arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

امام جمعه قم: یکی از وظایف مداحان حفظ اسناد بالادستی از جمله فرمایشات رهبری است

سعیدی تولیت حضرت معصومه (س) با بیان اینکه مداحان رسالت بزرگی دارند، افزود: یکی از وظایف مداحان حفظ اسناد بالادستی از جمله اوامر و نواهی خداوند و ترویج عمل به احکام الهی است. وی با بیان اینکه از جمله اسناد بالادستی فرمایشات مقام معظم رهبری است گفت: گاهی اوقات رهبر انقلاب روی یک نکته خاصی تأکید می‌کنند و یا کشور در شرایط حساسی قرار می‌گیرد که در این شرایط مداحان باید در مداحی‌های خود نسبت به اقتضائات زمان توجه داشته باشند و مداحی‌ها باید با درنظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی دنبال شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: برخی از سبک های مداحی سنتی به هیچ وجه نباید عوض شود زیرا نمکی در آن سبک از مداحی است که با تغییر سبک آن حس و حال از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی غدیر و جمعی از مداحان قم و تهران که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به آیات سوره مبارکه حج اظهار کرد: این آیات از صدر تا ذیل مدیران و افراد تأثیرگذار در جامعه را در بر می گیرند.

وی با بیان اینکه هر کسی که امکاناتی در اختیارش قرار می گیرد باید نسبت به اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر اقدام کند، افزود: مسئولان وقتی مسندی پیدا می کنند باید نسبت به اقامه واجبات تمرکز داشته باشند و پسندیده نیست که برخی قبل از مسئولیت ندای امر به معروف و نهی از منکر سر می دهند ولی بعد از مسئولیت حتی در محل کار خود هم امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به نفوذ و تأثیر مداحان بر تعداد زیادی از مردم، گفت: مداحان هم مصداق افرادی که در زمین به آنها امکانات داده شده هستند و باید نسبت به اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هیأت ها مانند حرم است و کسی که وارد آن می شود باید کلام و مدح مداح در او تحول ایجاد کند، گفت: دشمن روی مدح اهل بیت علیهم السلام حساس است و از گذشته تا کنون افراد زیادی به جرم مدح اهل بیت علیهم السلام به شهادت رسیده اند.

سعیدی با بیان اینکه مداحان رسالت بزرگی دارند، افزود: یکی از وظایف مداحان حفظ اسناد بالادستی از جمله اوامر و نواهی خداوند و ترویج عمل به احکام الهی است.

وی با بیان اینکه از جمله اسناد بالادستی فرمایشات مقام معظم رهبری است گفت: گاهی اوقات رهبر انقلاب روی یک نکته خاصی تأکید می کنند و یا کشور در شرایط حساسی قرار می گیرد که در این شرایط مداحان باید در مداحی‌های خود نسبت به اقتضائات زمان توجه داشته باشند و مداحی‌ها باید با درنظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی دنبال شود.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه در مداحی‌ها باید از تجربیات مداحان پیشکسوت استفاده شود، گفت: برخی از سبک های مداحی سنتی به هیچ وجه نباید عوض شود زیرا نمکی در آن سبک از مداحی است که با تغییر سبک آن حس و حال از بین می رود.

نظرات بینندگان