arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

رویترز: نفتکش توقیف شده حامل پرچم ایران به بندر یونانی منتقل شد

خبرگزاری رویترز نوشت: مقام های گارد ساحلی یونان می گویند نفتکش حامل پرچم ایران که در این کشور توقیف شده بود امروز شنبه به بندر پیرائوس منتقل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: خبرگزاری رویترز نوشت: مقام های گارد ساحلی یونان می گویند نفتکش حامل پرچم ایران که در این کشور توقیف شده بود امروز شنبه به بندر پیرائوس منتقل شده است.

رویترز نوشت: این نفتکش را یونان در آوریل گذشته توقیف کرده بود و بخشی از بار آن نیز از سوی آمریکا توقیف شد.

به نوشته این خبرگزاری، مقام های یونانی پیشتر آزادی این نفتکش را تایید کرده بودند.

بیش از دو ماه است که کشتی حامل پرچم ایران -«لانا» که قبلا به «پگاس» شهرت داشت- به دلیل بن بست دیپلماتیک که روابط تهران با آتن را در بحبوحه افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا تحت فشار قرار داده است، در جزیره «اِویا»ی یونان لنگر انداخته بود.

یک مقام بندری یونان گفت: این نفتکش ساعت ۶.۳۰ دقیقه به وقت محلی (۳.۳۰ دقیقه به وقت گرینوویچ) شهر کاریستوس یونان را ترک کرده و انتظار می رود حدود ساعت ۱۰ شب به بندر پیرائوس برسد.

مقام های یونان در ماه آوریل، لانا و محموله نفتی آن را به همراه ۱۹ خدمه روسی در نزدیکی سواحل اویا و به دلیل تحریم‌های آمریکا توقیف کردند.

این نفتکش سپس به دلیل مشکلات مربوط به مالکیت آن آزاد شد، اما بخشی از محموله نفتی متعلق به ایران به کشتی دیگری به نام «آیس انرژی » که توسط آمریکا اجاره شده بود و در بندر پیرئو لنگر انداخته بود، منتقل شد.

به گزارش رویترز، خروج نفت از کشتی لانا باعث شد که نیروهای ایرانی در ماه گذشته دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کنند و پس از هشدار تهران به انجام «اقدامات تنبیهی» علیه آتن، آن را به ایران برگردانند.

پس از درخواست تجدیدنظر یک شرکت ایرانی در ۷ ژوئن، هیئت قضایی یونان حکم اولیه دادگاه که اجازه مصادره محموله از سوی آمریکا را می داد، لغو کرد و این تصمیم راه را برای لانا برای بازیابی محموله ای که به نفتکش آمریکایی آیس انرژی منتقل شده بود، باز کرد.

با این حال، تا هفته گذشته لانا که هنوز مشکل موتور دارد، به دلیل بدهی های خدمات یدک کش توسط یک شرکت دیگر در توقیف بود. منابع حقوقی به رویترز گفتند که پس از پرداخت مبلغ بدهی، این نفتکش رسما آزاد شد.

به گزارش ایرنا، مقام های یونان این کشتی را که حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود روز ۱۹ آوریل در نزدیکی جزیره «ائوبویا» توقیف کرده بودند.

نظرات بینندگان