arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

مشاهده یک توله یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش میاندشت

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از مشاهده یک توله یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش میاندشت خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از مشاهده یک توله یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش میاندشت خبر داد.

رضا شکاریان  اظهار کرد: یکی از طبیعت دوستان هنگام گذر از محور سنخواست جاجرم، متوجه حضور یک توله یوزپلنگ می شود که در وسط جاده ایستاده است لذا با توقف خودور و کم کردن نور چراغ خودرو شرایط عبور توله یوز را فراهم می آورد و با توجه به اینکه احتمال حضور مادر در اطراف زیاده بوده سریعا محل را ترک می کند.

وی افزود: مشاهده توله خبر خوبی از زادآوری یوز در این منطقه دارد و امید می رود با شروع پروژه دوربین گذاری طی یک ماه آینده بتوانیم تصاویری از حضور این گونه ثبت نمائیم.

شکاریان خاطرنشان کرد: با توجه به تردد و مشاهده چند باره یوز دراین مسیر طی یکسال اخیر از شهروندان خواست در مسیر جاده جاجرم به سنخواست با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال ۱۳۹۷ یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در این مسیر بر اثر بی احتیاطی راننده خودرو تلف گردید.

پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند می‌باشد.

حضور گونه های جمعیتی همچون آهو در منطقه میاندشت زمینه مناسبی برای زندگی این گونه فراهم کرده است که فقط یکی از مهمترین مشکلاتی که زندگی این گونه حیوانی در حال انقراض را به خطر می اندازد، وجود سگ های گله است که اداره کل محیط زیست چندنی سالی است در این زمینه ورود پیدا کرده تا حضور دام و سگ های گله را در منطقه کمتر کند.

خراسان شمالی به عنوان یکی از زیستگاه های زادآور در کشور برای یوزپلنگ آسیایی محسوب می شود.

میاندشت جاجرم در نزدیکی منطقه توران استان سمنان(یکی از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی) قرار دارد و همین امر یک کریدور رفت و آمدری را برای این اداره کل فراهم کرده است

نظرات بینندگان