arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

شب‌های مهتابی اقیانوس آرام؛ چگونه جفت‌گیری سیمین‌پهلوی کالیفرنیا شگفتی خلق می‌کند؟

در این شب‌های مهتابی در سواحل آرام کالیفرنیا، هزاران ماهی کوچک و نقره‌ای رنگ زیر نور مهتاب جمع می‌شوند تا مراسم جفت‌گیری منحصربه‌فرد خود را انجام دهند. این منظره که به «کوچ سیمین‌پهلوی کالیفرنیا» معروف است، یکی از شگفتی‌های طبیعی کمتر شناخته شده در جهان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این شب‌های مهتابی در سواحل آرام کالیفرنیا، هزاران ماهی کوچک و نقره‌ای رنگ زیر نور مهتاب جمع می‌شوند تا مراسم جفت‌گیری منحصربه‌فرد خود را انجام دهند.

این منظره که به «کوچ سیمین‌پهلوی کالیفرنیا» معروف است، یکی از شگفتی‌های طبیعی کمتر شناخته شده در جهان است.

سیمین‌پهلوی کالیفرنیا یا گرانیون یک گونه ماهی کمیاب است که برای تخم‌ریزی به ساحل می‌آید و در طی ماه‌های آوریل تا اوت بخش‌هایی از سواحل کالیفرنیا را مانند فرشی پر زرق‌وبرق می‌پوشانند و در شن‌ها می‌چرخند تا زمانی که ماه کامل می‌شود و مد آب در بالاترین حالت است خود را به بلندترین بخش ساحل می‌رسانند تا تخم‌گذاری کنند و آن‌ها را بارور کنند.

کوچ سیمین‌پهلوی کالیفرنیا چندین دهه است که دانشمندان و مردم محلی را مجذوب خود کرده است. اما آینده آن ممکن است به دلیل بحران آب‌وهوایی، از جمله تغییرات دمایی زمین و گرم‌تر شدن و اسیدی شدن فزاینده آب اقیانوس‌ها و همچنین فعالیت‌های انسانی مانند ماهیگیری در خطر باشد.

به مردم توصیه می‌شود به سیمین‌پهلوها دست نزنند، در مدت جفت‌گیری به آن‌ها نور نتابانند و همچنین خیلی در ساحل پرسه نزنند.

کوچ در ساعات اولیه آهسته شروع می‌شود و تنها یک دسته کوچک به ساحل می‌آیند. اما بعد، یکهو همه چیز عوض می‌شود و ماهی‌‌های بیشتری از راه می‌رسند. سیمین‌پهلوهای ماده خود را در شن‌های نرم فرو می‌برند و فقط باله‌ها و چشم‌هایشان از شن‌ها بیرون می‌زند. نرها نیز در اطراف می‌چرخیدند و بدن خود را دور ماده‌ها می‌مالند و عملیات تخم‌ریزی آغاز می‌شود.

یک ماهی مرموز با رفتار دیدنی
پس از باز شدن تخم‌ها و شنای بچه‌ماهی‌ها به داخل اقیانوس، اطلاعات کمی در مورد طول عمر سه یا چهار ساله آنها وجود دارد. آن‌ها نقش مهمی در زنجیره غذایی ماهی‌های بزرگ‌تر و همچنین فوک‌ها، شیرهای دریایی، کوسه‌ها، دلفین‌ها و ماهی مرکب در دریا و در ساحل نیز برای حواصیل‌ها، و سایر پرندگان بازی می‌کنند.


در مورد سرگذشت این‌ ماهی‌ها در ساحل اطلاعات بیشتری در دست است. گرانیون‌ها ۳۰۰۰ تخم نارنجی ریز در عمق شش اینچی ساحل می‌گذارند. اگر همه چیز خوب پیش برود، تقریباً دو هفته بعد از تخم‌ریزی، بچه‌ماهی‌ها با جزر بعدی به سمت اقیانوس شنا می‌کنند.

هم‌اکنون صید دریایی این‌ ماهی‌ها ممنوع است ولی برخی مردم به‌سادگی و با دست آن‌ها را از ساحل می‌گیرند و برای خوراک استفاده می‌کنند.

منبع: یورونیوز

 

نظرات بینندگان