arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

احتمال قطع صادرات گاز روسیه؛ رئیس کمیسیون اروپا: برای بدترین شرایط آماده شوید

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۶ ژوئیه بر ضرورت تدوین برنامه‌های اضطراری توسط اتحادیه اروپا برای آمادگی در راستای قطع کامل گاز روسیه در پی جنگ اوکراین تأکید کرد. اگرچه اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌هایی را علیه روسیه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی اعمال کرده است، اما خانم فن درلاین گفت که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه باید برای شوک ناشی از اختلال بیشتر در واردات گاز از روسیه و همچنین قطع کامل آن آماده باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۶ ژوئیه بر ضرورت تدوین برنامه‌های اضطراری توسط اتحادیه اروپا برای آمادگی در راستای قطع کامل گاز روسیه در پی جنگ اوکراین تأکید کرد.

اگرچه اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌هایی را علیه روسیه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی اعمال کرده است اما خانم فن درلاین گفت که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه باید برای شوک ناشی از اختلال بیشتر در واردات گاز از روسیه و همچنین قطع کامل آن آماده باشند. او در ادامه گفت که اتحادیه اروپا باید خود را برای بدترین شرایط آماده کند.

بحران انرژی در سطح اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین، باعث شده است که موضوع تأمین نفت و گاز، به‌خصوص برای زمستان، به یک موضوع جدی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود.


از همین رو خانم فن درلاین بر ضرورت اتخاذ یک رویه هماهنگ توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای توقف کامل جریان گاز روسیه تأکید کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئن توافق کردند که ذخایر گاز خود را برای زمستان دست‌کم ۸۰ درصد افزایش دهند. همچنین بر اساس توافق جدید، ذخایر گاز در اتحادیه اروپا باید تا پیش از زمستان ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تا ۹۰ درصد پر شوند.

به گفته خانم فن درلاین، ذخایر گاز در اتحادیه اروپا تا یک هفته پیش ۵۵ درصد بوده و خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از آمریکا هم سه برابر شده است.


کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشتر با ممنوعیت واردات نفت روسیه به میزان ۹۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۲ موافقت کرده بودند. همچنین بر اساس این موافقتنامه، واردات زغال‌سنگ از روسیه از ماه اوت ممنوع است.

بر اساس آمار رسمی، اتحادیه اروپا تا پیش از جنگ اوکراین برای تامین ۴۰ درصد گاز و ۲۵ درصد نفت خود به روسیه وابسته بوده‌ است. بنا به گزارش‌ها، کمیسیون اروپا تصمیم دارد برای کاهش واردات گاز از روسیه، منابع انرژی را متنوع کند.

نظرات بینندگان