arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۱

نرخ اجاره‌بها داغ‌تر از هواي اين روزها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحاليكه مسئولان با اجراي طرح‌هاي متفاوت سعي در كنترل بازار مسكن به خصوص اجاره‌بها دارند، در برخي موارد شاهد افزايش گاها تا 2 برابري نرخ اجاره‌بها نيز هستيم. اين در حالي است كه وزير راه و شهرسازي مهمترين سياست دولت براي كنترل بازار اجاره بها در شهر تهران را هماهنگي بين عرضه و تقاضاي مسكن مي‌داند و معتقد است اجراي طرح‌هاي تعزيراتي و بلوك‌بندي نيز در سه ماهه تابستان براي كنترل بازار به كار مي‌آيد.
 
به گزارش ايسنا، بازار اجاره بها اين روزها حال و روز خوشي ندارد. در بسياري از مناطق مستاجران و بنگاه‌هاي معاملاتي نسبت به دو برابر شدن ميزان وديعه و اجاره‌بها از سوي مالكان به شدت اظهار نارضايتي كرده و اجراي طرح‌هاي تعزيراتي را نيز بي فايده ‌مي‌دانند.
 
در بسياري از مناطق تهران مالكان قيمت اجاره‌بها را به ميزان قابل توجهي افزايش داده‌اند و معتقد هستند مالكيت قابل احترام است. البته بر اين اساس ميزان خانه‌هاي خالي نيز در سطح شهر افزايش يافته است. بر اين اساس در سال جديد نيز همانند سال قبل طرح تعزيراتي در راستاي كنترل بازار تدوين شده‌ است.
 
البته تنها متقاضيان و بنگاه‌‌داران نيستند كه اجراي طرح‌هاي تعزيراتي را بي‌فايده مي‌دانند بلكه بسياري از سياست‌گذاران حوزه اقتصاد مسكن و كارشناسان نيز اجراي اين قبيل طرح‌ها را شكست خورده اعلام مي‌كنند. به اعتقاد كارشناسان اجراي طرح‌هاي ضربتي براي كنترل بازار در هيچ كجاي دنيا موفق نبوده است، همانطور كه در سال قبل علي‌رغم اجراي چنين طرحي اجاره بها افزايش يافت.
 
بر اساس طرح تعزيراتي سال جاري نرخ مجاز براي افزايش اجاره بها نسبت به سال گذشته 13 الي 15 درصد تعيين شده كه معيار آن آمار بانك مركزي است كه ميزان افزايش اجاره‌بها در سال 90 در كل كشور را 13.6 و در تهران 14.5 درصد اعلام كرده بود.
 
براي اجراي اين طرح 3 هزار بازرس سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان در بازار اجاره حضور پيدا مي‌كنند و پرونده هاي شكايت مستاجران خارج از نوبت در سازمان تعزيرات بررسي مي‌شود.
 
در حال حاضر نيز علي‌رغم اجراي اين قبيل طرح‌ها باز هم هر روز شاهد افزايش قيمت‌ها هستيم، ميزان وديعه و اجاره‌بها به شدت رشد كرده‌ است و به هيچ روي با درآمد‌ها هماهنگ‌ها نيست. با اين وجود وزير راه و شهرسازي افتتاح‌ها در مسكن مهر را عامل كاهش قيمت‌ها ميداند.
 
به گفته‌ وي مهمترين سياست دولت براي كنترل بازار اجاره بها در شهر تهران هماهنگي بين عرضه و تقاضاي مسكن است ولي اجراي طرح‌هاي تعزيراتي و بلوك‌بندي نيز در سه ماهه تابستان براي كنترل بازار به كار مي‌آيد.
 
سوال اين‌جا است، چرا با وجود اجراي پروژه ملي مسكن مهر و حتي طرح مسكن تهران و همچنين طرح تعزيراتي و بلوك بندي بازهم شاهد افزايش قيمت‌ها در بازار مسكن هستيم؟!
 
وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال با تاكيد بر اين‌كه، به غير از سه ماه تابستان مسكن در شهر تهران از ثبات برخوردار است، گفت: زماني كه عده‌اي مي‌خواهند قيمت مسكن را افزايش دهند بهترين زمان را براي اين كار سه ماه تابستان مي‌دانند. ما اعمال نظارت مي‌كنيم و در كنار آن نيز با افتتاح‌هايي كه انجام مي‌دهيم سعي در كنترل قيمت‌ها در بازار مسكن داريم.
 
اين در حالي است كه افزايش قيمت مسكن و اجاره بها در سال جاري از فروردين ماه آغاز شده است.
 
خارج از كنترل شدن بازار مسكن تا جايي پيش رفت كه سازمان حمايت نيز وارد اين مبحث شد. اين در حالي است كه رييس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان اعلام كرد كه از پنجم تير ماه اين سازمان به همراه سازمان تعزيرات حكومتي در موضوع اجاره‌بها نظارت مي‌كند و هموطنان مي‌توانند در صورت افزايش بيش از 13 تا 15 درصدي اجاره‌بها آن را به سازمان حمايت گزارش كنند.
 
اجراي طرح‌هاي بلوك‌بندي و تعزيراتي در كنار ساخت انبوه مسكن در سراسر كشور به ويژه كلان‌شهر تهران تاكنون نتيجه قابل توجهي نداشته است و بايد منتظر ماند تا ديد سياست‌گذازان براي تعديل بازار چه برنامه‌اي انديشيده و آيا به دنبال راهكاري براي كوتاه كردن دست عاملان اصلي گراني مسكن و سوداگران هستند يا خير؟!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
1
4
ما پارسال 12 م پیش داده بودیم 10 هزار اجاره،درسته که زیاد نیست ولی برای من خیلیه، الان صاحبخونه میگه 12 م پیش 100 هزار اجاره،یعنی 10 برابر کرده، آخه بهش بگو از کجا؟!
نظرات بینندگان