arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

سخنگوی ستاد امربه معروف: شکایت ما از کلیپ تبلیغاتی شرکت بستنی سازی، به بیشتر دیده شدنش کمک کرد، اما هزینه قبح‌شکنی را هم بالا برد / می‌توان یک سال ممنوعیت تبلیغات را برای شرکت های متخلف در نظر گرفت تا دیگر قبح‌شکنی نکنند

حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص کلیپ تبلیغاتی یک شرکت تولید بستنی گفت: ما به بخش حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته‌ایم که همه اقدامات حقوقی لازم را دنبال کند و حتی اگر لازم باشد به ریاست محترم قوه قضائیه نامه زده شود تا کار به نتیجه برسد. این‌گونه آگهی‌های تبلیغاتی، در واقع تضییع حقوق بانوان و پایین نشان دادن ظرفیت‌های زنان در حد استفاده تبلیغاتی برای مقاصد تجاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتگو با «جوان»، توضیحاتی را در خصوص کلیپ تبلیغاتی یک شرکت تولید بستنی داده است.

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

روز گذشته، خبری از سوی ستاد امر به معروف و نهی منکر در خصوص اعلام جرم علیه شرکت[...]، به دلیل پخش کلیپ تبلیغاتی این شرکت منتشر شد، این اتفاق برای نخستین بار رخ داده‌است، چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این مسئله ورود کرده‌است؟
پس از انتشار کلیپ تبلیغاتی این شرکت برای تبلیغ بستنی که در آن از یک خانم استفاده شده‌است، تماس‌های متعدد مردمی با ستاد امربه معروف و نهی ازمنکر شد و مردم خواستار برخورد با این آگهی شدند. این تماس‌ها از کانال‌های مختلف با ستاد ادامه داشت و در خواست‌ها برای برخورد شدید با آن شرکت بود.

شما در مقابل این درخواست‌ها چه اقدامی انجام دادید؟
ما ابتدا از مدیران آن شرکت دعوت کردیم که به ستاد بیایند. نیت ما تذکر لسانی بود و در جلسه‌ای که با حضور رئیس شرکت لبنی برگزار شد، نسبت به استفاده ابزاری زنان و توجه به جنبه‌های جنسی در آگهی به آن‌ها تذکر داده‌شد. در همین جلسه که ویدئوی آن ضبط شده‌است، مدیر شرکت و مسئول تبلیغات آن از اقدام انجام شده ابراز ندامت کردند و قول همکاری دادند. رئیس این شرکت لبنی در همان جلسه گفت که سالانه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات دارند و ما از آن‌ها خواستیم که در تبلیغات خود به زندگی اسلامی و ایرانی و حتی بحث‌های جمعیتی توجه کنند.

این جلسه برای چه زمانی بود؟
حدود شش یا هفت ماه پیش.

پس چرا تذکر لسانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نهایت منجر به شکایت شد؟
به رغم قول مدیر شرکت، متوجه شدیم که نه‌تنها آن کلیپ حذف نشده‌است، بلکه کلیپ دومی هم تولید و منتشر شده‌است. این اقدام که دهن‌کجی به حساب می‌آمد و جایی برای توجیه نداشت. به همین دلیل ما به صورت رسمی از دادستان خواستیم که پرونده قضایی تشکیل شود. وقتی رئیس شرکت قول داده و عمل نکرده و حتی پررنگ‌تر به کار خود ادامه داده باید جلوی آن‌ها ایستاد تا بدانند با قبح‌شکنی برخورد خواهد شد.

شکایت تا کجا ادامه خواهد داشت؟
ما به بخش حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته‌ایم که همه اقدامات حقوقی لازم را دنبال کند و حتی اگر لازم باشد به ریاست محترم قوه قضائیه نامه زده شود تا کار به نتیجه برسد. این‌گونه آگهی‌های تبلیغاتی، در واقع تضییع حقوق بانوان و پایین نشان دادن ظرفیت‌های زنان در حد استفاده تبلیغاتی برای مقاصد تجاری است. اگر چه برخی‌ها عامدانه و برای برندسازی به دنبال این کار می‌روند و تلاش می‌کنند تا دیده شدن یک برند، بتوانند آن را با قیمت بالاتر بفروشند.

به مسئله برندسازی اشاره کردید و هزینه بالایی که یک شرکت برای تبلیغات می‌کند، به نظرتان همین اعلام جرم علیه آن کلیپ و شرکت سازنده باعث دیده‌شدن مجدد و کمک به هدف تجاری آن شرکت نمی‌شود؟‌
می‌شود گفت بله این کار باعث ایجاد توجه خواهد شد و عده‌ای دوباره آن کلیپ را تماشا خواهند کرد، اما اعلام جرم علیه آن شرکت باعث می‌شود هزینه قبح‌شکنی بالا برود. الان در فضای تبلیغاتی فضایی ایجاد شده که اگر به یک شرکت بگوییم چرا چنین تبلیغی را ساختی، می‌گویند، چون قبل از ما فلانی ساخته‌بود. اعلام جرم علیه آن شرکت جنبه بازدارنده دارد، مانند کاری که دادستانی می‌کند و اسامی برخی از مجرمان را منتشر می‌کند تا دیگران بدانند قانون‌شکنی تبعات خود را دارد.

فرض کنیم که اعلام شکایت از آن شرکت لبنی با اعلام جریمه به اتمام برسد، به نظرتان چنین احکامی می‌تواند بازدارنده باشد؟
دادستانی در زمینه جرائم می‌تواند متناسب با جرم، حکمی در نظر بگیرد که برای آن شرکت تکرار جرم را سخت و هزینه‌دار بکند، مثلاً می‌توان یک سال ممنوعیت تبلیغات را برای آن‌ها در نظر گرفت تا دیگر چنین قبح‌شکنی انجام ندهند.

نظرات بینندگان