arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان: ما نگرانی‌های ترکیه درمورد سوریه را درک می‌کنیم ولی قویا با هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی مخالفیم

وزیر خارجه ایران گفت: مردم و دولت و رهبری سوریه در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان با قدرت عمل می‌کنند. ما نگرانی‌های کشور همسایه خود ترکیه را درک می‌کنیم. قویا مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم و برای حل سوءتفاهمات موجود بین سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به فرودگاه دمشق برای دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات عالیرتبه سوریه در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در سوریه گفت: خیلی خوشحالم امروز فرصت حضور در کشور دوست و برادر سوریه برای من و هیأت همراهم فراهم شد.

وی افزود: سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران نقطه عطف جدیدی در روابط دو کشور به شمار می‌رود. در طی این سفر وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های همه جانبه دو کشور از جمله در حوزه‌های متنوع اقتصادی و تجاری شدیم.

وزیر خارجه ادامه داد: امروز فرصت خیلی خوبی است که با همکارم آقای فیصل المقداد آخرین وضعیت مناسبات دو کشور را مورد بررسی قرار دهیم. اقدام روز جاری رژیم صهیونیستی و تجاوز آن به تمامیت ارضی سوریه را قویا محکوم می‌کنیم. در کنار تحریم‌هایی که علیه مردم مقاوم سوریه اعمال می‌شود، صهیونیست‌ها به دنبال بی ثبات سازی و افزایش مشکلات مردم در سوریه هستند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اکنون که مردم سوریه در حال بازگشت به شهرها و منازل مسکونی خود هستند، می‌خواهند با این اقدامات خودشان دمشق را به صورت نادرست، ناامن جلوه دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مردم و دولت و رهبری سوریه در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان با قدرت عمل می‌کنند. ما نگرانی‌های کشور همسایه خود ترکیه را درک می‌کنیم. قویا مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم و برای حل سوءتفاهمات موجود بین سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کنیم.

 این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به دمشق پس از تصدی این سمت است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمعه شب از سفر حسین امیرعبداللهیان به دمشق خبر داد و افزود: در ادامه سفر منطقه‌ای به ترکیه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه ۱۱ تیر ماه به دمشق می‌رود. کنعانی هدف از این سفر را بررسی مناسبات دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد.

این سفر به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه سوریه در خصوص گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی انجام شده است.

امیرعبداللهیان در هفته‌ای که گذشت نیز سفری چند ساعته به ترکیه داشت و با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره تحولات سوریه نیز گفت‌وگو کرد.

نظرات بینندگان