arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

راه اندازی گشت ارشاد نامحسوس در مشهد/ پوشش زنان و مردان در سازمان ها و ادارات بررسی می شود

براساس اطلاعیه قرارگاه ۲۱ تیر خراسان رضوی که با نظارت ستاد امر به معروف انجام می گردد، گشت ارشاد نامحسوس در مشهد راه اندازی شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: براساس اطلاعیه قرارگاه ۲۱ تیر خراسان رضوی که با نظارت ستاد امر به معروف انجام می گردد، گشت ارشاد نامحسوس در مشهد راه اندازی شد.

 بر اساس آنچه در متن قرارگاه ۲۱ تیر ذکر شده، مفاهیم عفاف به عفاف در نگاه، عفاف در گفتار، عفاف در حرکات و سکنات، عفاف در معاشرت، عفاف در پاکدامنی و عفاف در پوشش تقسیم‌بندی می‌شود و حجاب هم برای خانم‌ها شامل ویژگی‌هایی در چادر و مقنعه، مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس است.

 آقایان هم نباید از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار و... نباید استفاده کنند.

این طرح همچنین برخی ویژگی‌های مشترک هم برای زنان و مردان برشمرده است؛ عدم استفاده از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌ عنوان عکس پروفایل، خودداری از به کارگیری بانوان در پست و محل‌های سازمانی ویژه آقایان و برعکس، به کارگیری منشی و یا مسئول دفتر مرد برای مدیران مرد و زن برای مدیران زن و... از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک است. همچنین در تبصره‌ای ذکر شده که به کارگیری منشی زن بدحجاب تخلف مضاعف محسوب می‌شود.

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، درباره روند اجرایی طرح گفت: بر اساس محلات و مرزبندی‌های شهرداری تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی را برای مشهد انجام دادیم و ۱۰۸ تیم سه نفره از ابتدا تا پایان وقت اداری، اماکنی که در محدوده جغرافیایی خودشان قرار دارد را مورد بررسی قرار می‌دهند. حدود ۲ هفته از آغاز به کار این طرح می‌گذرد و در این مدت ۷۶۰ مکان در مشهد مورد بازدید قرار گرفته که پیشرفت قابل قبولی بوده است؛ مدیران دستگاه‌ها هم همکاری مناسبی را داشتند و تنها تعداد محدودی تنش در کل این موارد به وجود آمد.

وی متذکر شد: تلاش ما این است که با کمترین تبعات کار را پیش ببریم و نیروهای ما در این زمینه توجیه هستند. ارزیابان ما به‌ هیچ عنوان قرار نیست به افراد تذکر دهند و اگر هنگام مراجعه ناظران به دستگاه‌ها، شاخصی هم توسط پرسنل مجموعه یا دیگران رعایت نشده باشد، آن مورد را صرفا یادداشت می‌کنند و در قالب نامه‌ای محرمانه برای مدیر دستگاه‌ ارسال می‌شود. وظیفه ما برخورد نیست و مدیران دستگاه‌ها باید نسبت به رعایت موارد ابلاغ شده، اقداماتی را انجام دهند. اگر هم جایی می‌بینید که برخوردهای ناشایستی در سطح جامعه اتفاق می‌افتد، از جانب ناظران و دوستان ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیست و ممکن است بعضی از افراد خودشان احساس مسئولیت کرده باشند.

رضایی خاطرنشان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته تا انتهای هفته گذشته مجموعا حدود ۳۵ مورد تخلف وجود داشت که به صورت محرمانه به مدیر دستگاه‌ها ارسال شده تا برخورد لازم را داشته باشند. فعالیت‌های ما در راستای افزایش حیطه نظارتی مدیران دستگاه‌ها و کمک به آن‌هاست وگرنه این حوزه اصلا به ما ارتباطی ندارد و وظیفه ما فقط احصا و ابلاغ شاخص‌ها بوده اما از آن جایی که حوزه نظارت دستگاه‌ها و مدیران محدود است و توانایی آن را ندارند، در قالب این طرح بنا شد تا به ادارات و سازمان‌ها در امر نظارت کمک کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی درباره روند اجرایی و گستره جغرافیایی و عملیاتی این طرح بیان کرد: همه مکان‌ها از جمله درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و... مورد بازدید قرار می‌گیرند؛ مشکلی در تامین نیروی انسانی بازرسان و ارزیابان وجود ندارد و چنانچه نیاز باشد می‌توانیم این ۱۰۸ تیم را افزایش دهیم. در حوزه خارج از مشهد و سایر شهرهای خراسان رضوی موضوع خاصی وجود ندارد و شاید در شهرستان‌های بزرگتر مانند نیشابور و سبزوار طرح به طور جدی‌تری دنبال شود که هنوز گزارش جمع‌بندی شهرستان‌ها را دریافت نکرده‌ایم.

اواخر خرداد ماه سال جاری بود که قرارگاه ۲۱ تیر به طور رسمی کار خود را در استان خراسان رضوی آغاز کرد. این قرارگاه با ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها می‌کوشد که تا بیست و یکم تیرماه که رسما روز عفاف و حجاب نام دارد، بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها را پیگیری کند.

اعضای اصلی تشکیل قرار گاه ۲۱ تیر هر شهرستان شامل امام جمعه ، فرماندار، دادستان، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان، اداره اطلاعات، سازمان بازرسی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر ادارات به تناسب نیاز هستند.

نظرات بینندگان