arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۶ تير ۱۴۰۱
هاآرتص:

اسرائیل در سفر بایدن به خاورمیانه از او در بحث ایران چه می‌خواهد؟

اسرائیل قصد دارد از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سفر هفته آینده خود به تل آویو بخواهد همکاری های منطقه ای علیه ایران را تقویت کند. انتظار می رود بایدن در طول اقامت خود در اسرائیل از اداره تولید و تهیه وزارت دفاع که بر تولید و ساخت سیستم های دفاع هوایی نظارت می کند، بازدید کند. اسرائیل همچنین خواستار پشتیبانی بیشتر در بحث سیستم های دفاع هوایی که علیه ایران عمل می کنند، خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ینیف کولوویچ در هاآرتص نوشت: اسرائیل قصد دارد از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سفر هفته آینده خود به تل آویو بخواهد همکاری های منطقه ای علیه ایران را تقویت کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این، تشکیلات نظامی اسرائیل از بایدن می خواهد که به تحریم های اعمال شده علیه تهران در طول مذاکرات پایبند باشد. اسرائیل همچنین به دنبال استفاده از سفر بایدن برای تقویت روابط خود با عربستان سعودی، به عنوان بخشی از همکاری منطقه‌ای علیه ایران است.

اسرائیل معتقد است که مذاکرات هسته ای پس از سفر بایدن به خاورمیانه از سر گرفته می شود و تشکیلات نظامی به دنبال تأثیرگذاری بر توافق تا حد امکان است. یک مقام ارشد امنیتی روز چهارشنبه گفت: «اسرائیل در حال آماده شدن برای این احتمال است که توافقی حاصل نشود یا توافق بدی حاصل شود».

بنی گانتز، وزیر دفاع، یک هفته پیش از سفر بایدن به اسرائیل، خواستار همکاری‌های منطقه‌ای قوی تر علیه ایران شده و گفته است که نیروهای نیابتی ایران عملیات بیشتری علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می دهد.

گانتز روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر بخواهیم پهپادها و موشک‌های پرتاب شده را بشماریم، می‌بینیم که نیروهای نیابتی ایران بیشتر علیه کشورهای خلیج‌فارس عمل می‌کنند تا علیه اسرائیل. این دلیل دیگری برای تعمیق همکاری های منطقه ای - در دفاع هوایی و دریایی و همچنین در زمینه های دیگر است.»

طرح پدافند هوایی چند لایه اسراییل در جریان این نشست به خبرنگاران نظامی ارائه شد.

گانتز ادامه داد که سفر بایدن به اسرائیل "همچنین پیامی را به ایران منتقل می کند و این واقعیت که رئیس جمهور در سفر خود به خاورمیانه از اسرائیل و عربستان سعودی بازدید خواهد کرد، جایگاه اسرائیل [در منطقه] را تقویت می کند."

وزیر دفاع اسرائیل همچنین اشاره کرد که از زمان امضای توافقنامه ابراهیم در سال 2020، مقامات امنیتی اسرائیل حدود 150 جلسه با همتایان منطقه ای خود برگزار کردند. گانتز تاکید کرد که از زمان امضای این توافقنامه "معاملاتی به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار با کشورهای منطقه امضا شده است."

انتظار می رود بایدن در طول اقامت خود در اسرائیل از اداره تولید و تهیه وزارت دفاع که بر تولید و ساخت سیستم های دفاع هوایی نظارت می کند، بازدید کند. اسرائیل همچنین خواستار پشتیبانی بیشتر در بحث سیستم های دفاع هوایی که علیه ایران عمل می کنند، خواهد شد.

نظرات بینندگان