arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۱

احمد توكلي به مجلس نيامد/ مرخصي استعلاجي يا قهر اعتراضي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت: اعتبارنامه احمد توكلي با گذشت دو ماه از آغاز به كار مجلس نهم هنوز تصويب نشده است. روز گذشته قرار بود اعتبارنامه وي مورد بررسي قرار گيرد كه به دليل غيبت توكلي، بررسي اعتبارنامه در صحن علني به روز سه‌شنبه موكول شد. توكلي دليل غيبت خود را مرخصي استعلاجي به دليل كمردرد عنوان كرده است اما برخي منابع غيررسمي از قهر او به سبب چالش‌هاي ايجادشده در ماجراي اعتبارنامه‌اش ياد مي‌كنند.

احمد توكلي تنها نماينده‌يي بود كه در ديدار نمايندگان مجلس هشتم با رهبري مورد تمجيد ايشان قرار گرفت اما در آستانه انتخابات مجلس نهم مطالبي با عنوان رمزگشايي درباره نحوه تحصيل توكلي منتشر شد كه مورد توجه رسانه‌ها و منتقدان وي قرار گرفت. هرچند او به اين مسائل پاسخ گفت اما همچنان شبهات چگونگي تحصيل و دريافت حقوق وي در آن زمان وجود دارد. توكلي در مجلس نهم نسبت به اعتبارنامه چند نماينده شهرستاني اعتراض داشت كه همگي آنها تاييدصلاحيت شدند. حسين نجابت چندي پيش درباره عدم تاييد اعتبارنامه توكلي گفته بود: «متاسفانه كميسيون مربوطه با يك بررسي سطحي و غم‌انگيز، اعتبارنامه بسياري از افرادي را كه آقاي توكلي روي آنها اعتراض گذاشته بود، تاييد ولي اعتبارنامه خود آقاي توكلي را رد كرد. پشت صحنه عدم تاييد اعتبارنامه آقاي توكلي برخي افراد هستند كه خارج از مجلس حضور دارند و مسائلي را در مورد مدرك تحصيلي ايشان بيان كردند كه صحت ندارد.»

ديروز هم كاظم جلالي، از ياران خاص علي لاريجاني، به رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس برگزيده شد و به اين ترتيب توكلي كه مخالفت‌هايش با دولت باعث افشاي سوابق تحصيلي و تاييد نشدن اعتبارنامه‌اش شد، تاوان مخالفت با رياست لاريجاني بر مجلس را هم با تحويل مركز پژوهش‌ها به كاظم جلالي پس داد. در اين شرايط گمانه‌زني‌هاي برخي نمايندگان هم از قهر توكلي به سبب عدم تاييد اعتبارنامه‌اش و هجمه‌هايي خارج از مجلس و فشار دولت حكايت مي‌كند. اينكه مرخصي روز گذشته توكلي واقعا استعلاجي بوده يا اعتراضي، هنوز مشخص نيست اما مهم اين است كه قرار است روز سه‌شنبه، اعتبارنامه توكلي در صحن علني مجلس بررسي شود تا پرونده ماجراي پر حرف و حديث تاييد اعتبارنامه نمايندگان مجلس نهم مختومه شود؛ پرونده‌يي كه در آن اعتبارنامه نماينده‌يي با دو فقره محكوميت قضايي به تاييد رسد و كسي كه به اعتبارنامه اين نماينده اعتراض داشت، همچنان منتظر تاييد اعتبارنامه خود است. در نهايت مي‌توان گفت ديروز روز بد احمد توكلي در مجلس بود؛ روزي كه او نهايتا كليد مركز پژوهش‌هاي مجلس را به جانشين خود سپرد و البته همچنان در انتظار تاييد اعتبارنامه خود باقي ماند. او آنقدر بر افشاي اسرار مگوي دولتي‌ها اصرار كرد كه در نهايت اين شعله دامنگير خودش شد و دولتي‌ها در مقام مقابله به مثل با او، دست به افشاگري درباره تحصيلات و درآمد او زدند. توكلي در انتخابات هيات رييسه مجلس هم با حمايت از حدادعادل خود را از حمايت اكثريت اصولگرايان مجلس محروم ساخت تا در آغاز كار مجلس نهم تنها بماند.

او روز گذشته در حالي با عذر كمردرد از حضور در صحن مجلس خودداري كرد كه قرار بود اعتبارنامه‌اش در صحن علني بررسي شود و نمايندگان به اعتبارنامه او راي دهند. اما غيبت توكلي و موكول شدن بررسي اعتبارنامه‌اش به جلسه روز سه‌شنبه، در كنار خداحافظي با مركز پژوهش‌هاي مجلس، گمانه‌هاي حاشيه‌نشيني منتقد پركار مجلس هشتم در مجلس نهم را تقويت كرد.

در نهايت اگرچه انتقادات دولتي‌ها و اعضاي جبهه پايداري نسبت به عملكرد توكلي در مركز پژوهش‌ها، باعث نشد اين مركز به دست حاميان دولت بيفتد، اما توانست توكلي را از اين جايگاه به زير بكشد. با اين حساب بايد دوران پيش روي احمد توكلي را سخت‌ترين دوره كار او در پارلمان دانست، دوره‌يي كه از ديروز رسما آغاز شد و تا پايان آن، احمد توكلي بايد بدون برخورداري از حمايت ياران اصولگراي لاريجاني، به انتقادات خود از دولتي‌ها ادامه دهد. اما احمد توكلي كه با عذر كمر درد در صحن علني مجلس غيبت داشت، بعدازظهر به جلسه هيات‌رييسه رفت تا از برنامه‌هاي خود براي تصدي رياست مركز پژوهش‌ها دفاع كند. جهان‌نيوز، سايت وابسته به جمعيت رهپويان كه همسو‌ترين جريان با احمد توكلي محسوب مي‌شود، گزارش جلسه هيات‌رييسه را به نقل از سيد نجيب شريف حسيني، اين‌گونه منتشر كرده است: در جلسه هيات‌رييسه آقايان توكلي، جلالي، مويد حسيني‌صدر، محمدمهدي مفتح و عباس رجايي برنامه‌هاي خود را براي تصدي پست رياست مركز پژوهش‌ها ارائه دادند كه در نهايت هيات‌رييسه مجلس كاظم جلالي را به عنوان رييس اين مركز برگزيد. جهان?نيوز در ادامه توضيح داد: انتخاب كاظم جلالي با توجه به اينكه نامبرده هيچ مسووليتي را در كميسيون‌هاي مجلس نهم نپذيرفته بود، و نوع ارتباطي كه با علي لاريجاني داشت، از قبل گمانه‌زني مي‌شد. عليرضا منادي، ديگر عضو هيات‌رييسه هم درباره اين انتخاب به مهر گفت: هيات امناي مركز پژوهش‌ها اعضاي هيات‌رييسه هستند و رياست آن با علي لاريجاني رياست مجلس است و اين هيات امنا جلالي را به رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس انتخاب كردند و نيازي به راي‌گيري در صحن علني نيست.
نظرات بینندگان