arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۱۱ تير ۱۴۰۱
مرکز اقلیم شناسی کشور:

۸۶ درصد مساحت استان اصفهان با خشکسالی مواجه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و نماینده وزارت نیرو، گفت: استان اصفهان طی بیست سال گذشته با شدیدترین خشکسالی‌ها مواجه است و مرکز اقلیم شناسی کشور اعلام کرده که ۸۶ درصد مساحت استان اصفهان با کم آبی و خشکسالی مواجه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیشروی فرونشست زمین در دشت اصفهان-برخوار و ایجاد کانون‌های گرد و غبار و کم آبی، گفت: برای حل این مشکل باید جلو بارگذاری‌های جدید آب از زاینده‌رود گرفته شود و طرح‌های تامین آب استان تسریع شود و نسخه اصلی برای رفع این مشکلات تامین آب برای حوضه زاینده رود تا تالاب گاوخونی است.

منصور شیشه فروش امروز (شنبه، ۱۱ تیرماه) در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، با بیان اینکه اصفهان معین هشت استان اطراف خود و همچنین جانشین و معین تهران بزرگ در مدیریت بحران است، اظهار کرد: ما باید قبل از هر حادثه آماده، منسجم و با ثبات و سوم باید با برنامه باشیم.

وی با خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و نماینده وزارت نیرو، گفت: استان اصفهان طی بیست سال گذشته با شدیدترین خشکسالی ها مواجه است و مرکز اقلیم شناسی کشور اعلام کرده که ۸۶ درصد مساحت استان اصفهان با کم آبی و خشکسالی مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: از اثرات کم آبی و خشکسالی، وقوع پدیده فرونشست زمین در دشت های اصفهان است و براساس گزارش سازمان زمین شناسی کشور و سازمان نقشه برداری و پایش های سه ساله آنها، دشت اصفهان برخوار و ۲۷ دشت از ۳۵ دشت استان تحت تاثیر فرونشست زمین به علت استمرار خشکسالی و کم آبی قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: ایجاد کانون های گرد و غبار، خیرش گرد و غبار، فرونشست زمین و کم آبی از مهم‌ترین مشکلات استان است و امروز ۳۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، همچنین امروز ۶ هزار هکتار فضای سبز اصفهان با تنش آبی مواجه است.

شیشه فروش از نماینده وزارت نیرو خواست تا در کشور نگاه ویژه ای به اصفهان داشته باشند و به عنوان معاون وزیر در جهت احیای زاینده‌رود تا تالاب گاوخونی تلاش ویژه ای شود و پیشنهادات استان در سفر رئیس جمهور به اصفهان به وزیر نیرو مطرح شد.

وی تاکید کرد: برای این کار حتما باید جلو بارگذاری های جدید آب از زاینده رود گرفته شود و طرح های تامین آب استان تسریع شود و نسخه اصلی برای رفع این مشکلات تامین آب برای حوضه زاینده رود تا تالاب گاوخونی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه به موضوع بازسازی شبکه فرسوده آب و فاضلاب اصفهان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال پنج مورد شکستگی شبکه فاضلاب داشتیم بنابراین نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای بازسازی و نوسازی ۳۰۰ کیلومتر خط فاضلاب فرسوده بحرانی اصفهان و شاهین شهر است همچنین شبکه های فاضلاب و تصفیه خانه های آن باید استانداردسازی شود.

وی با بیان اینکه اصفهان همواره به استان های دیگر کمک رسانی کرده است، بنابراین نیاز به نوسازی و بازسازی ناوگان مدیریت بحران در حوزه فاضلاب داریم، اظهار کرد: ما خواهان تلاش وزیر نیرو در جهت اجرای تعهدات خود برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی کمک به حل بحران فرونشست زمین هستیم و طرح هایی در این باره به وزارت نیرو ارایه داده ایم.

نظرات بینندگان