arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۱

بیکاری 2 میلیون نفر بر اثر رکود مسکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توافقی برای بحث ایجاد زیر ساخت‌های امنیتی و انتظامی با نیروی انتظامی در پروژه های مسکن مهر صورت گرفته، خواستار همکاری بیشتر مجلس با مسکن مهر شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، علی نیکزاد وزیر مسکن و شهر سازی که برای ارائه گزارشی در خصوص روند ساخت مسکن مهر و مشکلات بخش راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود طی سخنانی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در بحث مسکن و راه سازی اظهار داشت:  بعد از رای اعتماد نمایندگان به بنده به سرعت ستاد لازم برای وزارت مسکن و شهر سازی ایجاد شد و 14 شرکت و سازمان مرتبط با این دو وزارتخانه سازماندهی شد و مدیران کل در استان‌ها مستقر شدند.

وی در ادامه افزود: هم اکنون 491 طرح در بخش مسکن و راه سازی و یک هزار پروژه در بخش‌های مختلف حمل و نقلی صورت می‌پذیرد که مبلغ لازم برای اتمام آنها 70 هزار میلیارد تومان است.
 
نیکزاد با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته به وزارتخانه متبوعش در سال 91، 5 هزار و 638 میلیارد تومان است خاطر نشان کرد: با احتساب اوراق مشارکت و بخش فروش اموال این اعتبارات به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
 
وی با اشاره به پروژه‌ های بخش راه آهن نیز گفت: هم اکنون نزدیک به 10 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که 8 هزار کیلومتر نیز در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 1390 نزدیک به 196 کیلومتر افتتاح راه آهن انجام شد که در سال 1391 به 670 کیلومتر خواهد رسید،  گفت: هم اکنون 12 هزار و 476 کیلومتر خط آهن در مرحله ساخت است .
 
وی همچنین گفت: با احداث 258 کیلومتر راه آهن ایران به کشورهای ترکمنستان، عراق، سوریه، مدیترانه، آذربایجان و کشورهای آسیایی متصل خواهد شد.
 
نیکزاد با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در بخش جابجایی حمل مسافر عنوان کرد: جابجایی مسافر در بخش راه آهن از 12.8 میلیون نفر به 24.6 میلیون نفر رسیده است که یک رشد 92 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین کل بار جا بجا شده از 25.8 میلیون تن به 32.3 میلیون تن رسیده است. همچنین بحث ترانزیت کالا نیز از 0.88 میلیون تن به 1.45 میلیون تن رسیده است.
 
وی با اشاره به بحث آزاد راهها در داخل کشور گفت: طول آزاد راه‌ها در داخل کشور 2 هزار و 106 کیلومتر است که 2 هزار و 291 کیلومتر نیز در دست احداث است و در سال 91 نیز 241 کیلومتر نیز آزاد راه افتتاح خواهد شد.
 
نیکزاد با اشاره به حجم کار صورت گرفته در بخش بزرگراهی کشور گفت: طول بزرگراههای کشور 10 هزار و 789 کیلومتر است که تصور می‌کنیم در سال جاری امکان اضافه شدن 848 کیلومتر بزرگراه جدید فراهم شود.
 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش راه روستایی خاطر نشان کرد: در حال 95 هزار کیلومتر آسفالت روستایی موجود است و راه شوسه موجود 21 هزار کیلومتر و خاکی موجود بیش از 25 هزار کیلومتر است و این یعنی از 150 هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور 95 هزار کیلومتر آن آسفالت است.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این میزان 54 هزار کیلومتر آن متعلق به قبل از دولت نهم و 41 هزار کیلومتر آن متعلق به به دولت نهم و دهم بوده است.
 
وی در ادامه افزود: ما بنا داشتیم نزدیک به 10 هزار کیلومتر راه روستایی را در سال 1391 آسفالت کنیم که بودجه لازم برای این امر در بودجه استان‌ها منظور شده است.
 
نیکزاد ابراز امیدواری کرد در سال جاری تحقق 10 هزار کیلومتر راه روستایی محقق شود.
 
وی با اشاره به ظرفیت ناوگان هوایی کشور گفت: از سال 84 تا کنون 102 فروند ناوگان هوایی در دولت نهم و دهم اضافه شده است که به این ترتیب می توان گفت: 331 درصد در این بخش افزایش داشته ایم.
 
وزیر راه  و شهر سازی در ادامه سخنان خود با اشاره به کارهای صورت گرفت در بخش حمل و نقل دریایی گفت: در بحث بنادر ظرفیت اسمی 172 میلیون تن است. اما بحث بارگیری در بنادر جمهوری اسلامی ایران 135 میلیون تن بوده است و این به معنای این است که بخش زیادی از ظرفیت منابع ما خالی است.
 
وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت بنادر تجاری در دولت نهم و دهم 58 میلیون تن نسبت به 8 سال قبل که 48 میلیون تن بوده است رشد قابل توجهی داشته است.
 
نیکزاد ادامه داد: در بحث حمل و نقل کانتینری ما ظرفیتی در حدود 3.8 میلیون بی‌یو داشته‌ایم که نسبت به قبل 55 درصد رشد داشته است.
 
وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: در بحث حمل و نقل مسافر ما به عدد 6.9 دهم میلیون مسافر رسیده‌ایم که نسبت به قبل 167 درصد رشد داشته است.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث کاهش تلفات جاده‌ای گفت: ما در سال 1384 ما بیش از 27 هزار نفر تلفات جاده‌ای داشته‌ایم و اگر با همین روند رشد پیش می‌رفت ما در سال 1390 نزدیک به 54 هزار نفر تلفات جاده‌ای می‌داشتیم.
 
نیکزاد گفت: بر اساس تکلیف برنامه پنجم بر دولت کاهش 10 درصدی این میزان بود که به فضل الهی با کمک هلال احمر و اورژانس ما سال گذشته 15 درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشتیم که همین مسئله میزان تلفات را به 20 هزار نفر رسانده است.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در سال 90 ، 3 هزار نفر تلفات جاده‌ای نسبت به سال قبل داشتیم.
 
نیکزاد همچنین گفت: همچنین در سال 1390 نزدیک به 60 نفر از همکاران من در بخش راه سازی تلفات جدی داشتیم که 6 نفر از آنان منجر به فوت شده است.
 
وی با اشاره به عملکرد خود در بحث مسکن و شهر سازی ادامه داد: در بخش مسکن با توجه به قوانین مربوطه توجه ویژه‌ای از طرف دولت صورت گرفت.
 
نیکزاد با اشاره به اهمیت بخش مسکن در اقتصاد ادامه داد: با توجه به رابطه عمیق مسکن با سایر بخش‌ها رونق بخش مسکن اثر قطعی بر سایر بخش ها دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کنار موضوع اقتصاد باید خانه‌ای ساخته شود تا کارخانجات مرتبط به کار گرفته شود، گفت: در بخش اشتغال نیز با توجه به احداث یک و نیم واحد مسکن شهری و روستایی که به معنای احداث بیش از 150 میلیون متر مربع مسکن است و با توجه به رابطه مستقیم اشتغال و ساخت مسکن نزدیک به 2 میلیون نفر اشتغال مستقیم در این بخش ایجاد می‌شود.
 
وی گفت: در صورت عدم رونق بخش مسکن نزدیک به 2 میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد.
 
نیکزاد با اشاره به بحث تورم در بخش مسکن گفت: ما در طول سال 1388 تا سال 1390 علاوه بر اینکه تورم موجود کشور بر مسکن تاثیری نداشته است بلکه میزان آن را کاهش هم داده است.
 
وی افزود: با راه اندازی بخش مسکن مهر و صنعتی سازی مسکن میزان تورم در بخش مسکن کاهش قابل ملاحظه ‌ای داشت.
 
وی افزود: کار مهم دیگر تغییر در نظام فنی و اجرایی کشور بود و مسکن مهر با قیمت مطلوب و رعایت مقررات فنی پیش رفت.
 
نیکزاد با اشاره به همکاری بخش خصوصی و بخش مسکن در دولت گفت: ما امور را به گونه‌ای فراهم کردیم که بخش خصوصی وارد میدان شود و بتواند موضوع ساخت مسکن را مدیریت کند.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: عمده وام‌های داده شده در بخش مسکن مهر و باز سازی خانه‌های روستایی به صورت قرض‌الحسنه است و زمین نیز طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن به صورت 99 ساله در اختیار مردم قرار گرفت.
 
نیکزاد به فرمایشات امام(ره) و تاکید ایشان بر ضرورت توجه به مسکن مستضعفان اشاره کرد و گفت: اوایل دولت نهم 4 میلیون و 400 هزار مسکن روستایی وجود داشته است و در طول دولت نهم و دهم یک میلیون و 800 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی شد که از این میزان یک میلیون و 130 هزار واحد آن به بهره برداری رسیده است.
 
نیکزاد با بیان اینکه در برنامه سال 91 ما از یک و نیم میلیون مسکن در سطح کشور 300 هزار واحد آن روستایی است تصریح کرد: این آمار به معنای آناست که نزدیک به 41 درصد از مسکن‌های روستایی بازسازی شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن شهری عنوان کرد: بر اساس آمار سال 1365 بیش از 11 میلیون مسکن شهری در داخل کشور وجود داشته است که 2 میلیون و 500 مسکن را برای بازسازی در اختیار گرفتیم که این به معنای آن است که این دولت بدون در نظر گرفتن مسکن ساخته شده توسط بخش خصوصی بالغ بر 20 درصد مسکن‌های روستایی را در دست ساخت دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: به هیچ پروژه ساخت مسکنی بدون آماده سازی اجازه شروع به کار ندادیم در حالی که قبلا واحد‌های مسکونی ساخته می‌شد اما مردم باید بین فرمانداری‌ها و استانداری‌ها برای تامین منابع مالی خود درگیر می ماندند.
 
نیکزاد با اشاره به بحث ایجاد تاسیسات زیر بنایی مسکن مهر، گفت: در این خصوص تعامل بسیار خوبی با سایر وزارتخانه‌ها صورت گرفته است و هزار و 200 میلیارد تومان نیز برای بحث ایجاد زیر ساخت‌ها در اختیار ساکنان مسکن مهر قرار گرفته است.
 
وی افزود:  احداث 500 مسجد در مسکن‌های مهر و ایجاد مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز از جمله کارهای صورت گرفته دیگر در بخش مسکن مهر است.
 
وی در پایان با بیان اینکه توافقی نیز برای بحث ایجاد زیر ساخت‌های امنیتی و انتظامی با نیروی انتظامی صورت گرفته است خواستار همکاری بیشتر مجلس با مسکن مهر شد.
 
بعد از سخنان وزیر راه و شهرسازی، ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس با اشاره به نشریه داخلی وزارت راه و شهرسازی که از سوی یکی از معاونت های این وزارتخانه چاپ و در اختیار نمایندگان قرار داده شده بود، با انتقاد از چاپ نشریه داخلی این وزارتخانه گفت: چاپ این نشریه به این شکل مطمئنا هزینه های زیادی داشته است که پسندیده نیست.
 
علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ به سخنان ابوترابی گفت: نمی دانم این نشریه توسط کدامیک از معاونت ها و بدون اجازه من چاپ و به دست نمایندگان رسیده است اما باید بگویم شیوه و راه و رسم ما به این شکل نیست و به شما قول می دهم همین امروز با مسئولین این امر برخورد کرده و گزارش آن را به شما و نمایندگان محترم ارائه کنم.
نظرات بینندگان