arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

هواشناسی: رگبار و رعد و برق در ۳ استان/ خیزش گرد و خاک در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی، وزش باد شدید وافزایش سرعت باد، خیزش گرد و خاک و افزایش ارتفاع موج در دریای عمان تا سه متر خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی، وزش باد شدید وافزایش سرعت باد، خیزش گرد و خاک و افزایش ارتفاع موج در دریای عمان تا سه متر خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی و تقویت بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق،رگبار باران و تندباد لحظه ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ از چهارشنبه تا پنج‌شنبه (۱۵ تا ۱۶ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب شرق فارس خبر داد.

در این شرایط جوی جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها در کنار درختان کهن‌سال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از وزش باد شدید همراه با گردوخاک از چهارشنبه و پنجشنبه (۱۵ و ۱۶ تیرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان و پنج‌شنبه در شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی باید خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به‌ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از افزایش سرعت باد سمت جنوب شرقی همراه با تشکیل ابرهای همرفتی، رخداد رگبار و رعدوبرق و افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ تا ۲متر از پنج‌شنبه تا صبح جمعه (۱۶ و ۱۷ تیرماه) در تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان خبر داد.

بر اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی از افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر از پنج‌شنبه تا شنبه (۱۶ تا ۱۸ تیرماه) در شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

بر اثر این مخاطره غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق ها و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی منع شنا و تفریحات دریایی، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و رگبار و رعدوبرق در نواحی مستعد تگرگ و وزش باد شدید موقت از چهارشنبه تا جمعه (۱۵ تا ۱۷ تیرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه در جنوب کرمان و جنوب شرق بوشهر و روز جمعه در هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار از خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید از چهارشنبه تا جمعه( ۱۵ تا ۱۷ تیرماه) خبر داد.

این پدیده جوی روز چهارشنبه در خراسان رضوی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، مرکزی، یزد، البرز، قم و جنوب تهران، پنج‌شنبه در اصفهان، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال بوشهر، ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، البرز، قم و تهران و جمعه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب و شرق خراسان رضوی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، شرق و شمال اصفهان، سمنان، البرز، قم و تهران پیش‌بینی می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل نقل و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی باید خودداری از قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گرد و خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند

نظرات بینندگان