arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

دیدار تاریخی محمود عباس و اسماعیل هنیه در الجزایر

رسانه‌های الجزایر از دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در حضور رئیس جمهوری این کشور خبر می‌دهند. از تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی و به دنبال فروپاشی دولت وحدت ملی، شکاف میان فلسطینیان حاکم شده و از آن هنگام تاکنون نیز جنبش حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفته در حالی که کرانه باختری تحت کنترل جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) به رهبری محمود عباس است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: رسانه‌های الجزایر از دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در حضور رئیس جمهوری این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش بخش عربی خبرگراری «آناتولی» ترکیه، تلویزیون رسمی الجزایر گزارش داد که «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهوری این کشور شامگاه سه شنبه دیداری با حضور «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برگزار کرده است.

بر اساس این گزارش، دیدار مذکور در حاشیه شرکت هیئت‌های فلسطینی در جشن‌های شصتمین سالگرد استقلال الجزایر از فرانسه در پنجم ژوئیه سال ۱۹۶۲ میلادی و در مرکز همایش‌های بین المللی «عبداللطیف رحال» در غرب شهر الجزیره، پایتخت این کشور برگزار شده است.

در همین حال، علاوه بر عباس و هنیه، در این دیدار همچنین «زیاد عمر»، معاون نخست وزیر تشکیلات خودگردان و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، سرلشکر «ماجد فرج»، رئیس سازمان اطلاعات، «محمد الهباش»، قاضی القضات فلسطین و مشاور رئیس تشکیلات در امور مذهبی و روابط اسلامی، «مجدی الخالدی»، مشاور دیپلماتیک رئیس تشکیلات، «سامی ابوزهری»، از رهبران جنبش حماس و «فایز ابوعیطه»، سفیر فلسطین در الجزایر حضور داشتند.

تلویزیون الجزایر ضمن پخش تصاویری از این دیدار که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به همراه دیگر مقامات نشان می‌داد در حالی که رئیس جمهوری این کشور در میان آن دو حضور داشت، دیدار دو طرف پس از چند سال سردی روابط را تاریخی توصیف کرده با این حال محتوای آن را بیان نکرد.

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا) نیز به نوبه خود گزارش داد که عباس راه‌های تقویت روابط دو جانبه با الجزایر و ملت‌های برادر دو کشور و همچنین بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه‌ای دارای اهتمام مشترک را با تبون مورد بحث و بررسی قرار داده است.

وفا در گزارش خود ضمن اشاره به این که در این دیدار، شماری از مسئولان فلسطینی از جمله رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس حضور داشته، اعلام کرد که در جریان آن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سند نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن به نام الجزایر به پاس قدردانی از این کشور و مردم آن و مواضع شرافتمندانه آن‌ها را به امضا رساند.

از سوی دیگر، جنبش حماس نیز با انتشار بیانیه کوتاهی در وبسایت خود، اعلام کرد که تبون هر یک از هنیه و عباس را در یک دیدار برادرانه در حاشیه جشن‌های سالگرد استقلال الجزایر به حضور پذیرفته است.

شایان ذکر است که از تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی و به دنبال فروپاشی دولت وحدت ملی، شکاف میان فلسطینیان حاکم شده و از آن هنگام تاکنون نیز جنبش حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفته در حالی که کرانه باختری تحت کنترل جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) به رهبری محمود عباس است.

نظرات بینندگان