arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتی

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از یک مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت، ون الکتریکی فورد که شتابش از بوگاتی بیشتر است، تولید محدود از شاسی‌بلند فراری با وجود تقاضای زیاد برای این ماشین و کنایه سیتروئن به ایلان ماسک.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از یک مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت، ون الکتریکی فورد که شتابش از بوگاتی بیشتر است، تولید محدود از شاسی‌بلند فراری با وجود تقاضای زیاد برای این ماشین و کنایه سیتروئن به ایلان ماسک.

فست‌بک به جای شاسی‌بلند

پژو با نسل جدید مدل ۴۰۸ خود به دنبال مشتریانی‌ است که از ماشین‌های شاسی‌بلند خسته شده‌اند. خودروساز فرانسوی هفته گذشته این ماشین را رونمایی کرد و قرار است آن را از ابتدای سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کند.

روند طراحی و ساخت ماشین حدود هفت سال طول کشیده و ظاهرش آنقدر جنجالی بوده که گفته می‌شود مدتی طول کشیده تا مدیران کارخانه برای تولیدش متقاعد شوند.

بدنه ماشین ترکیبی از یک شاسی‌بلند و فرمی از خودرو است که فست‌بک نامیده می‌شود. در ماشین‌های فست‌بک،‌ سقف با شیبی ملایم از ستون عقب به چراغ‌های عقب وصل می‌شود.

ماشین‌های فست‌بک، سدان و استیشن پیش از آمدن شاسی‌بلندها از فرم‌های معمول خودرو بودند. اما با تغییر سلیقه خریداران، خودروسازان ساخت ماشین به این شکل را کنار گذاشتند. حالا پژو معتقد است تعداد کسانی که از ماشین‌های شاسی‌بلند خسته شده‌اند رو به افزایش است و همین ممکن است باعث شود مردم ۴۰۸ را انتخاب کنند.

پژو جلوپنجره و چراغ‌های ۴۰۸ را هم کمی تغییر داده و به گفته پير-پال ماتی، مدیر طراحی پروژه آنها را مدرن‌تر کرده است. با این تغییرات چهره ماشین اسپرت‌و چابک به نظر می‌رسد. فرم فست‌بک همچنین باعث شده تا سرنشینان عقب جای زیادی داشته باشند. داشبورد و بقیه اتاق ماشین با کمی تغییر شبیه مدل‌های دیگر کارخانه است.

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیاکثر امکانات لوکس و فن‌آوری‌های جدید در ۴۰۸ عرضه شده است

۴۰۸ اکثر امکانات لوکس و فن‌آوری‌های جدید را دارد. دوربین دید در شب، سیستم‌های نیمه‌خودران و دوربین‌هایی که اطراف ماشین را به راننده نمایش می‌دهد از جمله این سیستم‌ها است.

۴۰۸ علاوه بر یک موتور بنزینی با دو قوای محرکه هیبرید-الکتریکی هم ساخته می‌شود که قوی‌ترین مدل ۲۲۵ اسب بخار نیرو دارد. پژو تابستان آینده یک مدل کاملا الکتریکی از این ماشین هم خواهد ساخت.

سریع‌تر از بوگاتی

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیسوپر ون فورد چهار موتور الکتریکی دارد

فورد از ون الکتریکی رونمایی کرده که می‌گوید شتابش از سوپرکارهای چند میلیون دلاری بیشتر است. این ماشین نمایشی که براساس مدل ترانزیت کارخانه ساخته شده، هفته گذشته در فستیوال سرعت گودوود (Goodwood) در انگلستان رونمایی شد.

سوپر ون فورد با همکاری بخش تقویت خودروی فورد و یک تیم رالی اتریشی به نام استراد ساخته شده است. ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۲۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. با این نیرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سوپر ون کمتر از دو ثانیه و بهتر از بوگاتی شیرون است. حداکثر سرعت ماشین هم بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است.

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیاولین سوپر ون فورد در سال ۱۹۷۱ ساخته شد

علاوه بر قوای محرکه، بقیه بخش‌های ماشین هم با الهام از ماشین‌های مسابقات رالی و فرمول یک ساخته شده است.

این چهارمین سوپر ونی است که فورد در پنجاه سال گذشته ساخته است. اولین سوپر ون فورد در سال ۱۹۷۱ براساس نسل اول مدل ترانزیت ساخته شد و ۴۰۰ اسب بخار نیرو داشت. فورد این ماشین‌ها را برای تبلیغ ون‌های خود می‌سازد و جدیدترین مدل برای تبلیغ ون‌های الکتریکی این کارخانه است که به تازگی به بازار عرضه شده‌اند.

مدیریت تقاضا

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیفراری نمی‌خواهد فروش بالای مدل‌ شاسی‌بلندش خاص بودن این مارک را تهدید کند

فراری پس از نمایش مدل شاسی‌بلند خود اعلام کرد که قصد ندارد تعداد زیادی از این ماشین تولید کند. اولین شاسی‌بلند کارخانه ایتالیایی به نام پوروسانگ (Purosangue) قرار است تا پایان تابستان رونمایی شود و از سال ۲۰۲۳ به بازار خواهد آمد.

انریکو گالریا، مدیر بازاریابی فراری پس از مراسمی خصوصی که برای مشتریان قدیمی فراری برگزار شده بود، گفت که تولید پوروسانگ از بیست درصد کل تولید فراری بیشتر نخواهد شد. او گفت استقبال از این ماشین بسیار خوب است و این تقاضای بالا باعث دردسر کارخانه شده است.

فراری علاقه چندانی به تولید شاسی‌بلند نداشت، اما استقبال بسیار خوب از شاسی‌بلندهای پورشه و لامبورگینی و فشار بازار باعث شد تا فراری پوروسانگ را به محصولاتش اضافه کند. با این حال فراری نمی‌خواهد تقاضای زیاد باعث افزایش تولید شود و خاص بودن این مارک را تهدید کند.

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیاولین شاسی‌بلند فراری تا پایان تابستان رونمایی خواهد شد

تولید فراری در سال ۲۰۲۰ کمتر از ده هزار دستگاه بود و در سال ۲۰۲۱ به بیش از یازده هزار و ۱۵۰ دستگاه افزایش یافت.

استراتژی فراری تفاوت زیادی با رقیبانش دارد. تولید پورشه پیش از عرضه اولین مدل شاسی‌بلندش در سال ۲۰۰۵ حدود ۹۶ هزار دستگاه بود. این شرکت سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه ماشین تولید کرد که نزدیک به شصت درصد آن شاسی‌بلند بود.

لامبورگینی هم اعلام کرده که در دو سال گذشته بیست هزار دستگاه از مدل اوروس ساخته است. سهم این شاسی‌بلند از فروش هشت هزار و ۵۰۰ دستگاهی این شرکت در سال ۲۰۲۱ بیش از شصت درصد است.

 

کنایه سیتروئن به ایلان ماسک

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیسیتروئن تعداد محدودی از امی باگی به بازار عرضه می‌کند

کنایه سیتروئن به ایلان ماسک،‌ مدیر کارخانه تسلا در یک آگهی این خودروساز فرانسوی خبرساز شد.

سیتروئن پس از اینکه مدل ویژه امی‌ باگی (Ami Buggy) کارخانه در کمتر از ۱۸ دقیقه پیش‌فروش شد، در یک آگهی به ایلان ماسک که صاحب بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان است نوشت: "ببخشید ایلان، تنها راهی که بتوانی یکی [از این ماشین] داشته باشی این است که کارخانه ما را بخری."

این آگهی طعنه‌ای به عادت ایلان ماسک است که می‌خواهد کارخانه‌ها و شرکت‌های دیگر را بخرد. او که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است به تازگی اعلام کرده که می‌خواهد شبکه اجتماعی توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار بخرد.

جهان خودرو؛ از رونمایی مدل جدید پژو با ظاهری متفاوت تا  ون الکتریکی فورد با شتاب بیشتر از بوگاتیدر بعضی کشورها می‌توان بدون گواهینامه با امی رانندگی کرد

سیتروئن مدل امی را دو سال است که به بازار عرضه کرده است. این ماشین الکتریکی دو نفره برای رانندگی در شهر ساخته شده و قیمتش کمتر از ده هزار یورو است. حداکثر سرعت ماشین ۴۵ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۷۰ کیلومتر حرکت کند.

امی در کارخانه‌ای در مراکش تولید می‌شود و سیتروئن تاکنون ۲۲ هزار دستگاه از آن فروخته است. رانندگی با امی در بعضی کشورها به گواهینامه نیاز ندارد. بزرگ‌ترین بازار این ماشین اروپا است، اما در ترکیه و مراکش هم فروخته می‌شود.

تنها پنجاه دستگاه از مدل ویژه امی باگی ساخته می‌شود. در این مدل به جای در از لوله‌های فلزی استفاده شده و سقف ماشین هم پارچه‌ای است.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان