تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

احتمال وجود حیات در مریخ با کشف میکروب‌های جدید در شمالگان قوت گرفت

محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا اخیرا مطالعاتی را روی آب‌های شدیداً شور، بسیار سرد و تقریبا بدون اکسیژن چشمه منجمد «Lost Hammer» در قلمروی «نوناووت» کانادا در شمالگان انجام داده‌اند تا به دنبال حیات بگردند. چرا؟ چون این منطقه نزدیک‌ترین محیط به شرایط سیاره مریخ در کره زمین است. آن‌ها حالا میکروب‌هایی را پیدا کرده‌اند که می‌توانند نویدبخش وجود حیات در سیاره سرخ باشند.

دانشمندان در مطالعه جدید خود که در مجله Nature منتشر شده، دریافته‌اند که میکروب‌ها توانسته‌اند در این منطقه زنده بمانند و حتی رشد کنند. در نتیجه، می‌توان حدس زد که شاید در سیاره سرخ هم حیات وجود داشته باشد. محققان می‌گویند این میکروب‌ها می‌توانند با تغذیه و تنفس از ترکیبات غیرآلی بقای خود را حفظ کنند. این ترکیبات نظیر متان، سولفید، سولفات، کربن مونوکسید و کربن دی‌اکسید در مریخ هم مشاهده شده است.

«الیس مگنوسن»، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «چند سالی زمان برد تا روی این رسوبات کار کنیم و بتوانیم با موفقیت جوامع میکروبی را بیابیم.» محققان حالا از طریق بازسازی ژنوم تقریبا 110 میکروارگانیزم که اکثر آن‌ها تاکنون هرگز دیده نشده بودند، توانستند دنباله DNA این میکروب‌ها را به دست آورند.

کشف میکروب‌هایی با قدرت بقای بالا در شمالگان

«لیل وایت» از دپارتمان علوم منابع طبیعی کانادا که از دیگر محققان این مطالعه بوده، می‌گوید: «میکروب‌هایی که در چشمه Lost Hammer پیدا کردیم، شگفت‌انگیزند چون برخلاف سایر میکروارگانیزم‌ها برای زنده ماندن به مواد آلی یا اکسیژن نیازی ندارند.» بنابراین قابلیت بقای آن‌ها بسیار بالاست و می‌توانند در سخت‌ترین نقاط زمین یا سایر سیارات به حیات ادامه دهند.

چشمه Lost Hammer یکی از سردترین و شورترین چشمه‌های شناخته‌شده در زمین است. شوری آب این چشمه حدود 24 درصد است، دمای آن در بررسی‌های چندساله بالای منفی 5 درجه سلسیوس نیامده و تقریبا هیچ اکسیژنی ندارد.

این شرایط در برخی از نقاط مریخ هم دیده شده که دارای حجم گسترده‌ای از نمک است و می‌تواند دارای چشمه‌های شور نمکی باشد. حالا این مطالعه می‌تواند شانس کشف حیات در سیاره سرخ را تقویت کند.

منبع: دیجیاتو