تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

فضاپیمای چینی تصاویری تازه از کل سیاره مریخ را ثبت و ارسال کرد

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که یک فضاپیمای بدون خدمه این کشور تصاویری با کیفیت بالا را از کل سیاره مریخ ارسال کرده است.این فضاپیما اوایل سال گذشته سفر خود را آغاز کرده بود و در این مدت بیش از هزار و ۳۰۰ بار دور این سیاره چرخیده است. تصاویری که از سوی این فضاپیما به ثبت رسیده شامل داده‌های تصویری از تمام بخش‌های این سیاره و از جمله تصاویری از قطب جنوب آن است.

فضاپیمای تیانون ۱ در فوریه ۲۰۲۱ ماموریت خود را آغاز و توانست با موفقیت به مدار سیاره مریخ برسد. یک مریخ نورد از آن زمان روی این فضاپیما مستقر شده که به عنوان مدارگرد، سیاره را از فضا مورد بررسی قرار می‌دهد.

در میان تصاویر گرفته شده این فضانورد، عکس‌هایی از قطب جنوب مریخ مشاهده می‌شود. جایی که در آنجا تمام منابع آبی این سیاره قفل شده است.

در سال ۲۰۱۸ یک کاوشگر مدارگرد توسط آژانس فضایی اروپا توانسته بود وجود آب در زیر یخ‌های قطب جنوب مریخ را کشف کند. مکان یابی آب زیرسطحی به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند به دانشمندان در راستای ارزیابی‌های لازم در خصوص امکان زندگی و حیات در مریخ کمک کند. همچنین این مسئله در روند یافتن منابع دائمی برای حیات در سیاره جدید امری کلیدی به شمار می‌رود.

دیگر عکس‌هایی که تیانون ۱ منتشر کرده شامل تصاویری از دره ۴ هزار کیلومتری مارینریس و همچنین ارتفاعات در شمال مریخ به نام آرابیا است.

این فضاپیمای بدون سرنشین چینی همچنین تصاویری با وضوح بالا از لبه دهانه وسیع مائوندر و همچنین نمایی از بالا به پایین از فاصله ۱۸ هزار متری آتشفشان آسکرائوس منتشر کرده است. این آتشفشان نخستین بار در ۹ مارس توسط ناسا شناسایی شده بود.

در سالهای اخیر رقابت میان کشورهای پیشرفته در علم نجوم برای یافتن و اکتشاف بیشتر فضا و سیاره‌های مختلف در منظومه شمسی افزایش یافته است.

منبع: یورونیوز