arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

تامین مالی پروژه‌های زیربنایی توسط بانک ملی ایران؛ از تسهیلات ۲۷ هزار میلیارد ریالی به بخش حمل و نقل تا تامین مالی ۱۲ هزار میلیارد ریالی ۶۸۷ شرکت دانش‌بنیان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک ملی ایران از نظر شاخص‌های بانکی، بی تردید بزرگترین و گسترده‌ترین بانک کشور است، اما تفاوت عمده دیگر این بانک با سایر بانک‌ها که عمدتا خصوصی اند، در وظایف ویژه این بانک است. بانک ملی ایران برخلاف بانک‌های خصوصی، صرفا به سودآوری خود نمی‌اندیشد بلکه وظایفی را انجام می‌دهد که گاه حتی به زیان مالی آن منتج می‌شود، اما در شرایط فعلی اقتصادی کشور، به نفع مردم و ضروری است.

برای نمونه، بانک ملی ایران در نقاط دورافتاده و کم جمعیت که فعالیت اقتصادی محدودیت زیادی دارد، شعب بانکی خود را سرپا نگه داشته است. این شعب عمدتا زیان ده هستند و هیچ یک از بانک‌های دیگر نیز در آن مناطق شعبه‌ای تاسیس نکرده اند. با این حال، بانک ملی ایران شعب زیان ده خود در آن مناطق را تعطیل نمی‌کند و آن‌ها را برای ارائه خدمات به مردم مناطق مذکور سرپا نگه می‌دارد.

این فقط یکی از نمونه‌های وظایف اختصاصی بانک ملی ایران است. به بیان دقیق تر، بانک ملی ایران، بازوی اقتصادی دولت‌ها به شمار می‌رود و بار اقتصادی سنگینی را به دوش می‌کشد.

در همین راستا، تامین مالی بسیاری از پروژه‌های زیربنایی کشور بر عهده این بانک است. این وظیفه در شرایط تحریمی، بسیار سنگین‌تر نیز شده، زیرا بار اصلی تحریم‌ها به دوش بانک‌ها بوده و طبعا در این راستا، وظیفه بانک ملی ایران سنگین‌تر از سایر بانک هاست.

بانک ملی ایران در راستای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و بزرگ کشور اخیرا تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا کرده تا به تامین مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی بندرعباس بپردازد. ارز این قرارداد رقم حیرت انگیز ۹۰ میلیون یورو است.

با تکمیل این طرح، ظرفیت ذخیره سازی نفتی کشور به ۶۰۰ میلیون لیتر افزایش پیدا می‌کند.

در حوزه حل و نقل که از مهمترین حوزه‌های زیرساختی کشور محسوب می‌شود نیز بانک ملی ایران سرآمد بوده. بر اساس آمار رسمی، بانک ملی ایران بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور تسهیلات پرداخت کرده است.

این میزان تسهیلات به منظور ایجاد و توسعه ۱۱ پروژه بزرگراه، راه آهن، راه اصلی، کنارگذر و آزادراه پرداخت شده است.

پروژه راه آهن میانه اردبیل با مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، بزرگترین پروژه‌ای است که توسط بانک ملی ایران تامین مالی شده است. محور فرخ شهر ایذه با دو هزار میلیارد ریال، راه اصلی گیلانغرب سومار با رقم ۵۰۰ میلیارد ریال، راه اصلی خرم آباد پلدختر با رقم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بزرگراه فسا داراب گهکم با مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از بانک ملی ایران تسهیلات دریافت کرده اند. همچنین کنار گذر شرقی بناب به ارزش دو هزار میلیارد ریال، محور جهرم لار بندرعباس به ارزش دو هزار میلیارد ریال، کنار گذر انزلی به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و آزادراه مراغه هشترود به ارزش چهار هزار میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران تامین مالی شده اند. پروژه میانه سرچم نیز یک هزار میلیارد ریال و بزرگراه صوفیان شبستر سلماس یک هزار میلیارد ریال تسهیلات از این بانک دریافت کرده اند.

تامین مالی این پروژه‌ها از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ در اختیار بانک ملی ایران بوده است.

اواخر اردیبهشت ماه امسال نیز اعلام شد که بانک ملی ایران تا کنون ۶۸۷ شرکت دانش‌بنیان را با هزینه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال تامین مالی کرده است؛ اتفاقی که با توجه به ناگذاری امسال اهمیت ویژه‌ای دارد.

نظرات بینندگان