arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۱

زیباکلام: مجبوریم به سرمایه‌داری تن دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاد دانشگاه تهران ضمن اذعان به این نکته که سرمایه‌داری از بدو آغاز تاکنون دچار بحران‌های زیادی شده است، گفت: تا زمانی که نظام دیگری به وجود نیامده است که معایب سرمایه‌داری را نداشته و از مواهب آن برخوردار باشد، مجبوریم به آن تن دهیم.

به گزارش انتخاب، صادق زیبا‌کلام استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس درباره سرمایه‌‌داری و نظام آلترناتیو (جایگزین) اظهار داشت: سرمایه‌داری با پیشنیه نزدیک دو قرن به صورت نظام سیاسی مطرح شد؛ سرمایه‌داری توسط آدام اسمیت به عنوان یک مدل اقتصادی مطرح شد و به عنوان هژمونی (سلطه) تمدنی مطرح است و دچار بحران‌های زیادی شده است.

وی افزود: اما سرمایه‌داری همواره با قامتی استوار از میان این بحران‌ها عبور کرده است، همواره منتقدین جدی سرمایه‌داری در جهان غرب از جمله کارل مارکس و کمونیست‌ها به طور عمده چپ‌ها بودند.

زیباکلام گفت: تمام مکاتب جایگزین سرمایه‌داری تلاش‌ بسیاری کرده‌اند آن را مورد چالش قرار دهند اما ره ‌به جایی نبردند و در برابر سرمایه‌داری سپر انداختند. از جمله نظام‌های کمونیستی و سوسیالیستی و کشورهای جهان سوم که به نوعی مدعی بودند مدلی متفاوت از نظام سرمایه‌داری ارائه داده‌اند.

نویسنده کتاب «ما چگونه ما شدیم» گفت: علت اینکه سرمایه‌داری توانسته است تمام بحران‌ها را به سلامت پشت سر بگذارد به ذات دموکراسی وابسته است که سرمایه‌داری به آن باور دارد.

وی ادامه داد: دوم عدم مطلق‌انگاری است که سرمایه‌داری به آن نیز پایبند است و هر زمان که با مشکلی مواجه شده است به جای اینکه سعی کند فرافکنی کند و مشکل را به گردن دیگران بیاندازد مشکل را می‌پذیرد و در مقام اصلاح بر می‌آید.

زیبا‌کلام تصریح کرد: اگر برای بحرانی که غریب به دو سال نظام سرمایه‌داری را فرا گرفته است، آمار بگیریم چندین جلسه و همایش برگزار شده و به نقد و بررسی این بحران پرداخته شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است سرمایه‌داری از این بحران عبور می‌کند البته سرمایه‌داری متکی به خرد جمعی است فکر می‌کند و راه‌حل ارائه می‌دهد به همین دلیل است که همواره در مشکلات به سلامت عبور می‌کند.

زیبا‌کلام افزود: ظرف دو قرن گذشته نظام‌های بسیاری از جمله نظام‌هایی که در برخی از کشورهای جهان مدعی بودند که بدیل نظام سرمایه‌داری را ارائه داده‌اند اما تا به امروز نتوانسته‌اند نظام دیگری که معایب سرمایه‌داری را نداشته باشد و از مواهب آن برخوردار باشد معرفی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که نظام دیگری به وجود نیامده است بهتر است از سرمایه‌داری استفاده کنیم، ما مجبوریم به همین نگاه سرمایه‌داری تن دهیم.
نظرات بینندگان