arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

شمخانی به وزیر خارجه قطر: تحریم‌ها باید به گونه‌ای برداشته شود که همه کشور‌ها بتوانند با حفظ منافع بلندمدت در ایران سرمایه گذاری کنند

دبیر شورای عالی امنیت ملی، رویکرد ایران در مذاکرات را دستیابی به توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء ذکر کرد و افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به گونه‌ای برداشته شود که همه کشورها بتوانند با حفظ منافع بلندمدت به راحتی در ایران سرمایه گذاری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به وزیر خارجه قطر گفت: هر ائتلافی با رژیم صهیونیستی ولو غیرامنیتی و غیرنظامی ثبات و امنیت منطقه را تهدید خواهد کرد.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر که به تهران سفر کرده است، بعدازظهر (چهارشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی و همچنین بررسی برخی پرونده‌های خاص گفتگو کرد.

در این دیدار شمخانی با تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نقش محوری همسایگان در روابط خارجی کشورمان تصریح کرد: سیاست دائمی ایران در قبال همسایگان توسعه روابط همه جانبه و راهبردی، توام با حسن همجواری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از تروریسم و صهیونیسم به عنوان دو عنصر اصلی ایجاد ناامنی در منطقه یاد کرد و افزود: هر ائتلافی با رژیم صهیونیستی و لو غیرامنیتی و غیرنظامی ثبات و امنیت منطقه را تهدید خواهد کرد.

شمخانی با بیان اینکه رفتار ایران در منطقه نشان داده که جمهوری اسلامی همواره به امنیت جمعی و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان یک راهبرد دائمی اهتمام داشته است، خاطرنشان کرد: محکومیت اشغال کویت توسط صدام و حمایت از قطر در مقابله با زیاده خواهی و زورگویی برخی کشورهای منطقه از مصادیق بارز چنین راهبردی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، رویکرد ایران در مذاکرات را دستیابی به توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء ذکر کرد و افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به گونه‌ای برداشته شود که همه کشورها بتوانند با حفظ منافع بلندمدت به راحتی در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران با هدف دستیابی به توافق، دور جدید مذاکرات در وین را آغاز کرد و با اراده جدی تا احقاق حقوق قانونی خود چون گذشته به دیپلماسی پایبند خواهد بود.

شمخانی در پایان با اشاره به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ توسط قطر، برای این کشور در برگزاری باشکوه این مسابقات آرزوی موفقیت کرده و بار دیگر آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری همه جانبه در این زمینه اعلام کرد.

در این دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران بر ضرورت تداوم گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای از میان برداشتن برخی موانع تصنعی و ایجاد شتاب در روابط دو و چند جانبه بین کشورها تاکید کرد.

وی با اشاره به حمایت قاطع قطر از مذاکرات احیای برجام افزود: همه طرف‌ها باید هرچه سریع‌تر با پذیرش تعهدات پذیرفته شده در برجام به توافق برگردند.

وزیر خارجه اصلی‌ترین نیاز منطقه را وجود ثبات پایدار و همکاری‌های همه جانبه برای رفاه و آسایش ملت‌ها عنوان کرد و گفت: شکل گیری توافق در مذاکرات به طور قطع به نفع افزایش ثبات در منطقه خواهد بود.

نظرات بینندگان