمای ایران همکاری داشت

اصفر فرهادی نامزد یک جایزه نویسندگی در آمریکا شد

فاش شدن علت مرگ دی‌کاپریو در «تایتانیک» ۲۵ سال پس از اکران

سود سینماداری بیشتر است یا چلوکبابی؟ /امید «شین» به بازیگران خاطره‌ساز

دستگیری ۳ نفر از تبلیغ‌کنندگان سایت‌های شرط‌بندی

بازداشت سارق مسلح طلافروشی/ آتش و دود ایجاد کردم تا دوربین ها تصویرم را ضبط نکنند

جلال حسینی: محبت مردم شگفت‌زده‌ام می‌کند

تام کروز برای اولین بار میلیاردی شد/ ماوریک «دکتر استرنج» را گرفت

چرا جوانان ژاپنی حاضر به ازدواج نیستند؟

دختر باد بالاخره حرف مانده در دلش را گفت

مسمومیت ۶ نفر در حادثه گازگرفتگی یک نانوایی در تهران

بیانیه دوم کی‌روش؛ عصبانی‌تر از همیشه!

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۸۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
اجتماع >> جامعه
پ

بعد از پله برقی‌ها، نوبت به خاموشی آسانسور‌های متروی تهران رسید!

خاموش بودن آسانسور‌های مترو موضوع داغ این روز‌های مدیریت شهری است، اختلاف نظر سازمان ملی استاندارد و مترو موجب شدتا تعداد قابل توجهی از آسانسور‌ها مجوز فعالیت نداشته باشند و خاموش شوند؛ موضوعی که برای بخش قابل توجهی از شهروندان یعنی معلولان و سالمندان مسئله ساز شد. کارشناس فنی تجهیزات مترو گفت: هر آسانسور نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد، اما متأسفانه ۱۰۰ آسانسور خاموش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: کارشناس فنی تجهیزات مترو خواهان تشکیل یک کمیته مستقل برای حل مشکل خاموشی آسانسورهای مترو شد و گفت: باید استاندارد برای مترو جدا گانه تعریف شود چرا که ماهیت استاندارد مترو با ساختمان‌های عادی متفاوت است. ما نیازمند تعریف خاص برای استاندارد آسانسورهای مترو هستیم.

خاموش بودن آسانسورهای مترو موضوع داغ این روزهای مدیریت شهری است،‌ اختلاف نظر سازمان ملی استاندارد و مترو موجب شدتا تعداد قابل توجهی از آسانسورها مجوز فعالیت نداشته باشند و خاموش شوند؛ موضوعی که برای بخش قابل توجهی از شهروندان یعنی معلولان و سالمندان مسئله ساز شد.

کارشناسان مترو چه می‌گویند؟

بحث اصلی حول محور بندی از استاندارد شکل گرفته است که فاصله طبقات را یازده متر می‌داند. در این بند آمده است « در صورتی‌که فاصله بین آستانه درهای طبقات متوالی از ۱۱ متر تجاوز کند ، درهای اضطراری میانی باید به گونه ای تعبیه شوند که فاصله بین آستانه درها بیشتر از ۱۱ متر نباشد.»، به عبارت دیگر استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۶۳۰۳ که برگرفته از استاندارد جهانیBS EN ۸۱-۱+A۳است امکان نجات مسافران محبوس شده در آسانسور را در این شرایط الزامی دانسته است.

این موضوع را از طریق کارشناسان فنی حاضر در اداره کل استاندارد استان تهران و مترو پیگیری کردیم. علی آقازاده کارشناس فنی تجهیزات مترو در گفتگو با همشهری آنلاین از استاندارد ثابت برای آسانسورها انتقاد کرد و گفت: اینکه استاندارد آسانسور مترو با ساختمان یکی باشد، امکان پذیر نیست به عنوان مثال ایستگاه مترو تجریش ۵۳ متر است،‌ سازمان استاندارد می‌گوید که در هر ۱۱.۵ متر باید در خروجی بزنم، در چنین عمقی ما در کدام قسمت مسیر می‌توانیم، در خروجی بزنیم؟

براساس گفته این کارشناس لازم است که کمیته‌ای تشکیل شود و مباحث و تعریف استاندارد برای مترو جدا شود چرا که ماهیت استاندارد مترو با ساختمان‌های عادی متفاوت است و نیازمند تعریف خاص برای استاندارد آسانسورهای مترو هستیم.

او در پاسخ به این سئوال که تا کنون چه رایزنی‌هایی با اداره کل استاندارد برای حل این مشکل داشته‌اید،‌ گفت: ما جلساتی با مسئولان اداره استاندارد داشته‌ایم اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم و حتی در تاریخ شهریور سال گذشته که جلسه‌ای برگزار شد،‌ سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری تهران برای اجرای عملیات نجات اعلام آمادگی کرد اما هنوز با اداره استاندارد به توافق نرسیده‌ایم، از نظر ما لازم است که یک کمیته مستقل برای حل این مشکل تشکیل شود.

۱۰۰ دستگاه آسانسور در حال خاک خوردن

آقازاده با اشاره به این نکته که نزدیک به ۱۰۰ دستگاه آسانسور در مترو وجود دارد که بعد از هزینه‌های زیاد در حال خاک خوردن هستند. هیچ مسافری نمی‌تواند از این آسانسورها استفاده کند، گفت: مشاوره‌های ما برای ساخت مترو جز شرکت‌های شناخته شده و مطرح هستند و سازمان استاندارد باید قبول کند که ماهیت ساخت و ساز در مترو متفاوت است. زمانی که ناظر ساختمانی و مشاور کارفرما، ایمنی را تأیید می‌کنند، استاندارد نیز باید مناسب سازی را مطابق با شرکت مترو انجام دهد. به عبارت دیگر باید یک استاندارد جدید برای آسانسورهای مترو تهیه شود.

این کارشناس فنی تجهیزات مترو افزود: هر آسانسور نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد اما متأسفانه ۱۰۰ آسانسور خاموش است. این هزینه‌ها قابل جبران نیست. هر چقدر این آسانسورها بیشتر خاموش بمانند، هزینه مضاعفی برای تعمیر ایجاد می‌شود. ما نیازمند یک تعامل سازنده بین آتش‌نشانی، استاندارد و شرکت مترو هستیم. هر چند آتش نشانی در نامه‌ای به ما تأییدیه داده است که می‌تواند در همین شرایط نیز عملیات نجات را انجام دهد اما هنوز پیگیری‌های ما به جایی نرسیده است.

براساس اطلاعاتی که خبرنگار همشهری آنلاین به دست آورده است،‌ ۲ راه حل، ایجاد در خروج اضطراری از آسانسور به پله‌های فرار یا آسانسور مجاور از سوی سازمان استاندارد مطرح شده . براین اساس اگر امکان گذاشتن در اضطراری در طول مسیر برای این آسانسورها وجود نداشته باشد و در صورت تعبیه در اضطراری در دیواره‌های کابین‌های مجاور یکدیگر در چاه‌های مشترک با رعایت سایر بندهای استاندارد می‌توان از آسانسور مجاور استفاده کرد و مسافرین محبوس در آسانسور متوقف شده را نجات داد.

آقازاده در پاسخ به راه حل مطرح شده از سوی سازمان استاندارد، توضیح داد: این امکان پذیر نیست چون ایستگاه‌های ما حداقل ۲۰ متر زیر زمین هستند، سازه مترو بتن و خاک است و اگر بخواهم در این فاصله که مدنظر استاندارد است، خروجی ایجاد کنم،‌ این در اضطراری باید به بتن و خاک باز شود. در رابطه با آسانسور مجاور هم باید بگویم که به عنوان مثال در ایستگاه اقدسیه دو دستگاه آسانسور وجود دارد که مجاور هم هستند اما وسط این دو آسانسور ۶۰ سانتی متر بتن است که ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او افزود:در ایستگاه‌های خط ۶،۷ و ۳ چندین بار ناظر شرکت استاندارد حضور یافت و در روزهای اول لیست نواقص را به ما ارائه کردند و ما نزدیک به ۱۰۰ نقص را حل کردیم اما به عنوان مثال در ایستگاه اقدسیه همین بحث ۱۱.۵ متر مشکل ایجاد کرد و با وجود پیگیری‌های ما به نتیجه خاصی نرسیده است.

چرا آسانسورها بیمه نشدند؟

دلیل خاموش بودن آسانسورهای مترو نکته دیگری است که براساس اطلاعات به دست آمده از یک کارشناس اداره کل استاندارد استان تهران باید گفت که معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در سال ۱۴۰۰ نامه‌ای خطاب به بیمه مرکزی ارسال و از مدیرکل بیمه مرکزی درخواست کرد تا خدمات بیمه ای را صرفا به آن دسته از آسانسورها که دارای تاییدیه استاندارد هستند، ارائه کند.

به گفته این فرد مطلع تا پیش از این نامه، آسانسورها بدون بررسی موضوع استاندارد بیمه می‌شدند اما پس از آن محدودیتی برای فعالیت این نوع آسانسورها ایجاد شد. در هفته‌های گذشته مسئولین مترو برای بیمه آسانسورها اقدام کردند و متوجه این موضوع شدند که شرکت‌های بیمه حاضر نیستند آسانسورهایی که استاندارد ندارند را بیمه کنند. این موضوع باعث شد تا بحث استاندارد آسانسورها از سوی مترو مورد پیگیری قرار بگیرد و در این میان تا مشخص شدن وضعیت دستور دادند که آسانسورها خاموش شود چرا که فعالیت آسانسورها بدون گواهینامه بازرسی آسانسور ، ناایمن و خطرناک است.

آقازاده نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت: شرکت بهره‌برداری دستور خاموش کردن آسانسورها را صادر کرده است.

غیرممکن بودن تغییر در متروهایی که سال‌ها از احداث و فعالیتشان می‌گذرد، نکته‌ای است که با یک کارشناس مرتبط با اداره کل استاندارد مطرح کردیم و براساس گفته او« آسانسورها از سال ۸۲ بر مبنای تاریخ پروانه ساختمانی مشمول استاندارد هستند و به عبارت دیگر هر آسانسوری که قبل از این تاریخ نصب شده باشد، ‌مشمول استاندارد نیست و تمام دستگاه آسانسورهای نصب شده بعد از تاریخ مذکور باید الزامات استاندارد را رعایت کنند.»

کارشناس فنی تجهیزات مترو نیز در رابطه با مشکل ایستگاه‌های قدیمی و مطابقت آنها با استانداردهای مطرح شده از سوی سازمان استاندارد، گفت: بخشی از مشکل ما این است، چطور از ما توقع دارند ایستگاهی که چند سال پیش ساخته شده است را تغییر بدهیم تا مطابق با استاندارد مطرح شده باشد. یک نکته دیگر هم این است که چطور ۱۸۰ آسانسور در خطوط ۱، ۲ و ۵ فعال و در حال بهره‌برداری هستند، اگر مشکلی است باید به این ایستگاه‌ها هم ایراد بگیرند.

پرونده ایستگاه اقدسیه و مهدیه معطل در کمیته فنی

او در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود تا کنون پرونده‌ای از جانب مترو به کمیته فنی سازمان استاندارد ارجاع نشده است، گفت: نه این حرف درست نیست. پرونده ایستگاه مهدیه در خط ۷ و اقدسیه در خط ۳ در کمیته فنی معطل مانده است، ما پرونده این ایستگاه‌ها را به کمیته فنی فرستاده‌ایم اما کاری انجام نداده‌اند و پیگیری به نتیجه‌ای ختم نشد. نامه تمام این موارد موجود است.

او در پایان تأکید کرد که ما به عنوان بخشی از مسئولان مترو خواهان این موضوع هستیم که سازمان استاندارد بحث مترو را از ساختمان جدا کنند و با جلسه‌های مشترک به یک راه حل مشترک برسیم.

رومیس د
رازیانه د
ارسال به تلگرام
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"