arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۹ تير ۱۴۰۱

ان‌بی‌سی: آمریکا آماده است تا در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کند / تمرکز این تحریم ها، صادرات نفت ایران به چین خواهد بود

شبکه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد واشنگتن آماده است تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌های ضدایرانی را با تمرکز بر هدف قرار دادن صادرات نفت ایران به چین تشدید کند. ان‌بی‌سی نوشته که احتمالاً واشنگتن تحریم‌های جدید به دنبال اجرای دقیق‌تر تحریم‌های موجود با تمرکز ویژه بر هدف قرار دادن فروش نفت تهران به چین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: شبکه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد واشنگتن آماده است تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌های ضدایرانی را با تمرکز بر هدف قرار دادن صادرات نفت ایران به چین تشدید کند.

شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی با اشاره به اظهارنظر سال گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که «ایالات متحده آماده است تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای به گزینه‌های دیگر روی بیاورد»، به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد واشنگتن آماده است تا در صورت چنین سناریویی، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه آمریکایی، دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق ایالات متحده به ان‌بی‌سی گفته‌اند که احتمالاً واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد و به دنبال اجرای دقیق‌تر تحریم‌های موجود با تمرکز ویژه بر هدف قرار دادن فروش نفت تهران به چین است. طبق این گزارش، «عملیات خرابکارانه احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران نیز می‌تواند روی میز باشد».

بر اساس گزارش ان‌بی‌سی، «مقامات سابق، دستیاران کنگره و تحلیلگران گفتند با توجه به اینکه چشم‌انداز نجات برجام به طور فزاینده‌ای تیره به نظر می‌رسد، دولت بایدن تحت فشار فزاینده‌ای در واشنگتن و از سوی متحدان خاورمیانه‌ای برای بررسی گزینه‌های دیگر به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته است».

این گزارش افزود: قانونگذاران (آمریکایی) گفتند که دو هفته پیش به درخواست سناتورها، دولت بایدن یک جلسه توجیهی محرمانه پشت درهای بسته درباره ایران ارائه کرد و گزینه‌های احتمالی «طرح ب» را در صورت شکست دیپلماسی در نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ارائه کرد».

به گزارش این رسانه آمریکایی، جو بایدن قرار است ماه آینده به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی سفر کند و انتظار می‌رود برنامه هسته‌ای ایران در راس برنامه‌ها قرار گیرد.

شامگاه چهارشنبه مذاکرات رفع تحریم‌ها در پایتخت قطر پایان یافت. این دور از مذاکرات از روز سه‌شنبه در شهر دوحه برگزار و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بدین منظور در رأس هیأتی به قطر سفر کرد و در دو روز گذشته با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها به مذاکره نشست. پیش از او هم «رابرت مالی» وارد دوحه شده بود و روز سه‌شنبه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

بعد از ادعای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم دوحه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید پایان یافتن مذاکرات، مدعی شد: «همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم».

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نبود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز در این‌باره مدعی شد: مذاکرات - که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام شد - نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه در یک نقطه راکد قرار گرفت، که در این مرحله به معنای عقب‌گرد است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هشتم تیرماه در توئیتر درباره روند مذاکرات دوحه نوشت: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

پیش از آن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عقب نمی‌نشینیم»، گفته بود: اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد، توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.

نظرات بینندگان