arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

رئیس کمیسیون آموزش: ابطال کنکور در صورت محرز شدن لو رفتن سوالات؟ شدنی نیست / رئیس سازمان سنجش قسم جلاله خورده که تقلبی صورت نگرفته

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال اگر در نتیجه بررسی‌ها لو رفتن بخشی از سوالات کنکور محرز شود، آیا امکان ابطال کنکور وجود دارد، گفت: ابطال کنکور شدنی نیست، اما اگر به این برسیم که خلافی صورت گرفته، به هر کاری دست می‌زنیم که جلوی تقلب‌ها و سوءاستفاده‌ها و بی‌عدالتی‌ها را ان‌شاءالله بگیریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک اپسیلون خطا و تقلب در کنکور شده باشد، مجلس قطعا ورود و با آن بسیار قاطع برخورد می‌کند.

شائبه تقلب در کنکور بحث داغ این روزها و البته مایه نگرانی خانواده‌هایی است که فرزندانشان امسال در این آزمون سراسری شرکت کرده‌اند. این مسئله با انتشار خبرهای رسمی درباره تلاش‌های تعداد زیادی از داوطلبان برای تقلب در کنکور با وسایل عجیب و غریب و جدید و دستگیری مدعیان فروش سوالات کنکور گره خورد و بعضی از مسئولان را به واکنش واداشت. درخصوص ادعاهای تقلب در کنکور که به‌خصوص فضای مجازی را پر کرده، از رئیس سازمان سنجش تا پلیس فتا واکنش نشان دادند و حتی رئیس‌جمهوری روز گذشته معاون اول خود را مامور به تحقیق در این خصوص کرد.

هیچ نشانه‌ای از تقلب در کنکور ندیده‌ایم

دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره این شائبه به‌ وجودآمده اظهار کرد: هر سال بعد از کنکور عکس سوالات بیرون می‌آید و بعد از آن گفته می‌شود که تقلب شده است. اما تا به حال هیچ نشانه‌ای از تقلب در کنکور ندیده‌ایم و منتظریم یکشنبه آینده دکتر پورعباس تشریف بیاورند مجلس و گزارش بدهند.

وی ادامه داد: حرف‌هایی که در جامعه درباره کنکور مطرح است، به عنوان یک شائبه در ذهن اعضای کمیسیون هست و مثل روال هر سال، رئیس‌ و معاون فنی‌ سازمان سنجش دعوت شدند که به مجلس بیایند و در مورد برگزاری آزمون امسال گزارش بدهند چه اتفاقاتی افتاده است. البته من با خود ایشان صحبت کردم و قسم جلاله خوردند که تقلبی صورت نگرفته است.

امکان تقلب با دستگاه‌های تکنولوژیک اصلا وجود نداشته
منادی با بیان اینکه خبر داریم امسال تعداد زیادی می‌خواسته‌اند دستگاه برای تقلب به داخل جلسه کنکور ببرند که کشف شده‌اند، تاکید کرد: حتی اگر اینها موفق می‌شدند وارد جلسه شوند، از نظر تکنولوژیکی نمی‌توانستند تقلب کنند. اما حالا برای اینکه برای ما روشن و شفاف شود که چرا نمی‌توانسته‌اند و چه دستگاه‌هایی بوده و... این دعوت صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هر سال به داوطلبان کنکور کلید داده می‌شود که از طریق آن شناسایی می‌شوند، به همشهری آنلاین گفت: امسال، طبق قانون، اگر به کلیدی برسیم که نشان دهد تقلبی صورت گرفته است، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

کنکور هویت آموزش در کشور ماست
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون آموزش مجلس برای تحقیق درباره لو رفتن سوالات کنکور کاری انجام داده است یا نه، اظهار کرد: هر سال گروهی بر نحوه برگزاری کنکور نظارت می‌کنند و امسال هم همکاران ما از نزدیک این کار را انجام داده‌اند و ظاهر قضیه چیزی را [درباره تقلب] نشان نمی‌دهد.

وی افزود: کنکور هویت آموزش کشور ماست و تا به حال اگر تقلبی هم صورت گرفته حتما با آن برخورد شده است. در سال‌های قبل حتی مواردی داشته‌ایم که افرادی در کنکور تقلب کرده و وارد دانشگاه شده بودند و تقلب آنها براساس شواهد و مستندات اثبات شد و از دانشگاه اخراج شدند.

مجلس قطعا ورود و بسیار قاطع برخورد خواهد کرد
منادی تاکید کرد: امسال خیلی خوب از کنکور صیانت شده و با اطمینان می‌گویم که مردم نگران نباشند. ما اعتقاد داریم که کار، درست صورت گرفته است و مردم به ما اعتماد داشته باشند. واقعا ما رفته و از نزدیک دیده‌ایم. اما اگر یک اپسیلون خطا صورت گرفته باشد، مجلس قطعا ورود و با آن بسیار قاطع برخورد می‌کند و مدارا نخواهیم کرد. همه‌ ما در این مسئله ذی‌نفع هستیم و بالاخره بسیاری از ما بچه کنکوری داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمانی برای اعلام رسمی نتیجه بررسی درباره شائبه لو رفتن سوالات کنکور از سوی این کمیسیون تعیین شده است یا نه، به همشهری آنلاین گفت: نه، اما این کار طبق قانون انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی ما کاملا بر امور مشرف‌اند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته مواردی بوده که دقیقا بالای سر کسانی رفته‌اند که قصد تقلب داشته‌اند و آنها را از جلسه کنکور اخراج کرده‌اند.

امکان ابطال کنکور وجود ندارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال اگر در نتیجه بررسی‌ها لو رفتن بخشی از سوالات کنکور محرز شود، آیا امکان ابطال کنکور وجود دارد، گفت: ابطال کنکور شدنی نیست اما اگر به این برسیم که خلافی صورت گرفته، به هر کاری دست می‌زنیم که جلوی تقلب‌ها و سوءاستفاده‌ها و بی‌عدالتی‌ها را ان‌شاءالله بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال نیز که اگر چنین چیزی ثابت شود، بدون ابطال کنکور در حق بچه‌ها اجحاف نمی‌شود، تاکید کرد: بچه‌ها نگران نباشند چون چنین چیزی نیست. کنکور حساب‌کتاب دارد و امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

نظرات بینندگان