arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۱

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه مصر و بحرین: توانمندی‌های دفاعی و موشکی ایران تهدیدی برای همسایگان نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با مردود خواندن بیانیه مشترک دو مقام عربی در منامه (مصر و بحرین) درباره ایران، توانمندی‌های دفاعی و موشکی ایران را به هیچ وجه تهدیدی برای همسایگان ندانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایرلن امروز (پنجشنبه) نهم تیر ماه به بیانیه مشترک دیدار دو مقام عربی در بحرین (بحرین و مصر) واکنش نشان داد.

بحرین و مصر در پی سفر رئیس جمهور مصر در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

در بیانیه مشترک بحرین و مصر که پس از دیدار «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، با «حمد بن عیسی آل خلیفه» صادر شده، دو کشور همچنین بر حمایت از تلاش‌های عربی برای واداشتن ایران به پایبندی به اصول حسن همجواری و خودداری از آنچه دخالت در امور کشورهای عربی خوانده شده و «توقف حمایت از گروه‌های مسلح و تهدید دریانوردی و مسیرهای بازرگانی بین‌المللی» تأکید شده است.

در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با مردود خواندن ادعاهای بی اساسی که اخیرا در بیانیه مشترک دیدار دو مقام عربی در منامه در خصوص جمهوری اسلامی ایران آمده است، اینگونه ادعاها را مغرضانه، غیرسازنده و ناشی از اهداف و انگیزه‌های خاص توصیف کرد.

کنعانی ضمن دعوت از کشورهای مزبور به درک صحیح معادلات منطقه‌ای و توجه به نقش و جایگاه ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، اصرار بیهوده این کشورها بر ادامه مسیر اشتباه ایران هراسی را دور از حکمت و خدمت به منافع رژیم صهیونیستی در منطقه خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار داشت: حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای حق مسلم و قانونی جمهوری اسلامی ایران بوده و توانمندی‌های دفاعی و موشکی نیز مبتنی بر سیاستی راهبردی و در چارچوب دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و به هیچ وجه تهدیدی برای همسایگان نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با تاکید بر اراده و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در حفظ و گسترش روابط با همسایگان و نیز کشورهای عربی و اسلامی، تلاش‌های مضاعف دولت سیزدهم در این راستا را دلیل روشن و محکم دیگری بر حسن نیت کشورمان عنوان کرد.

در بیانیه مشترک بحربن و مصر در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز دو کشور بر حمایت از تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تضمین مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و تقویت نقش آژانس بین‌المللی و حمایت از تلاش‌ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه تأکید کرده‌اند.

از سوی دیگر «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین، عصر دیروز (چهارشنبه)، با «سامح شکری» همتای مصری خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در منامه با تکرار ادعاهای همیشگی منامه علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کرد.

الزیانی وزیر خارجه بحرین در این نشست خبری، ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کرد و گفت: «ما با طرف مصری مداخله ایران در امور [کشورهای] عربی و تهدید دریانوردی را مورد بررسی قرار دادیم. «ما از ایران می‌خواهیم که اصول حسن همجواری پایبند باشد.»

نظرات بینندگان