arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

بانک مرکزی: مبلغ چک‌های برگشتی طی یک ماه ۶۵ درصد رشد کرده / در اردیبهشت ۶۱۳هزار چک به ارزش ۳۴.۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال رشدی ۲۹.۹درصدی داشته و از حیث مبلغ رشد چک‌های برگشتی ۶۵.۳درصد برآورد شده است. تعداد چک‌های مبادله‌شده بین بانک‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۱نسبت به ماه قبل ۲۰.۹درصد و از نظر ارزش ریالی ۴۹.۲درصد رشد داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: تهران همچنان به‌عنوان مرکز اصلی صدور چک در کشور به شمار می‌رود، از مجموع ۵.۷میلیون فقره چکی که در اردیبهشت امسال وصول و پاس شده، ۱.۸میلیون فقره مربوط به استان تهران بوده است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال رشدی ۲۹.۹درصدی داشته و از حیث مبلغ رشد چک‌های برگشتی ۶۵.۳درصد برآورد شده است. تعداد چک‌های مبادله‌شده بین بانک‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۱نسبت به ماه قبل ۲۰.۹درصد و از نظر ارزش ریالی ۴۹.۲درصد رشد داشته است. نکته مهم درخصوص وضعیت چک‌های رد و بدل شده در بین بانک‌ها به‌عنوان شاخص اعتماد بازار، اینکه تعداد چک‌های مبادله‌شده در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۶.۱درصد کاهش یافته؛ درحالی‌که از نظر مبلغ ریالی ۴۱.۲درصد رشد نشان می‌دهد. از سوی دیگر تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۸.۶درصد کمتر شده، اما مبلغ چک‌های برگشتی رشدی ۴۷.۲درصدی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی می‌گوید در دومین ماه از امسال در کل کشور حدود ۶.۳میلیون فقره چک به ارزش ۲۷۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان مبادله شده که نسبت به فروردین از نظر تعداد ۲۰.۹درصد و از نظر ارزش ۴۹.۲درصد رشد را نشان می‌دهد. از کل چک‌های مبادله شده سهم استان تهران ۲میلیون فقره بوده و ۴۹.۶درصد از کل تعداد چک‌های رد و بدل شده به ۳استان تهران با سهم ۳۱.۲درصد، اصفهان با ۱۱.۱درصد و خراسان رضوی با ۷.۳درصد اختصاص داشته است. همچنین ۶۲.۵درصد از ارزش این چک‌ها مربوط به چک‌هایی بوده که شهروندان استان‌های یادشده صادر و برای پاس شدن به بانک‌ها برده‌اند که سهم استان تهران ۴۹.۸درصد، اصفهان ۷.۳درصد و خراسان رضوی ۵.۴درصد بوده است. این گزارش می‌افزاید: همچنان تهران به‌عنوان پایتخت اصلی چک در کشور به شمار می‌رود و سهم این اوراق بهادار در مبادلات تجاری بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی بالاست؛ به‌گونه‌ای که از مجموع ۵.۷میلیون فقره چکی که در اردیبهشت امسال وصول و پاس شده، ۱.۸میلیون فقره مربوط به استان تهران بوده است.

گیلانی‌ها همیشه خوش‌حساب

روند وضعیت صدور و وصول چک در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که شهروندان گیلانی همچنان از نظر خوش‌حسابی و خوش‌قولی در پاس کردن چک، سرآمد سایر استان‌ها هستند و در اردیبهشت امسال بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصول شده به کل چک‌های مبادله شده در استان به‌ترتیب به استان‌های گیلان با ۹۲.۸درصد، خوزستان با ۹۱.۴درصد و البرز با ۹۱.۲درصد اختصاص دارد و در مقابل بدقول‌ترین استان‌ها در پاس کردن بموقع چک‌ها به کهگیلویه و بویراحمد با ۸۴.۴درصد، خراسان شمالی با ۸۴.۸درصد و کردستان ۸۷.۱درصد اختصاص دارد. این گزارش می‌افزایش بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصول شده به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان‌ها به‌ترتیب به استان‌های زنجان و گیلان هرکدام ۹۰.۸درصد، البرز ۸۹.۸درصد و مرکزی ۸۷.۶درصد مربوط می‌شده و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۸۱.۵درصد، کردستان با ۸۱.۸درصد و یزد با ۸۲.۱درصد کمترین نسبت ارزش چک‌های وصول شده را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سرآمدان چک‌های برگشتی

بانک مرکزی می‌گوید در ماه اردیبهشت امسال در کل ایران ۶۱۳هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۴.۱هزار میلیارد تومان برگشت خورده که نسبت به فروردین از نظر تعداد ۲۹.۹درصد و از نظر ارزش ۶۵.۳درصد بیشتر شده است. به این ترتیب در ماه دوم امسال، از نظر تعداد ۹.۸درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۲.۴درصد چک‌های رد و بدل شده بین مردم در شبکه بانکی پاس نشده و برگشت زده شده است.

این گزارش می‌افزاید: بانک‌های استان تهران در اردیبهشت امسال ۱۷۶هزار فقره چک به ارزش ۱۴.۷هزار میلیارد تومان را برگشت زده‌اند که از نظر تعداد ۹درصد و از نظر ارزش ۱۰.۸درصد کل چک‌های مبادله‌شده در استان پاس نشده است.

بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی در ماه دوم سال‌ جاری به‌ترتیب به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵.۶درصد، خراسان شمالی با ۱۵.۲درصد و کردستان با ۱۲.۹درصد اختصاص داشته است؛ درحالی‌که بانک‌های استان گیلان فقط ۷.۲درصد، خوزستان ۸.۶درصد و البرز ۸.۸درصد از چک‌های مبادله شده را برگشت زده‌اند.

از نظر ارزش ریالی هم سرآمدان چک‌های برگشتی شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸.۵درصد، کردستان با ۱۸.۲درصد و یزد با ۱۷.۹درصد بوده‌اند. درحالی‌که کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی در استان‌های زنجان و گیلان (۹.۲درصد)، البرز (۱۰.۲درصد) و مرکزی (۱۲.۴درصد) ثبت شده است.

نظرات بینندگان