arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۴۰۱

بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا استعفا داد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از رهبری حزب محافظه کار کناره‌گیری می‌کند و تا پاییز امسال و تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار در سمت نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا کنار می‌رود

همانطور که از قبل اعلام شده بود آقای جانسون با حضور در مقابل اقامتگاه دائمی نخست وزیر در خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ اعلام کرد که از مقامش کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بی بی سی، او گفت که اکنون به وضوح اراده حزب محافظه‌کار بر این است که رهبری جدید و در نتیجه نخست وزیری جدیدی داشته باشد.

آقای جانسون گفت که تا زمان رهبری جدید به وظایفش به عنوان رهبرحزب و نخست وزیر ادامه می‌دهد.

او همچنین گفت که روند انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار آغاز و برنامه زمانی آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی در بخشی از سخنانش با دفاع از عملکرد خود گفت که به دستاوردهایش بسیار افتخار می‌کند و مواردی از قبیل «نهایی کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت)، عبور بریتانیا از شیوع کرونا و رهبری غرب در مقابل تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین» را نام برد.

پیشتر اعلام شده بود که وی تا پاییز امسال و تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار در سمت نخست‌وزیر ادامه فعالیت دهد، اما فشارها و تقاضاها برای کناره‌گیری فوری وی از نخست‌وزیری افزایش یافته است.

استعفای آقای جانسون پس از یک سلسله استعفای اعضای دولت صورت می‌گیرد.

رقابت برای رهبری حزب محافظه کار در تابستان امسال برگزار می‌شود و نخست وزیر جدید به موقع برای کنفرانس حزب محافظه کار در اکتبر بر سرکار خواهد بود.

تاکنون نزدیک به پنجاه نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا در اعتراض به ادامه نخست‌وزیری آقای جانسون از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند.

نصرت غنی، نایب‌ رئیس کمیته ۱۹۲۲ حزب محافظه‌کار پیشنهاد کرده که آقای جانسون سریعا از مقام نخست‌وزیری کنار رود و دومنیک راب بعنوان نخست وزیر موقت جایگزین وی شود.

با وجود افزایش تقاضاها برای کناره‌گیری آقای جانسون از نخست‌وزیری همزمان با استفعا وی از رهبری حزب محافظه‌کار، یک منبع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفته است که بوریس جانسون امروز وزرای جدیدی را جایگزین اعضای کابینه‌ای که استعفا کرده‌اند، می‌کند.

نظرات بینندگان