arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۰۲ تير ۱۴۰۱

لاوروف: در دیدار با رئیسی، از ایران به خاطر فهم درست ریشه‌های جنگ اوکراین تشکر کردم

روز گذشته در دیدار با آقای رئیسی گفتیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل نیز تشکر میکنیم. او با اشاره به دیدار با رئیسی ادامه داد: به صورت مفصل درباره وضعیت فعلی در اوکراین گفتگو و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل تشکر کردیم. غربی‌ها به ریاست آمریکا تلاش می‌کنند از اوکراین به عنوان مأمنی برای ایجاد تهدید علیه خاک روسیه و مهار روسیه استفاده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران گفت: وظیفه ما این است که روابط خود را توسعه دهیم در شرایطی که تحریم‌های آمریکا مانع توسعه پویا بین ایران و فدراسیون روسیه با کشورهای دیگر شده است، علیرغم همه این تبعیض‌ها تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است و امسال روند مثبت است و هر کاری صورت می‌دهیم که از این آن حمایت کنیم.ایران و روسیه تصمیم دارند که روابط خود را گسترش دهند. ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین می‌تواند به سطح بالایی برسد. با این هدف درباره توافق بزرگ دیگر کار می‌کنیم که ابتکار آن توسط رئیس‌جمهور ایران مطرح شده است.

وی ادامه داد: باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل و نقل و کشاورزی، فاینانس و گمرکی  پیدا کنیم. در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم.

وزیرخارجه روسیه تاکید کرد: در هفته قبل در چارچوب سن پترزبورگ نشست‌های اقتصادی برگزار شد و در خصوص همکاری های میان ایران و روسیه؛ همچنین توافق کردیم حمایت سیاسی و دیپلماتیک و همکاری‌هلای اقتصادی و مالی میان  وزارت امور خارجه ایران و فدراسیون روسیه ادامه داشته باشد. 

در مورد سوریه هماهنگی‌ها با ایران ادامه دارد

لارووف در مورد نشست آستانه ادامه داد:‌ نشستی در نورسلطان برگزار شد و در خصوص هماهنگی اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ توافق شد، ایران و روسیه برای کمک به تحقق پروژه‌های مشترک در سوریه همکاری می‌کنند، ولی غرب تلاش‌های خودش را برای انجام الزامات قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت متوقف می‌کند و در تلاش است مانع تلاش‌های آژانس‌های زیر نظر سازمان ملل در این زمینه شوند. همچنین درباره یمن و قفقاز جنوبی گفتگو کردیم و ما امکانات زیادی داریم که از نفوذ منطقه‌ای ایران و روسیه برای حل و فصل اختلافات استفاده کنیم. 

وی تاکید کرد: اسرائیل فضای هوایی در سوریه را نباید نقض کند و حملات هوایی انجام دهد. حادثه اخیر مربوط به حمله به فرودگاه غیرنظامی بود و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد. ما از اسرائیل درخواست کرده و که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنند و در دفاع از موضع خودمان ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما از پروسه رسمی ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو دایم استقبال می کنیم و قرار است در سمرقند در ماه سپتامبر تفاهم نامه‌ای در این ارتباط امضا شود که بیانگر زمان و پروسه حقوقی این موضوع است چراکه  مطمئن هستیم که ایران می تواند نقش مهمی در سازمان شانگهای به عنوان یکی از مراکز کلیدی در راستای نظام چند قطبی جهانی ایفا کند.

لاوروف با اشاره به توافقنامه‌ای در حوزه امنیت اطلاعاتی، تاکید کرد: در خصوص ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور و لزوم توسعه همکاری در بخش اکتشاف و نفت و گاز و همکاری در حوزه علمی و فنی گفت‌وگو کردیم. همچنین ما اشتراک نظر داریم که نباید به آمریکا و اقمار آنها اجازه دهیم که اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را تغییر دهند. روسیه و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور ملل متحد توسط آمریکا را محکوم می‌کنند و باید همه کشورهای مستقل با این روند مقابله کنند.

برجام باید با همان شکل ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود

لاوروف در مورد برجام اظهار داشت: آمریکا زمانی که از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل خارج شد و یکبار دیگر حقوق بین الملل را نقض کرد باید کاری کنیم که برجام احیا شود به همان فرم اولیه که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد و در قالب قطعنامه ۲۲۱۵ مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. برجام باید بدون هیچ کم و  کاست و یا اضافه‌ای احیا شود و در همین راستا باید تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است لغو شود و ما امیدواریم که واشنگتن در این مسیر انتخابی منطقی داشته باشد.

وزیر امور خارجه روسیه  در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در رسیدن به توافق خوب و پایدار و از طرفی بدعهدی آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران گفت: آمریکا نه تنها در مذاکرات برجام، بلکه در هر مشکل دیگر ملاحظات داخلی خود را در نظر می‌گیرد. آمریکا بر اساس مشکلات خود عمل کرده و انتخاب کنندگان را از داخل منحرف می‌کند.

آمریکا تلاش کرد ما را در ایجاد وقفه در مذاکرات متهم کند

وی ادامه داد: آمریکا یکسال پیش تلاش کرد ما را به ایجاد وقفه در مذاکرات وین متهم کند،اما همه به این مسئله اذعان دارند که آمریکا به تنهایی در روند رسیدن به توافق ترمز میزد.

لاوروف در مورد ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس افزود: روسیه متعهد به وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر می‌شود، است. ما آماده‌ایم دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را  ایجاد کنیم. 

از ایران برای فهم درست ریشه‌های وضعیت فعلی اوکراین و روسیه تشکر کردیم

وی ادامه داد: روز گذشته در دیدار با آقای رئیسی گفتیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل نیز تشکر میکنیم.

وزیر خارجه فدراسیون روسیه با اشاره به دیدار با رئیسی ادامه داد: به صورت مفصل درباره وضعیت فعلی در اوکراین گفتگو و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل تشکر کردیم. غربی‌ها به ریاست آمریکا تلاش می‌کنند از اوکراین به عنوان مأمنی برای ایجاد تهدید علیه خاک روسیه و مهار روسیه استفاده کنند.

وی افزود: این خط مشی آمریکا است و تمام درخواست‌های ما از سوی غرب رد یا نادیده گرفته شد. فدراسیون روسیه و آقای پوتین بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم، به جز اینکه‌ منافع دونباس و مردم روس در دونباس را تامین کنیم. تهدیدهای نئونازیستی که در کی‌یف صورت گرفت و بعد از کودتای ۲۰۱۴ اوکراین، هم کی‌یف به صورت علنی و رسمی رد کردند و هم کسانی که آن را ساختند، رد کردند. 

آمریکا در تلاش است نظم خودش را به دیگر کشورها دیکته کند

وزیر خارجه روسیه یاداور شد: آمریکا در تلاش است نظم خودش را به دیگر کشورها دیکته کند. این راه ناقض همه پروسه‌های تاریخی است که در چارچوب آن کشورها وحدت و منافع خودشان را حفظ و از منافع خودشان دفاع می‌کنند.

لاورف در مورد نقش سازنده ایران و روسیه برای حصول توافقی پایدار و نقش مخرب آمریکا در این زمینه گفت: آمریکا با توجه به  ملاحظات و مشکلات داخلی خودش تلاش می‌کند ذهن انتخابات کنندگانش را از مشکلات داخلی منحرف کند. عملکرد آمریکا  برای احیای برجام انجام مثالی است که هدف آن تایید نقش رهبری بی چون و چرای آمریکا در دستورکارهای بین‌المللی است تا اعتبار خودش را بالاتر از بقیه قرار دهد، و این ریسک دار است.

لاوروف با اشاره به هجمه رسانه‌ای غرب علیه روسیه در خصوص نقش این کشور در توقف مذاکرات افزود: سال گذشته آمریکا، روسیه را به ایجاد ترمز برای احیای برجام کرد و همه اذعان دارند که این مسئله درست نیست، ما آماده احیای برجام به طور کامل هستیم اما آمریکا از آن زمان به صورت تنهایی در این زمینه ترمز ایجاد می‌کند. ما به دوستان ایرانی گفتیم که از مواضعشان برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی و افزودن به آن حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص بحران امنیت غذایی گفت: هیچ ارتباطی میان انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد و همه می‌دانند و سازمان‌های بین‌المللی از این امر مطلعند. پیش‌زمینه‌های این بحران چند سال پیش ایجاد شد و این مسئله برای دیروز نیست. 

وی افزود: زمانی که پوتین مفصل در این باره صحبت کرد و کشورهای غربی کار پوپولیستی انجام دادند. تلاش ترکیه و سازمان ملل خیلی وقت می‌توانست موفقیت آمیز باشد اگر اوکراین و صاحبان غربی آنها مین زدایی دریای سیاه و بنادر آن را انجام می‌دادند. گندم اوکراین کمتر از یک درصد تولید گندم جهان است. باید اوکراین را مجبور کرد تا کشتی‌هایی توقیف کرده را آزاد کند.

نظرات بینندگان