arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

اسرائیل هیوم: توافق انتقال مالکیت جزایر «صنافیر و تیران» به عربستان در سفر جو بایدن اعلام خواهد شد

یک روزنامه عبری فاش کرد که آمریکا و اسرائیل درباره انتقال حاکمیت بر جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان در مقابل موافقت عربستان با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی‌اش توافق کردند و این توافق در سفر بایدن به شکل رسمی اعلام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: یک روزنامه عبری فاش کرد که آمریکا و اسرائیل درباره انتقال حاکمیت بر جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان در مقابل موافقت عربستان با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی‌اش توافق کردند و این توافق در سفر بایدن به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

 روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» به نقل از برخی مسئولان ارشد اسرائیل در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اراضی اشغالی نوشت: « دو طرف آمریکایی و اسرائیلی درباره انتقال حاکمیت جزایر« تیران» و «صنافیر» از مصر به عربستان در مقابل موافقت سعودی‌ها با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم عربستان توافق کردند و این توافق در سفر بایدن به شکل رسمی اعلام خواهد شد».

این روزنامه عبری تاکید کرد:« دولت آمریکا قبل از سفر سه‌شنبه آینده جو بایدن به اراضی اشغالی و پس از آن سفری دو روزه به عربستان و دیدارش با سران کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از رهبران کشورهای عربی در جده که ایده تشکیل یک ائتلاف دفاعی منطقه‌ای از موشک‌ها و خمپاره‌ها با مشارکت اسرائیل یکی از موضوعات مورد بحث آن خواهد بود، تلاش کرد مجموعه‌ای از مسائل و موضوعات را پیش ببرد».

در این گزارش آمده است: «یک موضوع مورد توافق قرار گرفته و در جریان این سفر به صورت رسمی اعلام خواهد شد و آن انتقال حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر از مصر به عربستان در مقابل موافقت سعودی‌ها با عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم عربستان است. با توجه به اینکه این دو جزیره بخشی جدایی‌ناپذیر از توافقنامه سازش میان اسرائیل و مصر هستند و در آنجا یک نیروی بین‌المللی حضور دارد، این مساله نیازمند تایید اسرائیل برای انتقال حاکمیت به عربستان است؛چراکه تل‌آویو دریافت تضمین‌هایی از جمله آزادی ناوبری نظامی و غیرنظامی در تنگه تیران را می خواهد و عربستان سعودی با اعطای این تضمین در برابر آمریکا موافقت کرده بود».

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: «پیش‌بینی می‌شود سعودی ها به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از شرق حریم هوایی عربستان را بدهند ؛چرا که این کشور پیش از این نیز در حمایتی غیرمستقیم از توافقنامه‌های عادی‌سازی موسوم به ابراهیم ، به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داده بود از آسمان آن به سمت امارات و یا بحرین پرواز کنند».

بر اساس این گزارش، ایده‌ای مطرح شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. این ایده از این قرار است که یک مقام اسرائیلی در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا در سفر هفته آتی‌اش از اراضی اشغالی به عربستان حضور و در مذاکراتی که در عربستان انجام خواهد شد، مشارکت داشته باشد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، اولین باری خواهد بود که یک مسئول اسرائیلی به شکل علنی از عربستان سعودی بازدید می کند».

این روزنامه عبری نوشتسعودی‌ها به توانایی اسرائیل به ویژه در حوزه امنیتی، فناوری و کشاورزی توجه دارند و برخی شرکت‌های اسرائیلی با شرکت‌های عربستانی قراردادهایی را امضا کردند که در بیشتر موارد محرمانه و سری  امضا شدند تا سعودی‌ها دچار مشکل نشوند».

رسانه‌های عبری به نقل از مقامات  صهیونیستی اعلام کردند:  عربستان هنوز مانند بحرین و امارات برای عادی‌سازی روابط آمادگی کامل ندارد و به زمان نیاز  دارد؛چرا که این کشور محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کند و این تردید وجود دارد که که ما پیش از انتقال حاکمیت از «ملک سلمان» پادشاه عربستان به پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  شاهد روابط کاملی میان ریاض و تل‌آویو باشیم. با این وجود آنچه در حال رخ دادن  است، تاریخی است و گرچه گامی کوچک  تلقی می‌شود اما آغاز یک مسیر است و به تدریج گام‌های بیشتری برای تکمیل این روند برداشته خواهند شد، سعودی‌ها  باید صبر کنند و ما نیز به صبر نیاز داریم اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.

نظرات بینندگان