arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

فرانسه: تروئیکای اروپا و آمریکا درباره صادرات نفت ایران گفت‌وگو می‌کنند

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که سران کشور‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در صدد هستند تا فردا (سه‌شنبه) در حاشیه نشست هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه هفت (G۷)، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفتگو کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سران تروئیکای اروپا و ایالات متحده آمریکا در صدد هستند فردا در حاشیه نشست گروه ۷ درباره برنامه هسته‌ای ایران و صادرات نفت این کشور دیدار و گفتگو کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که سران کشور‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در صدد هستند تا فردا (سه‌شنبه) در حاشیه نشست هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه هفت (G۷)، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفتگو کنند.

روزنامه تایمز هند گزارش کرد، یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های G۷ در خصوص طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» بحث و گفتگو خواهد شد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این مقام فرانسوی ادامه داد: «ایران در این نشست چهارجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت. ما روز سه‌شنبه جلسه‌ای در این قالب داریم».

بر اساس این گزارش، ایران بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، اما در پی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، در مسیر فروش نفت خام ایران مانع ایجاد شده است. ایالات متحده پس از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، تلاش کرد تا از فروش نفت ایران جلوگیری کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بار‌ها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد، اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

با این حال، وبسایت شبکه الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی بدون ذکر نام او در خصوص سفر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت که گفتگو‌ها با او صریح و عمیق و مفصل و با احساس مسئولیت بالایی همراه بود.

این مقام ایرانی افزود: «نمی‌توان با تحریم و تهدید و زبان زور ایران را تسلیم کرد و این روش‌ها بی فایده است. سعی داریم توافقی قوی انجام دهیم و این موضوع به این بستگی دارد که واشنگتن منافع ملی ما را به رسمیت بشناسد.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکار‌های عملی برای پیشرفت گفتگو‌ها بار‌ها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشور‌ها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفتگو‌ها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفتگو‌ها نیست، کشور‌های غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات صهیونیست‌ها و قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

نظرات بینندگان