arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
سازمان منابع طبیعی:

تعداد استان‌های بیابانی کشور از ۱۴ مورد به ۲۱ مورد افزایش یافته

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تعداد استان‌های بیابانی ما از ۱۴ مورد در آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله اکنون به حدود ۲۱ استان افزایش یافته است. وی با شاره به این که برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله در سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد، تصریح کرد: زمان زیادی برای ما باقی نمانده و باید برای تحقق اهداف سازمانی و برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی تلاش کنیم و
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره اهمیت جنگل‌ها و پوشش گیاهی در حفظ منابع آبی کشور گفت: از ۳۰ میلیون هکتار عرصه‌های زاگرس، نزدیک به ۶ میلیون هکتار آن جنگل است و این جنگل‌ها تامین کننده ۴۰ درصد آب کشور می‌باشند.

به گزارش انتخاب به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «عباسعلی نوبخت» در مراسم معارفه سرپرست این سازمان که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، برگزار شد افزود: ما متولی امنیت زیستی کشور هستیم و امنیت زیستی حلقه اتصال میان امنیت ملی و غذایی است.

وی با بیان این که بر اساس نقشه‌ها و مدل‌سازی‌های بین‌المللی سازمان توسعه عمران ملل متحد (UNDP) ایران جزو کشورهایی است که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی در سال ۲۰۲۵ با بحران شدید آب مواجه می‌شود و در سال ۲۰۴۰ به نهایت حد بحران شدید آب می‌رسد، اظهار داشت: ما سربازان نظام و متولی امنیت زیستی کشور هستیم و با همراهی و مشارکت و استفاده از تجربیات و دانش مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اثبات می‌کنیم که ایران در سال ۲۰۴۰ دچار بحران شدید خشکسالی نخواهد شد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: برای حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی باید عملکرد و تمهیدات‌مان را در زمینه آبخیزداری افزایش دهیم و از تمام ظرفیت‌های موجود کشور برای تقویت پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع با کاربری خاص خودشان استفاده کنیم.

وی ذخایر طبیعی و پوشش گیاهی را زیربنای اقتصادی هر کشور خواند و تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که در زمینه پایداری منابع طبیعی توسط تشکل‌ها، نهاد توسعه عمران ملل متحد و مراکز تحقیقاتی انجام شده، ضروری است برای مدیریت خشکسالی برنامه‌ریزی شود.

نوبخت گفت: استان‌های پایین دست زاگرس برای آن که بتوانند کشاورزی موفقی داشته باشند نیاز دارند پوشش گیاهی این منطقه به‌درستی حفظ شود و این در حالی است که از ۶ میلیون هکتار جنگل زاگرسی نزدیک به ۱.۲ میلیون هکتار آن به دلایل مختلف از جمله تغییرات آب‌وهوایی و تغییراتی که انسان‌ها در زیرآشکوب این جنگل‌ها ایجاد کرده‌اند با مشکلاتی همچون خشکیدگی بلوط و هجوم آفات درگیر هستند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: جنگل‌های زاگرس این توان را دارند که به طور میانگین یک هزار مترمکعب آب را در سال به‌تدریج جذب، تولید و آزاد کنند و این ظرفیت در پوشش گیاهی البرز به طور متوسط ۱۵۰۰ مترمکعب آب در سال است.

نوبخت با اشاره به این که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سال‌های گذشته کارش را به‌درستی انجام داده است، گفت: عوامل انسانی از جمله احداث سد در بالادست و میان‌بندها، حفر چاه در اراضی پایین‌دست و استفاده از آب چشمه‌سارها برای تامین آب شهرک‌های مصنوعی و صنعتی و توسعه روستاها بر تغییر پوشش گیاهی تأثیر گذارده‌اند.

وی درباره روند تغییرات در عرصه‌های منابع طبیعی کشور اظهار داشت: در آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله، مناطق بحرانی برای ریزگردها ۶ میلیون هکتار بوده و اکنون به نزدیک ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

نوبخت ادامه داد: تعداد استان‌های بیابانی ما از ۱۴ مورد در آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله اکنون به حدود ۲۱ استان افزایش یافته است.

وی با شاره به این که برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله در سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد، تصریح کرد: زمان زیادی برای ما باقی نمانده و باید برای تحقق اهداف سازمانی و برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی تلاش کنیم و عملکردمان به‌گونه‌ای باشد که دلسوزان این کشور راضی و مردم در آرامش زندگی کنند.

ممیزی ۶.۴ میلیون هکتار از مراتع کشور

«مسعود منصور» رییس پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در این مراسم با ارایه گزارشی از عملکرد دو ساله خود گفت: ظرف این مدت با برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته در حوزه مرتع ۶.۴ میلیون هکتار ممیزی انجام شده و امسال ممیزی عرصه‌های مرتعی تمام می‌شود و این در حالی است که ظرف سه سال قبل از آن کل ممیزی مراتع در سطح ۲.۷ میلیون هکتار بوده است.

وی افزود: طی سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۵ هزار هکتار گیاهان دارویی در مراتع کشور توسعه‌یافته و از مرتع‌داری بر دامداری صرف به مرتع‌داری تلفیقی تغییر ایجاد کرده‌ایم.

وی شناسایی ۶۱۶ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی، توسعه ۱۴۰ هزار هکتار جنگلکاری، ایجاد ۹۰ پارک و ۳۷ نهالستان، توسعه زراعت چوب در سطح بیش از ۳۲ هزار هکتار و استحصال ۳ میلیون مترمکعب چوب اجرای کاداستر در سطح ۸۷ میلیون هکتار از اراضی ملی را از جمله اقدامات در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری طی دو سال اخیر و در دوران مدیریت خود عنوان کرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز ۱۰۰ هزار هکتار آبخیزداری با مشارکت فعالان و ۸۵ هزار هکتار بیابان‌زایی با مشارکت حوزه صنعت، معدن و حمل‌ونقل انجام شد.

«عباسعلی نوبخت» در مراسم معارفه سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور معرفی شد و پیش از این مسعود منصور در سمت معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت داشته است.

نظرات بینندگان