arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۱۰ تير ۱۴۰۱

رئیس سازمان انرژی اتمی: اسرائیل ادعا دارد ۵۰ هزار برگ مدرک درباره فعالیت هسته‌ای ایران را دزدیده؛ خب این همان PMD است / با اقدام نپخته یک دستگاه در زمینه اصلاح یارانه‌ها یک بهانه فراگیر کشور را تحت تاثیر خود قرار داد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم تیم مذاکره کننده با استدلال قوی از نظرسیاسی و حقوقی این شر را از سرملت برطرف ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم تیم مذاکره کننده با استدلال قوی از نظرسیاسی و حقوقی این شر را از سرملت برطرف ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.

محمد اسلامی شامگاه پنج‌شنبه در بزرگداشت شهدای هفت تیر و یادواره ۱۷ هزار شهید ترور که به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، در حیاط مسجد هارونیه در میدان امام علی(ع) برگزار شد، با بیان اینکه ریشه مصیبتی که برای هسته‌ای ایران ایجاد شده در دشمنی منافقین است، اظهار کرد: منافقین از بیست سال پیش خدمت به استکبار و صهیونیست‌ها و اتهام زدن به جمهوری اسلامی را آغاز کردند.

وی ادامه داد: منافقین در این مدت هر روز گزارشاتی علیه فعالیت‌های هسته ایران به آژانس دادند که ایرانی‌ها دارند در فلان مرکز بمب‌اتم می‌سازند، رویه آژانس انرژی اتمی نیز این گونه است که برای اثبات اخبار این چنینی دنبال ادله می‌گردد، مسائل را بررسی می‌کند تا به مستندات کافی برسد، موضوعی که البته درباره ایران تا امروز به اثبات نرسیده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به یادآوری ادعاهای افکار عمومی طی این سال‌ها اشاره کرد و ادامه داد: زمانی ادعا می‌شد ایران در جایی در لویزان بمب‌اتم می‌سازد، غوغایی در رسانه‌ها ایجاد شد، بالاخره دسترسی گرفتند، بازرسی انجام شد و دیدند هیچ چیز نیست. بعد سال ها گفتند شیان، مدتی بعد بلوا کردند که جایی در لوکیشنی در جنوب غرب تهران بمب اتمی می‌سازند، باز بی نتیجه بود.

اسلامی به اسم جهانی شده پارچین به‌عنوان محلی ادعایی برای فعالیت‌های به گفته دشمنان خارج از چارچوب های آژانس اشاره و تصریح کرد: سالیان سال دشمن با نام پارچین به مسئله هسته ای ایران دامن زد، و مذاکرات هسته‌ای نیز در تمام این سال‌ها در جریان بود، زمانی روحانی، به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، سال‌ها علی لاریجانی مذاکره کننده هسته‌ای ایران بود، بعد از او سعید جلیلی تا زمانی که پرونده از شورای امنیت به وزارت خارجه تحویل داده شد و طریف، روند مذاکرات را در دولت گذشته پیش بردند.

وی با اعتقاد به اینکه برنامه اقدام مشترک (برجام) یک سند معامله است، اظهار کرد: برجام حاصل بیست سال مذاکره است؛ سندی واضح که اتهامات کار پنهان یا نظامی در قالب ابعاد احتمالی نظامی‌برنامه هسته‌ای (PMD) با یک شرح و بسطی بسته است، در حقیقت برجام یک تعهد از طرف آن‌ها برای برداشتن همه تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای طی چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شده است.

اسلامی در توضیح روند صدور این چهار قطعنامه گفت: گزارش ها، همگی به شورای حکام آژانس انرژی اتمی تحویل داده می شد، بعد به شورای امنیت سازمان ملل و از آنجا به قطعنامه علیه ایران تبدیل می‌شد، این مان مسیر تاریخی بود که هسته‌ای طی کرد و در برجام، ایران در مقابل پدیرفته است که حقوق مسلم درج شده در پادمان را محدود کند، سرعت حرکت خود در فناوری هسته‌ای را آرام کند، زمینه‌های فعالیت خود را کاهش دهد و نظارت تشدید شده فراتر از برنامه‌های پادمانی را نیز پذیرفته است تا اعتمادسازی میان طرف‌ها اتفاق بیفتد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به کارشکنی‌های دائمی اسرائیل در روند فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران اشاره کرد و ادامه داد: اسرائیل ادعا دارد ۵۰ هزار برگ مدرک درباره فعالیت هسته ای ایران را دزدیده و هر چند وقت یک بار نیز چند برگ از آن ها را لو می‌دهد؛ خب این همان PMD است، در حالی که یک بار مذاکره انجام شد و این موضوعات بسته شد، اما باز در هر دور از مذاکرات مجددا مطرح می‌شود.

وی به سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا اشاره و اضافه کرد: این سازمان‌ها در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که ایران بعد از این سال‌ها هیچ فعالیت هسته‌ای غیر شفاف نداشته است، آنها حتی همین چند روز پیش‌هم دوباره در گزارشی بر این مطلب صحه گذاشتند؛ به هر حال آنها خود ادعا کرده اند که این فشار حداکثری بر ایران شکست خورده و تصمیم گرفتند به برجام باز گردند.

اسلامی تاکید کرد: مذاکراتی هم در آن دولت و هم در این دولت برای بازگشت به تعهدات انجام شده، اما قدر مسلم این است که دلیل و مایه اصلی که برجام برای آن متولد شده نمی‌تواند دوباره زنده شود، اما طرف مقابل مدام دوباره مسائل را روی ‌میز می‌گذارد، در حالی که جمع‌بندی و اقناع یک بار برای همه مسائل گذشته اتفاق افتاده است، به هر حال امیدواریم تیم مذاکره کننده با استدلال قوی از نظرسیاسی و حقوقی این شررا از سرملت برطرف ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.

اسلامی همچنین با اشاره مشاهدات امروز خود از گلایه‌های اقتصادی مردم در صف نماز جماعت مسجد جامع اصفهان، خاطر نشان کرد: البته که مسئولان باید به فکر مردم باشند، چون مردم دیگر قدر و تحمل مواجهه بیشتر با فشار اقتصادی را ندراند، اما باید توجه داشت که برای اینکه چنین حرفی شکل بگیرد باید چه حجمی از برنامه‌ها و سناریوها توسط دشمن اجرا شود و ما هم یا با اجرای سیاست غلط یا غافل بودن از اقدامات مخرب دشمن یا موارد دیگری ‌که از عدم عملکرد برخی بخش ها اتفاق می‌افتد، باید شاهد چنین فضایی در جامعه باشیم.

وی درباره بیانیه اقتصادی آمریکا علیه ایران در سال ۹۶ گفت: آمریکا اعلام کرد که با وجود توسعه فناورانه در حوزه جنگ نظامی و سایبری نمی‌تواند بر ایران پیروز شود و به همین دلیل نیز گزینه جنگ اقتصادی را وارد عرصه مبارزاتی خود علیه جمهوری اسلامی می ‌ند. آنها با یک ضربه توانستند ۳۰ یا ۴۰ درصد ارزش ریال را کاهش دهند و گمان کردند که اگرهمین منوال ‌ادامه پیدا کند مقصود نهایی که ساقط کردن انقلاب و ارزش پول ملی ما است رخ می ‌هد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ابعاد جدی این جنگ اقتصادی تصریح کرد: این حقیقتی است که وجود دارد، این یک تصویر یا تحلیل روزنامه‌نگاری ‌نیست، یک جبهه جنگ جدی است؛ جبهه دشمن و خودی؛ ساز و کارو ابزار و وسایل و نقشه آن هم مشخص است، طبق نقشه در همان برهه زمانی مشخص می‌شود و با تاکتیک و تکنیک مشخص عملیات خود را انجام می دهند تا به پیروزی برسند در مقابل لشکر رو برو نیز باید عناصر، جبهه و تمام لایه هایی که برای مقابله در این فضا نیاز دارد را آماده داشته باشد.

اسلامی با اعتقاد به اینکه برای مقابله، فرماندهی و مدیریت هوشمنداد نیاز است تا دشمن به نتیجه نرسد، خاطر نشان کرد: برای دشمن مدیریت ذهن و باور جامعه ساده‌ترین راه برای رسیدن به هدف است، آنها با قلم تحلیل گران خود در فضای مجازی سعی می‌کنند باورهای مردم را به مسیر مورد نظر هدایت کنند، کاری که امثال شهید اژه ای با دانایی، بصیرت و شجاعت در دوران خفقان پیش از انقلاب مانع از آن می‌شد و از لحظه لحظه زمان استفاده می‌کرد تا جهان بینی ناب اسلامی را در ذهن ها بارور کند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی و شهید اژه ای جزء بزرگ‌مردانی بودند که تشنه خدمت و نه شیفته قدرت بودند، اما بسیاری از دعواهای سیاسی به این مسئله باز می‌گردد که جبهه مقابله به خوبی جای خود را انتخاب نکرده است و به جای اینکه تشنه خدمت باشد شیفته قدرت است که این خود نیاز به ایمان و باور دارد که بتواند مخلص الله در این راه قدم بردارد تا جبهه بندی و واگرایی در کشور ایجاد نشود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی وضعیت اقتصاد ایران را برجسته و نادر توصیف کرد و ادامه داد: کشور ما با تراز اقتصادی مثبت، جزء نادر کشورهایی است که در بین بیست اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، ایران بدهی اقتصادی ندارد، اما به دلیل آنکه استکبار جهانی با ایران موافق نیست، با ایجاد مزاحمت و تخریب، ریسک و هزینه سرمایه‌گذاری در ایران را بالا می برد و همین مساله تبعات موضوع را برای وضعیت اقتصادی و معیشتی ما ابلا می برد.

اسلامی به تغییرات اقتصادی جهانی پس از جنگ روسیه و اوکراین اشاره و تصریح کرد: امروز قیمت علات در دنیا قیمت ۱۲۰ درصد افزایش یافته، قیمت هر گالن بنزین در کشور آمریکا امروز به ۵ دلار و ۶۰ سنت رسید که در تاریخ این کشور بی سابقه بود، هر تن گندم هیچ وقت بالای ۲۰۰ دلار نبود، اما امروز به بالای ۴۷۰ دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت برای حفظ معیشت مردم سیاست یارانه ای را تغییر داد، گفت: دولت یارانه ای که برای سیستم کالای اساسی تا پیش از این در اختیار وارد کننده قرار می‌داد، برای استفاده عموم مردم ناچارا اصلاح کرد، اما متاسفانه با یک اقدام نپخته‌ای که یک دستگاه انجام داد موجب شد یک بهانه فراگیر کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد و چون دولت هم هیچ ابزاری برای مدیریت بازار ندارد، ناتوان نشان داده می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دولت ها چند سالی از عدم وجود ظرفیت نظارتی بر بازار شکایت داشتند و باید وزارت بازرگانی وجود داشته باشد، باید کشور یک وزارتخانه متولی بازار، ارزاق و معیشت مردم و عرضه و تقاضا داشته باشد، خب این همه پیگیری طاقت فرسا بود، اما با اراده رئیس جمهور، هفته پیش در دولت تصویب شد گرچه پیش از این هم در مجلس لایحه بازیابی وزارت بازرگانی مطرح بود .

اسلامی اضافه کرد: شما نمی توانید از دولت حمایت کنید وقتی تجارت ندارید، تولید کننده موفق کسی است که فروش موفق دشاته باشد، تا فروش نداشته باشید نمی توانید تولید داشته باشید، تا چه زمانی می‌خواهید ستاد تسهیل ایجاد کنید و مدام به تولید کننده وام بدهید و بعد وام آن‌ها را استمهال کنید، این گرفتاری و چرخه سال‌ها است که جواب نداده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های اقتصاد و صنعتی و تکنولوژی ما جغرافیای محدودی دارد، باید جغرافیایی اقتصادی ما از جغرافیای سرزمینی ما بزرگ‌تر باشد؛ باید بشود یک کالای ایرانی را در یک بازار تثبیت کرد، باید بشود برای کالای ایرانی مشتری وفادار به وجود آورد، اگر شما برند نشوید نمی‌توانید تولید انبوه و رقابتی کنید.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، چالش‌های صادرات محصولات از مرزهای ایران را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: می‌گویند صادر کن، چطور صادرات میسر است وقتی در لب مرز از خروج کالای ایرانی جلوگیری می‌شود؟ و می گویند ممنوع است؟ خب با این توصیف برای حیثیت تجارت کشور اعتباری باقی می ماند؟ باید سیسات تجارت داخلی و خارجی پایدار و پا برجا باشد، بازارهای خود را شناسایی کند و با مرغوبیت کالا و خدمات خریدار وفادار پیدا کند تا تولید و اشتغال پایدار می شود و رقابت ایجاد می شود، ما اصل موضوع را سال ها است که رها کرده ایم.

نظرات بینندگان