arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

اکسیوس: کاخ سفید از چندی پیش در حال کار بر روی «نقشه‌راهی برای عادی‌سازی» روابط اسرائیل و عربستان است

چهار منبع آمریکایی در گفتگو با اکسیوس مدعی شده‌اند کاخ سفید از چندی پیش در حال کار بر روی «نقشه‌راهی برای عادی‌سازی» روابط اسرائیل و عربستان سعودی است. بایدن قرار است ماه آینده میلادی به منطقه غرب آسیا سفر کند. اکسیوس نوشته این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که بایدن می‌خواهد از طریق آن نشان دهد به پیشرفت روابط میان اسرائیل و جهان عرب همانند دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» کمک می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: چهار منبع آمریکایی در گفت‌وگو با آکسیوس مدعی شده‌اند کاخ سفید از چندی پیش در حال کار بر روی «نقشه‌راهی برای عادی‌سازی» روابط اسرائیل و عربستان سعودی است.

بایدن قرار است ماه آینده میلادی به منطقه غرب آسیا سفر کند. آکسیوس نوشته این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که بایدن می‌خواهد از طریق آن نشان دهد به پیشرفت روابط میان اسرائیل و جهان عرب همانند دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» کمک می‌کند.

کاخ سفید هفته گذشته یک نشست توجیهی با کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی درباره سفر بایدن به منطقه با موضوع «نقشه‌راهی برای عادی‌سازی روابط» مطرح کرد، اما از توضیح بیشتر درباره آن خودداری کرد.

کاخ سفید در آن جلسه توضیحی تصریح کرد که قبل از سفر بایدن به منطقه توافقی حاصل نخواهد شد اما طرف‌ها در حال کار بر روی آن هستند و بایدن درباره آن با سران اسرائیل و عربستان رایزنی خواهد کرد.

کاخ سفید معتقد است که هر گونه نقشه‌راه در خصوص این موضوع زمان‌بر خواهد بود و روندی طولانی خواهد بود. یک منبع مطلع دیگر گفت که راهبرد پیش رو، گام به گام خواهد بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که انتظار گشایش عمده در خصوص عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی در خلال سفر بایدن را ندارد.

رسانه‌های عبری و عربی طی چند روز گذشته با انتشار اخباری اذعان می‌کنند که روابط سیاسی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شاهد پیشرفتی قابل‌توجه بوده و احتمال عادی‌سازی روابط بین ریاض-تل‌آویو وجود دارد.

این در حالی است که هم‌زمان با ابراز تمایل مقامات تل‌آویو برای سفر به عربستان و گفت‌وگو با مقامات آن، سیاست‌مداران ریاض نظیر «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امورخارجه عربستان سعودی، از مدت‌ها قبل ضمن دفاع از این روند، اذعان کرده بود که عاد‌ی‌‌سازی از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار مفید خواهد بود.

نظرات بینندگان