arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۲ تير ۱۴۰۱

طالبان: ۲ هواپیما حاوی کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان رسید

در پی وقوع زمین‌لرزه مرگبار روز گذشته در شرق و جنوب افغانستان، سخنگوی طالبان از رسیدن محموله‌های کمکی و بشردوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران به کابل خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سخنگوی طالبان اعلام کرد که 2 فروند هواپیمای حاوی کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان رسیده است.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اظهار داشت که در ادامه کمک‌ها به زلزله‌زدگان در شرق افغانستان، 2 فروند هواپیما حاوی کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان رسیده است.

وی همچنین افزود که یک هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه از قطر نیز به کابل نشسته است.

به گفته مجاهد، هشت کانتینر مملو‌ از مواد غذایی و اشیای مورد نیاز پاکستان از طریق زمین به ولایت پکتیکا رسیده است.

دولت ژاپن نیز برای کمک به آسیب‌‌دیدگان زلزله اعلام آمادگی کرده است.

در پی وقوع زمین لرزه مرگبار روز گذشته در افغانستان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد که به دنبال زلزله در مناطق جنوبی افغانستان دو هواپیما کمک‌های اولیه از سوی این کشور به این مناطق ارسال شده است.(جزییات بیشتر)

در همین راستا «سید حسن مرتضوی» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در این باره گفت: ایران همیشه در عرصه‌های مختلف در کنار مردم افغانستان بوده و هم اکنون تهران آمادگی خودش را برای ارسال کمک های بشردوستانه و اعزام تیم های پزشکی و امدادی به ولایات شرقی افغانستان و کمک به مردم شریف این کشور اعلام می‌دارد.

وی افزود: جامعه جهانی هم بایستی در شرایط کنونی متوجه عمق بحران انسانی در افغانستان باشد و با کنار گذاشتن اهرم های ظالمانه علیه ملت مظلوم افغانستان راه ارسال کمک های جهانی به مردم آسیب دیده افغانستان را هموار کند و مانع تراشی نکند.

همچنین روز گذشته سخنگوی دولت ایران با تسلیت وقوع زلزله در افغانستان، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند سایر موضوعات انسانی کنار مردم افغانستان خواهد بود و کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی کامل جهت امدادرسانی، ارائه کمک های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی از عملیات امدادرسانی به شهروندان افغانستانی خبر داده بود.

وزیر امور خارجه ایران در پی زلزله روز چهارشنبه در خوست و پکتیکا با بیان اینکه در این‌ لحظات سخت، کشورش در کنار مردم شریف و صبور افغانستان است، اعلام کرد: محموله کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به سرعت در افغانستان تحویل خواهد شد.

در تازه ترین آمار از تلفات زلزله ویرانگر افغانستان که سه‌شنبه شب شرق افغانستان از جمله ولایت‌های پکتیکا و خوست را لرزاند، تنها در شهرستان‌های گیان و برمل این ولایت بیش از هزار نفر جان باخته و بیش از از یک هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

حکومت سرپرست طالبان از سازمان‌های کمک‌رسان خواستار همکاری برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه شده است.

در برخی از ولایت‌های افغانستان، شهروندان نیز کارزاری برای جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان را آغاز کرده‌اند.

نظرات بینندگان