arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۱

واکنش‌‌ها به دعوت پادشاه بحرین به تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان با بیان اینکه وزارت خارجه باید پیش‌بینی آینده بحرین را داشته باشد، گفت:‌ وزارت‌خارجه و دست‌اندرکاران اجلاس غیرمتعهدها باید انقلاب مردم بحرین را در نظر بگیرند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس ، سید کمال‌الدین سجادی دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان درباره دعوت پادشاه بحرین به جنبش غیرمتعهدها اظهار داشت: اجلاس‌ها با روابط دوجانبه تفاوت می‌کند، مثلاً اجلاس سازمان ملل یا اجلاسی که در آمریکای لاتین و برزیل برگزار شد با روابط دو جانبه تفاوت دارد.

وی با تأکید بر اینکه در رابطه با کشوری مثل بحرین باید با دقت‌نظر بیشتر و سنجیدن همه جوانب عمل شود، تصریح کرد: ما باید تمام ملاحظات جنبش غیرمتعهدها، خیزش و انقلاب مردم بحرین را در نظر بگیریم و بر اساس کار کارشناسی دقیق تصمیم‌گیری کنیم.

وی با بیان اینکه کار وزارت‌خارجه پیش‌بینی تحولات آینده است، افزود: باید پیش‌بینی آینده بحرین را داشت؛ معمولاً از همه کشورهای عضو یک اجلاس دعوت می‌شود اما با توجه به سرکوب شیعیان و دخالت عربستان و نیروهای غربی در بحرین باید وزارت‌خارجه و دست‌اندرکاران اجلاس با یک نگاه همه جانبه‌نگر به آن توجه داشته باشند.

* ترقی : حضور بحرین در اجلاس غیر متعهدها ضرورت ندارد

حمیدرضا ترقی مسئول بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید نسبت به عضویت برخی از کشورها همچون بحرین که حامی منافع غرب هستند واکنش نشان داده و خواهان عدم حضور این کشورها در جنبش باشند.

وی افزود: عضویت کشوری همچون بحرین در جنبش غیر متعهدها جای سوال دارد از این‌رو برگزار کنندگان این اجلاس باید در راستای اخراج این کشورها از جنبش هرچه سریعتر وارد عمل شوند.

ترقی تصریح کرد: اقداماتی که از سوی مقامات بحرینی با همراهی مقامات غربی در قبال مردم این کشور صورت می‌گیرد جای تاسف دارد لذا به طور حتم حضور این کشور در جنبشی که وابسته و حامی هیچ قدرتی نیست ضرورت ندارد.


محمد دهقان: حاکم بحرین نباید به تهران دعوت شود

در این راستا محمد دهقان نیز دیروز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه حکامی که دست به سرکوب ملت هایشان زده اند و از دیدگاه مردمشان مشروعیت ندارند نباید در کنفرانسی که در ایران برگزار می شود شرکت کنند گفت:حاکم بحرین و شاه عربستان نباید در اجلاس تهران شرکت کنند چون مشروعیت ندارند.

وی افزود: با جنایاتی که آل خلیفه در بحرین صورت داده و نیز با کمکی که آل سعود به سرکوب مردم و جنایت در بحرین داشته و نیز اقداماتی که عربستان در تسلیح تروریستها در سوریه دنبال کرده جنبش عدم تعهد باید حضور آنان را معلق و آنان را تحریم کند.

نماینده چناران و طرقبه ادامه داد:مشروعیت اعضای عدم تعهد به عدم وابستگی به شرق و غرب است در حالی که بحرین و عربستان به اسرائیل و امریکا و متعهدند و به طور طبیعی عضو عدم تعهد نمی توانند باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آل خلیفه در بحرین مرتکب جنایت علیه بشریت و نسل کشی شده و شایسته نیست در یک اجلاس بین المللی حضور داشته باشند.

وی در رابطه با تعلیق عضویت بحرین در جنبش عدم تعهد نیز بیان داشت:با توجه به جنایات رژیم آل خلیفه در بحرین ایران باید این پیشنهاد را ارائه کند و با سایر اعضا رایزنی داشته باشد اما تصمیم گیری در این رابطه با اعضای عدم تعهد است.
نظرات بینندگان