arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۱

نفت برخی از اوپکی‌ها در خدمت تحریم ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در آستانه اجرای طرح تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برخی از کشورهای عضو اوپک روزانه 2 تا 3 میلیون بشکه نفت بیشتری به بازار عرضه می‌کنند که این موضوع منجر به افزایش سطح ذخایر تجاری نفت جهان شده است.

سیدمحمد علی خطیبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه تا پایان سالجاری میلادی پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای نفت اوپک در محدوده 30 میلیون بشکه در روز باشد، گفت: در شرایط فعلی تقاضا برای خرید نفت خام اوپک بالا بوده اما برخی از کشورهای عضو اوپک هم در تولید و صادرات نفت، به نظام سهمیه بندی این سازمان پایبند نیستند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام اینکه در شرایط فعلی اوپک نفت مازاد به بازار عرضه می کند، تصریح کرد: با این وجود به جز تعدادی از اعضا، سایر کشورهای عضو اوپک به نظام سهمیه بندی این سازمان پایبند هستند.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه این کشورها در شرایط فعلی و با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، صادرات و تولید نفت خود را به شدت افزایش داده اند، اظهار داشت: این در حالی است که تمامی کشورهای عضو در پایان نشست 161 اوپک در وین برای حفظ سقف تولید 30 میلیون بشکه نفت در روز به اجما رسیده بودند.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اوپک در مجموع 2 تا 3 میلیون بشکه نفت بیش از سقف تولید تعیین شده به بازار عرضه می کند، تاکید کرد: این افزایش تولید 2 تا 3 میلیون بشکه ای نفت توسط تعداد معدودی از اعضای اوپک انجام می شود.
 
خطیبی با بیان اینکه افزایش عرضه نفت توسط برخی از اعضای اوپک منجر به افزایش سطح ذخیره سازی های نفت توسط کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت جهان شده است، تبیین کرد: افزایش تولید و صادرات نفت این اعضا بر خلاف توافق های انجام شده وزیران نفت عضو اوپک در نشستن وین است.
 
نماینده ایران در اوپک با اعلام اینکه در آخرین نشست اوپک در وین تمامی اعضا از جمله عربستان سعودی با تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت خام موافق بوده اند، اعلام کرد: با این وجود برخی از کشورها بدون توجه به اجماع صورت گرفته کماکان بیش از سقف تولید تعیین شده، نفت خام به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.
 
به گزارش مهر، در آستانه تحریم‌های غیر قانونی نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا دو کشور چین و سنگاپور را از تحریم‌های جدید خود علیه ایران معاف کرد تا هر 20 کشور عمده خریدار نفت ایران بدون قطع ارتباط با سیستم مالی آمریکا همچنان بتوانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند.
 
پیش از این هم دولت واشنگتن، دولتهای هفت کشور هند، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، آفریقای جنوبی، سریلانکا، مالزی را از تحریمهای مالی ایران مستثنی کرد تا بار دیگر ناکارامدی تحریمهای ظالمانه علیه ایران اثبات شود.
نظرات بینندگان