arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

کامران ندری اقتصاددان: آقایان اگر می خواهید لیبرال باشید، از قطع یارانه بنزین هواپیما شروع کنید، نه مرغ و تخم مرغ مردم

[با اشاره به یارانه بنزین هواپیما] مداخله قیمتی همه جا رانت ایجاد میکند؛ در بحث هواپیما هم رانت ایجاد می کند؛ الان در اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر، سوخت بنزین هواپیما مطابق با قیمت جهانی ست و دولت مداخله ای ندارد. در واقع، دولت هدایت میکند، نه مداخله، هدایت یعنی از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا، اما قیمت گذاری نمی کنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کامران ندری اقتصاددان معتقد است برخی یارانه های پنهان از جمله یارانه ی سوخت هواپیما باید پیش از یارانه آرد و کالاهای اساسی حذف می شد.

محور اظهارات ندری در زیر می آید:

*مشکل اقتصاد ایران، تذبذب است؛ آقایان مشخص نیست قائل به نظام بازارند یا می خواهند قیمت گذاری کنند؛ دولت خودش هم نمیداند چکار میکند، دولت روحانی هم همینطور، بنزنینی را زیاد کرد، اما نرخ بهره را افزایش داد؛ مشکل اصلی در اقتصاد همین مداخلات غیر اصولی دولت است

*اقتصاددان های ما هم معلوم نیست بر چه مسیری حرکت می کنند، بعضی جاها از ازادسازی دفاع میکنند، مثلا در مرکز پژوهش ها از حذف ارز 4200 دفاع می کنند از آن طرف، از سرکوب قیمت ها هم دفاع می کنند، معلوم نیس نظام بازار رو قبول دارند یا نه

*شتر سواری که دولا دولا نمی شود؛ ما اصلا مشخص نیست که نظام اقتصادی مان بر چه مداری می خواهد حرکت بکند، مشکل هم دولت نیست؛ نخبگان اقتصادی هم مذبذب شده اند، یک جا حامی سرکوب قیمت می شوند، جای دیگر از ازادسازی سخن می گویند.

خب حالا که ازادسازی کردید قیمت ها را، حداقل با بنزین هواپیما شروع می کردید، ولی چرا قیمت کالاهای اساسی مردم را ازادسازی می کنید؟ دولتی که سطح دانش اقتصادی در آن بالا نیست، هر کسی از راه برسد می تواند بر آن اثرگذاری کند. چه عجله ای بود که ارز 4200 را سریعا حذف کردید و ارز نیمایی را جایگزین کردید؟ چرا تدریجا عمل نکردید؟

[با اشاره به یارانه بنزین هواپیما] مداخله قیمتی همه جا رانت ایجاد میکند؛ در بحث هواپیما هم رانت ایجاد می کند؛ الان در اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر، سوخت بنزین هواپیما مطابق با قیمت جهانی ست و دولت مداخله ای ندارد. در واقع، دولت هدایت میکند، نه مداخله، هدایت یعنی از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا، اما قیمت گذاری نمی کنند.

ما یه سری اقتصاددان داریم که یه عده شان راستی هستند، یه عده شان چپی، یه عده هم هر دو رویکرد را دارند. دولت هم سطح دانش اقتصادی پایینی دارد، یکزمانی تحت تاثیر به اصطلاح لیبرال هااست، یک زمانی هم تحت تاثیر سوسیالیست ها قرار می گیرد، بستگی دارد نفوذ کلام کدام طرف بیشتر باشد.

آقایان اگر می گویند موافق آزادسازی قیمت ها هستند و لیبرالند، چرا فقط درمورد سفره مردم لیبرال هستید، اگر میخواهید لیبرال باشید، حداقل از سوخت هواپیما شروع کنید؛ چرا از نان و تخم مرغ شروع کردید؛ اول رانت ها را حذف کنید.

به هر حال مشکل این است که اقتصاددانان ما معلوم نیست مکتبشان چیست. یکی از حقوق کارگر میگوید یکی از پرداخت یارانه می گوید؛ دولت رئیسی با تشتت آرای زیادی مواجه است. دولت نمی داند چی به چی هست؛ سطح سواد اقتصادی در کشور ما پایین است برای همین نمی دانم، من خودم را هم میگویم و جسارت به دیگران نباشد؛ این را می فهمم که این مسیر به ناکجااباد می انجامد؛ معلوم نیست مشرب اقتصادی افراد چیست.

نظرات بینندگان