arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۱

ارزیابی اطلاعاتی آمریکا: جنگ اوکراین برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت

مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری‌های اوکراین احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و توافق صلح بعید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری‌های اوکراین احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و توافق صلح بعید است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه گفت که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری‌های اوکراین احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، اما بعید است که نیروهای روسیه در کوتاه‌مدت بتوانند فراتر از منطقه شرقی اوکراین پیشروی کنند.

«آوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در کنفرانس واشنگتن در مورد کنترل صادرات گفت که روسیه حدود ۲۰ درصد از اوکراین را در امتداد خط درگیری به طول ۱۱۰۰ کیلومتر کنترل می‌کند.

وی افزود مقاومت شورشیان اوکراینی در مناطق تحت اشغال روسیه در حال افزایش است و پیشروی مسکو را فراتر از منطقه دونباس در شرق، جایی که تقریباً کل استان لوهانسک و بخش‌هایی از دونتسک در همسایگی آن را تصرف کرده، دشوارتر می‌کند. این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که توافق صلح نیز بعید است.

به گفته هاینز، به احتمال زیاد، این درگیری که اکنون در پنجمین ماه خود قرار دارد، «یک مبارزه سخت» باقی بماند که در آن روس‌ها به‌رغم دستاوردهای فزاینده‌، پیشرفتی ندارند و به طور خلاصه، «تصویر بسیار تلخ باقی می‌ماند».

او همچنین ادعا کرد که «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه همچنان قصد دارد بیشتر اوکراین را تصاحب کند، اگرچه در اوایل جنگ نیروهای روسیه نتوانستند دولت ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را سرنگون کنند یا کی‌یف را تحت کنترل خود درآورند».

این ادعاها در حالی مطرح شده که رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجشنبه (۳۰ ژوئن) گفت که عملیات نظامی ویژه این کشور در منطقه دونباس به اهداف خود می‌رسد. پوتین طی نشست خبری توضیح داد: نیروهای روسیه در عملیات ویژه در اوکراین به اهداف خود دست می‌یابند. هدف نهایی عملیات ویژه حفاظت از دونباس و ایجاد شرایطی است که امنیت روسیه را تضمین کند.

پوتین در واکنش به ادعای کی‌یف و متحدان غربی‌اش مبنی بر حمله موشکی به اهداف غیرنظامی، تاکید کرد: «ارتش روسیه غیرنظامیان را بمباران نمی‌کند بلکه تأسیسات نظامی و تسلیحاتی را با دقت هدف قرار می‌دهد». رسانه‌های اوکراینی پیش‌تر گزارش داده بودند یک مرکز خرید بزرگ در شهر «کِرِمنچوک» واقع در استان «پوتاوا» هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفته است. گفته می‌شود در این حمله حداقل ۲۸ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر مجروح شدند.

سران کشورهای عضو گروه هفت نیز ضمن محکوم کردن حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین، از تداوم فشار تحریم‌ها بر مسکو و بلاروس خبر دادند. پیش از این، «دیمیتری مِدوِدف» معاون شورای امنیت ملی روسیه ضمن محتمل دانستن وقوع جنگ با ناتو در صورت تجاوز به شبه‌جزیره کریمه، گفت نیروهای روس در حال مبارزه با نازی‌های اوکراینی هستند، نه مردم این کشور.

نظرات بینندگان