arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۱

سازمان ملل: ۸۴ هزار نفر در ماه جاری میلادی در سودان آواره شده‌اند

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد خشونت و حملات در غرب سودان تنها در ماه جاری میلادی (ژوئن) بیش از ۸۴ هزار نفر را آواره کرده و تعداد آوارگان در این کشور در سال جاری دو برابر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد خشونت و حملات در غرب سودان تنها در ماه جاری میلادی (ژوئن) بیش از ۸۴ هزار نفر را آواره کرده و تعداد آوارگان در این کشور در سال جاری دو برابر شده است.

این بالاترین آمار آوارگان از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون است. داده های سازمان ملل نشان می دهد که سال گذشته حداقل ۴۴۰ هزار و ۵۰۰ نفر در سودان آواره شدند که پنج برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

خشونت های ماه جاری میلادی (ژوئن) شامل درگیری در محله کلبوس در دارفور غربی بود که بر اثر حمله شبه نظامیان به روستاهای متعلق به قبیله گیمیر، ۱۲۵ نفر کشته و ۵۰ هزار نفر آواره شدند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: در ایالت کردفان جنوبی که شاهد خشونت های قدیمی بوده است، درگیری در این ماه بین قبایل حوازما و کنانا در ابوجبیحه به کشته شدن ۱۹ نفر و آواره شدن بیش از ۱۵ هزار نفر منجر شده و همچنین بیش از ۴ هزار خانه در آتش سوخته است.

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان ملل، ۷۵۰ هزار نفر در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.

بر اساس آخرین گزارش برنامه جهانی غذا و سازمان غذا و کشاورزی، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن مراکز گرسنگی هستند.

سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت "عمر البشیر" وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است.

مخالفان دولت نظامی، مقام‌های ارتش این کشور را به کودتا و تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره البشیر متهم می‌کنند.

سودان در ماه‌های اخیر دستخوش تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده شده است. مخالفان و معترضان خواهان "پایان کودتا و کناره گیری نظامیان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان، برگزاری انتخابات دمکراتیک و حل مشکلات اقتصادی" این کشور هستند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در سودان می گوید: تاکنون هیچ تاریخی برای از سرگیری گفتگوهای مستقیم در این کشور تعیین نشده است و تماس‌ها با تمامی طرف‌ها برای این که آنها را در مسیر گفت‌وگو قرار دهیم، ادامه دارد.

نظرات بینندگان