arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

برای بیش از ۱۰۰ سال، دیزنی انیمیشن‌ها و شخصیت‌های محبوب و پرطرفداری در تاریخ سینما خلق کرده است. این شرکت سازنده فیلم فهرستی طولانی از شاهکار‌های فوق‌العاده دارد که مورد علاقه مردم در سراسر جهان است و آن‌ها را نه فقط یک بار، بلکه چندین بار می‌توان تماشا کرد و لذت برد. بسیاری از انیمیشن‌های برگزیده در دوره طلایی دیزنی (از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹) اکران شدند؛ انیمیشن‌هایی که با اقتباس‌های موسیقایی موفقی از داستان‌ها و افسانه‌های پریان ساخته و بسیار پرطرفدار و پرفروش شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای بیش از ۱۰۰ سال، دیزنی انیمیشن‌ها و شخصیت‌های محبوب و پرطرفداری در تاریخ سینما خلق کرده است. این شرکت سازنده فیلم فهرستی طولانی از شاهکارهای فوق‌العاده دارد که مورد علاقه مردم در سراسر جهان است و آنها را نه‌ فقط یک بار، بلکه چندین بار می‌توان تماشا کرد و لذت برد.

به گزارش Collider، بسیاری از انیمیشن‌های برگزیده در دوره طلایی دیزنی (از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹) اکران شدند؛ انیمیشن‌هایی که با اقتباس‌های موسیقایی موفقی از داستان‌ها و افسانه‌های پریان ساخته و بسیار پرطرفدار و پرفروش شدند.

در اینجا ۱۰ انیمیشن کلاسیک دیزنی را که جزو بهترین‌ها هستند، آورده‌ایم. (هرچند ممکن است برخی هم با این لیست موافق نباشند!)

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

لیلو و استیچ (۲۰۰۲)

لیلو و استیچ در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و در طول این سال‌ها یکی از بهترین و احساسی‌ترین انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی بوده است. داستان درباره یک دختر جوان اهل هاوایی به نام لیلو است که پس از مرگ والدینشان در یک تصادف رانندگی، توسط خواهر بزرگ‌ترش نانی بزرگ شد. لیلو بعداً یک موجود فرازمینی شبیه سگ را به فرزندی پذیرفت که اسمش را استیچ گذاشت.

استیچ که برای لیلو و خانواده‌اش ناشناخته است، بخشی از یک آزمایش در یک سیاره دیگر است که از آنجا فرار کرده و قبل از اینکه آنها پیدایش کنند، روی زمین سقوط کرده است. استیچ با عشق و مراقبتی که از لیلو می‌بیند، معنای واقعی خانواده را درک می‌کند.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

بانو و ولگرد (۱۹۵۵)

فیلم عاشقانه موزیکال کلاسیک Lady and the Tramp که در سال ۱۹۵۵ اکران شد، یکی از فیلم‌های محبوب دیزنی، در آن زمان محسوب می‌شود. جیم در روز کریسمس یک سگ از نژاد کوکر اسپانیل به نام لیدی را به همسرش هدیه می‌دهد. در حالی که لیدی با آنها زندگی آرامی دارد، یک ولگرد وارد داستان می‌شود که تنها زندگی می‌کند و باقیمانده غذاهای رستوران تونی را می‌خورد.

لیدی که پس از برخورد بد صاحبانش تصمیم می‌گیرد خانه‌اش را ترک کند، با ولگرد برخورد می‌کند. این دو به همدیگر علاقه‌مند می‌شوند و زمانی که صاحبان لیدی سعی می‌کنند آنها را از هم جدا کنند، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

پری دریایی کوچک (۱۹۸۹)

پری دریایی کوچک که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد، بر اساس افسانه دانمارکی سال ۱۸۳۷ هانس کریستین اندرسن به همین نام ساخته شد. داستان حول محور زندگی یک پری دریایی به نام آریل است که رویایش تبدیل شدن به یک انسان است و در نهایت عاشق یک شاهزاده به نام اریک می‌شود. به همین دلیل آریل با اورسولای شرور معامله می‌کند و صدای زیبایش را در ازای انسان شدن به او می‌دهد.

این فیلم جوایز بسیاری را برای بهترین آهنگ اصلی از اسکار، گلدن گلوب، گرمی و جشنواره‌های دیگر دریافت کرد. از آنجا که پری دریایی کوچک اولین افسانه پریان متحرک پس از زیبای خفته (۱۹۵۹) بود، به یک فیلم مهم در تاریخ انیمیشن تبدیل شد، زیرا فیلم‌های انیمیشن بلند را دوباره به عرصه سودآوری بازگرداند. این انیمیشن الهام‌بخش بسیاری از انیمیشن‌های کلاسیک موزیکال دیزنی بود، مانند دیو و دلبر (۱۹۹۱)، علاءالدین (۱۹۹۲)، و شیرشاه (۱۹۹۴). یک اقتباس لایواکشن با همین نام در ماه می ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

صد و یک سگ خالدار (۱۹۶۱)

فیلم پویانمایی ماجراجویی صد و یک سگ خالدار، بر اساس رمان دودی اسمیت در سال ۱۹۵۶ به همین نام ساخته شده است. راجر رادکلیف صاحب یک سگ اهلی دالماسی به نام پونگو است که متوجه می‌شود سگش به پردیتا، سگ خالدار خانم آنیتا، علاقه‌مند شده است. بعد از آن، راجر و آنیتا هم به همدیگر علاقه‌مند می‌شوند. پردیتا توله‌های زیادی به دنیا می‌آورد، اما بحران زمانی آغاز می‌شود که دوست مدرسه قدیمی آنیتا، کرولا دی ویل، می‌خواهد همه توله‌ها را بخرد تا برای خودش یک کت خز بسازد!

این فیلم یکی از پرطرفدارترین فرنچایزهای دیزنی بوده است که اقتباس‌های مختلفی از آن شده از جمله نسخه لایواکشن صد و یک سگ خالدار (۱۹۹۶) با بازی گلن کلوز و اخیراً فیلم کروئلا (۲۰۲۱) که اما استون نقش اصلی را در آن بازی کرده است.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

علاءالدین (۱۹۹۲)

علاءالدین بر اساس یک داستان فولکلور عربی به همین نام از مجموعه داستان‌های هزار و یک شب ساخته شده است. این فیلم با شخصیت‌های به‌یادماندنی‌اش مانند خود شخصیت علاءالدین، پرنسس یاسمین، جعفر، ابو و جن، تا به امروز به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌های دیزنی تبدیل شده است.

علاءالدین جوایز بسیاری را از اسکار، گلدن گلوب، گرمی و دیگر جشنواره‌ها دریافت کرده است.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

شیر شاه (۱۹۹۴)

شیر شاه از زمان اکرانش به عنوان یکی از پدیده‌های دیزنی مطرح بوده است. این فیلم بر ماجراهای سیمبا، شاه موفاسا، نالا، تیمون، پومبا و دشمن اصلی آنها،‌ اسکار که حکومت شاه موفاسا را سرنگون می‌کند، تمرکز دارد. سیمبا وقتی بزرگ می‌شود، تلاش می‌کند با کمک دوستانش سرزمین پدری خود را پس بگیرد.

این فیلم به دلیل انیمیشن زیبا و شخصیت‌های پخته‌اش بسیار تحسین شده است. صحنه‌های دیدنی و آهنگ‌های گوشنوازش باعث می‌شود شما بارها و بارها بخواهید این فیلم را تماشا کنید.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

پینوکیو (۱۹۴۰)

پینوکیو داستانی به قدمت زمان است. این فیلم بر اساس رمان «ماجراهای پینوکیو» نوشته کارلو کلودی نویسنده ایتالیایی در سال ۱۸۸۳ ساخته شده است. این دومین انیمیشن بلند دیزنی پس از سفیدبرفی و هفت کوتوله (۱۹۳۷) است. پینوکیو داستان یک نجار به نام ژپتو را دنبال می‌کند که پس از مشاهده یک ستاره در حال سقوط، آرزو می‌کند عروسک چوبی کنده‌کاری شده‌اش به یک پسر واقعی تبدیل شود. پری آبی آرزوی ژپتو را برآورده می‌کند، اما با این شرط که پینوکیو برای تبدیل شدن به یک پسر واقعی باید صادق بماند. صداقت پینوکیو با بینی چوبی او سنجیده می‌شود که هر بار که دروغ می‌گوید بلندتر می‌شود.

از آنجا که پینوکیو در سال ۱۹۴۰ اکران شد، بیشتر با انیمیشن قبلی و اولین انیمیشن بلند دیزنی، یعنی سفیدبرفی و هفت کوتوله مقایسه شد.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

مولان (۱۹۹۸)

مولان با الهام از افسانه چینی هوآ مولان ساخته شده است. این انیمیشن از این نظر برای دیزنی تاریخ‌ساز شد که داستان اولین شاهزاده خانمی که از خانواده سلطنتی به دنیا نیامده یا با شاهزاده‌ای ازدواج نکرده بود و همچنین اولین شاهزاده آسیایی‌تبار، را روایت کرد. داستان این انیمیشن سفر مولان را دنبال می‌کند که در ارتش چین جای پدرش را می‌گیرد که در وضعیت بدی قرار دارد. اگرچه صلاحیت خدمت را ندارد، اما خود را به عنوان یک مرد در می‌آورد و به همراه اژدهایش، موشو، به آموزش نظامی می‌پیوندد.

این فیلم در میان جوایز متعدد، نامزد دریافت جوایز اسکار، گلدن گلوب و جوایز گرمی شد.

۱۰ انیمیشن معروف دیزنی که حتما باید آنها را تماشا کنید

فانتازیا (۱۹۴۰)

با وجود اینکه بیش از ۸۰ سال پیش اکران شد، فانتازیا هنوز یکی از جسورانه‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی است. این انیمیشن گلچین موزیکال به عنوان آزمایشی برای بالا بردن محبوبیت میکی موس ساخته شد. والت دیزنی پس از تماشای فیلم A Color Box (۱۹۳۵) لن لی به انیمیشن‌های انتزاعی علاقه‌مند شد.

در حوالی زمان اکران، این فیلم طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و تحسین جهانی را از سوی منتقدان فیلم دریافت کرد. این فیلم نقطه عطف بزرگی در صنعت انیمیشن محسوب می‌شد و هنوز هم یک موفقیت تاریخ‌ساز محسوب می‌شود.

دیو و دلبر (۱۹۹۱)
شاهزاده‌ای که تبدیل به یک هیولا می‌شود، باید یاد بگیرد که چگونه دوست داشته باشد تا خود را از طلسم شیطانی که تحت اسارت آن قرار دارد رها کند. خدمتکاران قلعه او نیز به اشیا و لوازم خانه تبدیل شدند، مانند لومیر که شمعدانی شد، کوگزورث که ساعت مانتل شد و خانم پوتس و چیپ، مادر و پسری که تبدیل به قوری و فنجان چای شدند. این فیلم داستان بل را دنبال می‌کند که می‌خواهد پدرش را از قلعه هیولا آزاد کند، اما در طول راه به هیولا می‌آموزد که چگونه دوباره دوست بدارد.

دیو و دلبر نامزد دریافت جایزه شد و جوایزی را از اسکار، گلدن گلوب و گرمی دریافت کرد. آهنگ‌های دیو و دلبر تا امروز هم از مشهورترین آهنگ‌های دیزنی باقی مانده‌اند.

منبع: همشهری

نظرات بینندگان