arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

وزیر خارجه ترکیه: روسیه و آمریکا در مورد عملیات ترکیه در سوریه حق حرف زدن ندارد

وزیر خارجه ترکیه گفت، آمریکا و روسیه حق اینکه درباره عملیات‌های برنامه‌ریزی شده نیرو‌های مسلح ترکیه در سوریه صحبت کنند را ندارند، آن‌ها زیر قولشان زدند. وی افزود: فکر نمی‌کنم که روسیه مداخله‌ای کند. ما اختلافاتی با مسکو داریم از جمله اقداماتش در اوکراین، به رسمیت نشناختن کریمه (به عنوان بخشی از خاک روسیه) و ...، اما روابط سیاسی و اقتصادی داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر خارجه ترکیه گفت، آمریکا و روسیه حق اینکه درباره عملیات‌های برنامه‌ریزی شده نیروهای مسلح ترکیه در سوریه صحبت کنند را ندارند، آن‌ها زیر قولشان زدند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌تی‌وی گفت: نه، فکر نمی‌کنم که روسیه مداخله‌ای کند. ما اختلافاتی با مسکو داریم از جمله اقداماتش در اوکراین، به رسمیت نشناختن کریمه (به عنوان بخشی از خاک روسیه) و ... اما روابط سیاسی و اقتصادی داریم.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، چاووش اوغلو گفت که ترکیه تا کنون واکنش شدیدی از سوی روسیه دریافت نکرده است و افزود: آمریکا و روسیه بر سر حرف‌های خود درباره تروریست‌های سوریه نماندند، پس ما مجبوریم خودمان این مسئله را حل کنیم. از سوی دیگر، آمریکا و روسیه حق اینکه درباره عملیات‌های برنامه‌ریزی شده نیروهای مسلح ترکیه صحبت کنند را ندارند، آن‌ها زیر قولشان زدند.

پیش از این، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت، ‌آنکارا آماده است تا هرلحظه عمیات نظامی جدیدی در شمال سوریه انجام دهد. دمشق مکررا حضور نیروهای ترکیه در مرزهای سوریه و عملیات علیه تشکیلات کردها را غیرقانونی خوانده و از آنکارا خواسته نیروهایش را عقب بکشد.

این وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت، سوئد و فنلاند باید به توافق جدیدی که با ترکیه امضا کردند پایبند باشند تا بتوانند به پیمان ناتو بپیوندند.

او گفت: اگر آن‌ها [از توافق‌های امضا شده] پیروی نکنند، ما عضویت آن‌ها در ناتو را نمی‌پذیریم. در سندی که به آنها دادیم، ما مستند کردیم که PYD و PKK در پرتو شواهد با یکدیگر مرتبط هستند. به همین ترتیب، ما اسناد و مدارکی را در مورد تروریست‌هایی که آنها را تحویل خواهند داد، افرادی که در تروریسم دست داشتند، از تروریسم حمایت می‌کنند و جنایاتشان ثابت شده است، ارائه می‌کنیم. ریاکاری ایالات متحده در اینجا دو لبه است. ما به وضوح شرایط خود را گفته‌ایم. آنها باید آن را می‌پذیرفتند. آنها باید این سند را رعایت کنند. اگر رعایت نکنند، ما آنها را در ناتو نمی‌پذیریم. ترکیه هر کاری را که لازم است انجام خواهد داد و زمانی که تهدیدی در اینجا وجود داشته باشد آن را از بین خواهد برد.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال که اگر فنلاند و سوئد پس از عضویت احتمالی به بندهای توافقنامه پایبند نباشند چه می‌شود؟ گفت: سندی در این وسط وجود دارد، ما با آمریکا و روسیه توافق داریم. آنها هم قرار بود این تروریست ها را 30 کیلومتر به سمت جنوب بکشند، اما نکردند. اخیراً سازمان تروریستی حملات خود را به سرزمین‌های ما افزایش داده است. هم از داخل سوریه و هم خارج از سوریه ما الان چه کار می کنیم (در سوریه) کار خودمان را می‌کنیم، پاکسازی می‌کنیم اگر این کشورها به قول خود عمل نکنند ما بر اساس آن اقدامات خود را انجام خواهیم داد وقتی ترکیه در اینجا با تهدید روبرو شود به هر که در کنارش است، پشت سرش، درونش است، گوش نمی دهد، آنچه لازم است انجام می دهد و تهدید را رفع می کند،

سوئد و فنلاند در پی حمله روسیه به اوکراین سیاست دیرینه بی‌طرفی خود را کنار گذاشته و خواستار عضویت در اتحاد ناتو شدند، اما ترکیه که بر سر پاره‌ای از مسائل - از جمله انفعال دربرابر و حتی حمایت ادعایی این دو کشور از تروریسم - با پیوستن آن‌ها به ناتو مخالفت کرد.

با این حال، در آستانه نشست اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید، فنلاند، سوئد و ترکیه توافقنامه‌ای امضا کردند.

طبق این توافق، این دو کشور حق عضویت در ناتو را دارند، اما به این شرط که اقداماتی برای رفع نگران‌های ترکیه نسبت به تروریسم و همچنین لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا انجام دهند.

پس از این نشست سه جانبه، ناتو رسما از فنلاند و سوئد دعوت به عمل آورد تا در این اتحاد عضو شوند.

نظرات بینندگان