arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

درخواست رسمی ایران برای پیوستن به گروه بریکس

"بریکس" نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه "بریک" بود اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به "بریکس" تغییر نام یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تهران برای پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به "بریکس" درخواست داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز از درخواست عضویت ایران و آرژانتین در این گروه خبر داد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه (۶ تیر) در نشست هفتگی با خبرنگاران، اعلام کرد که تهران برای عضویت در گروه "بریکس" درخواست داده است. خطیب‌زاده گفت، عضویت ایران در گروه بریکس که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، "ارزش‌های افزوده‌ای برای هر دو طرف خواهد داشت".

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اواسط خردادماه در جریان دیدار با همتای هندی خود در نامه‌ای خواستار حمایت دهلی برای عضویت ایران در بریکس شده بود.

گفته می‌شود آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز هفته گذشته در نشست "بریکس پلاس" گفته است که کشورش قصد دارد به عضویت کامل این گروه درآید.

"بریکس" نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه "بریک" بود اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به "بریکس" تغییر نام یافت.

چهاردهمین اجلاس سران "پنج قدرت نوظهور اقتصادی"، دوم تیرماه، به ریاست و میزبانی چین برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه: ایران رسما خواستار پیوستن به بریکس را داده است

به گزارش رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دوشنبه شب (۲۷ ژوئن) در کانال تلگرامی خود اعلام کرد آرژانتین نیز برای پیوستن به این گروه درخواست داده است، مقامات آرژانتینی اما هنوز به طور رسمی در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین که در حال حاضر در اروپا به سر می برد، در روزهای اخیر بار دیگر بر تمایل خود برای پیوستن آرژانتین به بریکس تاکید کرده است.

زاخارووا در تلگرام نوشت: «در حالی که کاخ سفید به این فکر می‌کرد که چه چیز دیگری را در جهان خاموش، ممنوع یا تخریب کند، آرژانتین و ایران برای پیوستن به بریکس درخواست داده‌اند.»

روسیه مدت‌هاست که برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه تلاش می‌کند. این کشور اما اخیرا تلاش‌های خود را در این راستا برای مقابله با تحریم‌های اعمال شده توسط اروپا، ایالات متحده و سایر کشورها به دلیل تهاجم به اوکراین تشدید کرده است.

نظرات بینندگان