arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۱

وبا در نزدیکی ایران / مردانی: از ورود وبای غیربومی به کشور جلوگیری کنیم

مسعود مردانیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی و متخصص عفونی بر ضرورت جلوگیری از ورود وبای غیربومی به کشور تاکید کرد. او اظهار کرد: در اواخر بهار و در اوایل تابستان بروز موارد انفرادی وبا در کشور ما اجتناب ناپذیر بوده و همیشه این بیماری در کشور وجود داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی و متخصص عفونی بر ضرورت جلوگیری از ورود وبای غیربومی به کشور تاکید کرد.

«مسعود مردانی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی با اشاره به شیوع وبا در کشور عراق و خطر آن برای کشور اظهار کرد: در اواخر بهار و در اوایل تابستان بروز موارد انفرادی وبا در کشور ما اجتناب ناپذیر بوده و همیشه این بیماری در کشور وجود داشته است.

وی افزود:‌ امسال با توجه به موارد ابتلای ثابت شده در عراق، افرادی که به این کشور مسافرت می‌کنند به ویژه زوار عتبات عالیات باید مراقب باشند که خود ابتلا نشده و این عامل را به کشور منتقل نکنند.

مردانی افزود: این افراد اگر علائمی دارند فعلا از سفر به عراق اجتناب کنند و در صورت مراجعه به آنجا از خوردن آب آلوده و غذای غیر بهداشتی به صورت جدی خودداری کنند.

وی تأکید کرد: اگر وبا وارد کشور شود، کنترل آن بسیار مشکل بوده و به همین دلیل باید بسیار مراقبت کنیم تا از ورود وبای غیربومی به ایران جلوگیری کنیم.

این متخصص عفونی بیماری‌های گرمسیری یادآور شد: در همین راستا کمیته‌ای در وزارت بهداشت تشکیل شده تا تمام جوانب امر سنجیده شده و آخرین درمان‌های تأیید شده وبا به همراه دستورالعمل‌های بهداشتی جدید به اطلاع همکاران در سراسر کشور رسیده است.

مردانی تصریح کرد: تا امروز هیچ مورد غیربومی از وبا در کشور مشاهده نشده است.

وی در رابطه با شیوه انتقال این بیماری نیز اظهار کرد: راه اصلی انتقال وبا، آب و غذای آلوده است. البته افراد آلوده‌ در صورت عدم رعایت بهداشت مانند عدم شستن دست‌ها با آب و صابون پس از استفاده از دستشویی و عدم ضد عفونی شیرآلات آن می‌تواند موجب انتقال بیماری به دیگران شود.

نظرات بینندگان