arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

اقلیم کردستان عراق مانع فرود هواپیمای ایرانی شد / هواپیما به جای اربیل در بغداد نشست

منابع عراقی عصر امروز (دوشنبه) گزارش دادند که مقام های فرودگاه اربیل در مرکز اقلیم کردستان عراق از فرود یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یکی از شرکتهای ایرانی، جلوگیری کردند. مقام های کرد گفته اند که علت این کار عدم مجوز فرود در فرودگاه اربیل بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: منابع عراقی عصر امروز (دوشنبه) گزارش دادند که مقام های فرودگاه اربیل در مرکز اقلیم کردستان عراق از فرود یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یکی از شرکتهای ایرانی، جلوگیری کردند. مقام های کرد گفته اند که علت این کار عدم مجوز فرود در فرودگاه اربیل بوده است.

 وبگاه کردی «شفق نیوز» در این باره نوشت که مدیریت فرودگاه بین المللی اربیل روز دوشنبه از فرود هواپیمای متعلق به یکی از شرکتهای ایرانی در این فرودگاه جلوگیری کرد.

«احمد هوشیار»، مدیر فرودگاه اربیل به شفق نیوز گفت که که اداره فرودگاه از فرود هواپیمای متعلق به یکی از شرکت هواپیمایی ایرانی به دلیل نداشتن مجوز رسمی از وزارت حمل و نقل و ارتباطات در دولت منطقه ای اقلیم کردستان عراق جلوگیری کرد.

وی افزود که ۱۵ دقیقه پیش از فرود هواپیما در فرودگاه اربیل به ما اطلاع دادند که هواپیما در حال حرکت به سمت فرودگاه است و از فرود آن جلوگیری کردیم و هواپیما را به سمت فرودگاه بین المللی بغداد هدایت کردیم.

هوشیار داشتن هرگونه اطلاعات در مورد ملیت مسافران هواپیما را تکذیب کرد و گفت که تنها دلیل ممانعت از فرود هواپیما در اربیل این بود که شرکت هواپیمایی ایرانی مجوز رسمی دولت منطقه ای اقلیم کردستان عراق را نداشت.

هوشیار، به کردستان ۲۴ گفت: قرار بود امروز یک فروند هواپیمای خطوط هوایی ایران اولین پرواز خود را از ارومیه به اربیل انجام دهد که به دلیل طی نشدن مراحل قانونی اجازه فرود در فرودگاه بین‌المللی اربیل را ندادیم.

وی افزود: از خطوط هوایی "آتا"ی ایرانی خواسته ایم اطلاعات کامل هواپیما، مسافران و محموله را از چهار روز پیش به فرودگاه بین المللی اربیل ارائه کند اما شرکت هواپیمایی ایرانی از ارائه اطلاعات خودداری کرده است، بنابراین به هواپیمای ایرانی اجازه فرود داده نشد.

رسانه های عراقی فعلا جزییات بیشتری از این ماجرا را اعلام نکرده اند.

کردستان عراق که از دهه ۸۰ میلادی قرن گذشته در برابر رژیم بعثی عراق بدون وقفه تحت حمایت های ایران قرار داشت، دارای روابط عمیق اقتصادی و فرهنگی و گردشگری با ایران است.

کردستان عراق درسال ۲۰۱۴ میلادی هنگام هجوم داعش به سمت اربیل، با اقدام به موقع نظامی ایران تحت مدیریت سردار شهید قاسم سلیمانی، از خطر سقوط و افتادن به دست گروه تروریستی داعش نجات یافت؛ موضوعی که کردها می گویند آن را از یاد نخواهند برد.

این منطقه درچارچوب همکاری های کلان ایران و عراق، از همکاری با ایران در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری سود می برد.



نظرات بینندگان