arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / خیزش گرد و خاک در البرز، قم و تهران

سازمان هواشناسی در هشداری از تداوم فعالیت سامانه وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در تهران، البرز و چند استان دیگر خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / خیزش گرد و خاک در البرز، قم و تهران

ایرنا: سازمان هواشناسی در هشداری از تداوم فعالیت سامانه وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در تهران، البرز و چند استان دیگر خبر داد.

با اعلام هشدار زرد سازمان هواشناسی، فعالیت پدیده وزش باد شدید و خیزش گردوخاک تا روز دوشنبه (فردا) فعال خواهد بود که وزش باد نسبتاً شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و در استان‌های مرزی نفوذ گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس امروز یکشنبه در استان‌های خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، بوشهر، اصفهان، سمنان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال مرکزی، قم وزش باد و گردوخاک پیش‌بینی شده است.

فردا (دوشنبه) نیز در استان‌های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، تهران، نوار شرقی کرمان همین شرایط را خواهیم داشت.

اثر مخاطره نیز کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل عنوان شده است.

سازمان هواشناسی به عدم قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کار و استحکام سازه‌های موقت ازجمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها توصیه کرده است.

بر اساس این گزارش سازمان هواشناسی همچنین از فعالیت سامانه دیگری در قالب رگبار موقتی باران، رعدوبرق و وزش باد از امروز تا روز دوشنبه خبر داد که سبب رگبار و رعدوبرق (در مناطق مستعد بارش تگرگ) و وزش باد شدید موقتی در برخی استان‌ها خواهد شد.

بنابراین امروز در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان و روز دوشنبه در ارتفاعات و دامنه گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل بارش موقتی بازان را خواهیم داشت.

نظرات بینندگان