arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

روزنامه اسرائیلی: احتمالا اسراییل در آستانه از سرگیری مذاکرات احیای برجام، با صادرات نفت ایران به سوریه و لبنان تحت نظارت آمریکا کنار بیاید

روزنامه تایمز اسراییل با استناد به اطلاعات مطرح شده در گزارش یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل، مدعی شد که این رژیم ممکن است مجبور شود تحت توافقی با نظارت آمریکا، با انتقال نفت ایران به سوریه و لبنان موافقت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: یک روزنامه اسرائیلی با استناد به اطلاعات مطرح شده در گزارش یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل، مدعی شد که این رژیم ممکن است مجبور شود تحت توافقی با نظارت آمریکا، با انتقال نفت ایران به سوریه و لبنان موافقت کند.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسراییل در گزارشی با استناد به گزارش بدون منبع کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم مدعی شد: اسراییل ممکن است به عنوان بخشی از توافق انجام شده در سایه حمایت آمریکا در آستانه ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اجازه دهد که ایران به سوریه نفت بفرستد.

تایمز اسراییل نوشت، بر اساس گزارش کانال ۱۲، سه نفت‌کش از ایران راهی سوریه شده‌اند. این روزنامه مدعی شده که ایران پیشتر با کشتی به سوریه و لبنان سلاح منتقل کرده‌است.

در گزارش تایمز اسراییل آمده است: اجازه دادن برای انتقال این محموله‌های نفتی ظاهرا در راستای ایجاد تخفیف در تحریم‌ها، پیش از ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای انجام شده است که چند ماه دچار وقفه شده بود.

این روزنامه افزود: کانال ۱۲ می‌گوید، اگر اسراییل با انتقال این نفت موافقت کند، به شرط نظارت کامل آمریکا و شفاف‌سازی ایران خواهد بود که از این سازوکار برای انتقال تسلیحات استفاده نمی‌شود.

تایمز اسراییل نوشت: این گزارش در بحبوحه انتظار برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای منتشر شده است. اسراییل سرسختانه با بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مخالف است که در همان سال انجام شدن این توافق هم کارزاری علیه آن به راه انداخته بود.

این روزنامه در این راستا افزود: اگرچه، روزنامه یدیعوت آحارانوت روز یکشنبه در گزارشی مطرح کرد که مقامات نظامی اسراییل در زمینه موضع اسراییل در قبال احیای توافق هسته‌ای با یکدیگر اختلاف نظر دارند؛ بسیاری از ژنرال‌های اسرایلی، از جمله رئیس اطلاعات نظامی اخیرا شروع به حمایت از بازگشت به توافق هسته‌ای ایران کرده‌اند که خلاف سیاست رسمی اسراییل است. یدیعوت آحارانوت همچنین نوشت، مقامات ارشد اطلاعاتی اسراییل در حال حاضر بر این باورند که یک توافق بد به نبود یک توافق ارجحیت دارد، چون به اسراییل فرصت می‌دهد برای پاسخ‌های نظامی گسترده علیه ایران آماده شود.

تایمز اسراییل همچنین نوشت: بنابر گزارش یدیعوت آحارانوت، مقامات اطلاعاتی بر این باورند که بنی گانتس، وزیر جنگ اسراییل هم از بازگشت به توافق حمایت می‌کند. او پیش‌تر گفته‌ بود از توافقی «گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌مدت‌تر» استقبال می‌کند. اما در این گزارش آمده است که مقامات ارشد موساد، از جمله دیوید بارنِئا، رییس این سازمان جاسوسی و آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسراییل در جبهه مقابل قرار دارند. یدیعوت آحارانوت می‌نویسد، موضع موساد این است که وجود یک توافق برای اسراییل بد است و در حالت خوشبینانه حداکثر باعث خواهد شد که ایران به مدت دو سال و نیم[تا پایان تاریخ توافق] به توسعه توانمندی‌های هسته‌ای‌اش ادامه ندهد. همچنین در این گزارش آمده است که موساد فکر می‌کند علنی کردن مواضع مقامات اطلاعاتی به منظور تاثیر گذاشتن بر یائیر لاپید، نخست‌وزیر آتی اسراییل جهت حمایت او از بازگشت به توافق انجام شده است.

نظرات بینندگان