arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۲۹ تير ۱۴۰۱

5 ابزار برقی مهم برای تعمیرات موبایل را بشناسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 5 ابزار برقی مهم برای تعمیرات موبایل را بشناسید

همگام با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند، تقاضا برای تعمیر آن‌ها نیز افزایش یافته است. همچنین باتوجه به بالارفتن افسارگسیخته قیمت موبایل به خصوص تلفن‌های همراه وارداتی، بسیاری از مردم سعی بیشتری در نگهداری از گوشی‌های خود دارند و اگر گوشی آسیبی ببیند، ترجیح می‌دهند آن را تعمیر کنند تا اینکه یک گوشی جدید بخرند. از این رو، کسب و کار تعمیر گوشی موبایل بسیار پررونق شده است.

اما باید دانست که هر فردی نمی‌تواند به این حرفه وارد شود، بلکه ابتدا باید علاوه برآشنایی با دانش الکترونیک و آموزش تعمیر موبایل با ابزارهای تخصصی تعمیر گوشی موبایل آشنا شود! شناسایی ابزار تعمیر موبایل، نخستین گام برای ورود به این شغل پرپیچ و خم است؛ ابزاری که در عین گسترده بودن، هرکدام کاربرد خاصی دارند و استفاده از آن‌ها بر کیفیت تعمیر موبایل، موثر است. بسیاری از افراد، که چندان متخصص نیستند بدون شناخت از ابزار تعمیرات موبایل، اقدام به تعمیر و تعویض قطعات موبایل کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد می‌کنند، بنابراین، شناخت ابزار تعمیرات موبایل، یک اصل مهم است.

در ادامه این مطلب، به چند نمونه ابزار تعمیر موبایل پرداخته می‌شود که شناخت ابتدایی از دنیای تعمیرات و الکترونیک را به دست می‌دهند؛

1.مولتی متر؛ دقت اندازه‌گیری

مولتی متر، دستگاهی برای اندازه‌گیری کمیت‌های الکترونیکی مانند ولتاژ، مقاومت، ظرفیت خازن و جریان قطعات است که با این اوصاف، وسیله مهمی در تعمیر گوشی نیز به شمار می‌رود. کاربرد اصلی این دستگاه، «عیب یابی» است که می‌توان با آن عملکرد تمامی قطعات گوشی را مورد تست قرار داد و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

مولتی متر انواع مختلفی دارد؛ مولتی متر آنالوگ و مولتی متر دیجیتال.

مزیت این دستگاه این است که می‌تواند چند کمیت مختلف را اندازه‌گیری کند و کار افراد را با اندازه‌گیری همزمان ولتاژ، آمپراژ و اهم، آسان می‌کند. این وسیله می‌تواند کارهایی مانند ولت‌متر برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل، آمپرمتر برای اندازه‌گیری شدت جریان مدار، اهم متر برای اندازه‌گیری مقاومت مدار را انجام دهد.

2.اسیلوسکوپ؛ نوسان در زمان

اسیلوسکوپ دستگاه دیگری است که به کمک تعمیرکاران موبایل می‌آید. این دستگاه، ابزاری برای نمایش تصویری شکل موج‌ها و سیگنال‌های متغیر در زمان است. دستگاه اسیلوسکوپ یا نوسان نما قادر است ولتاژ ورودی را به صورت یک سیگنال دریافت کرده و در واحد زمان به نمایش بگذارد. در واقع، با اسیلوسکوپ می‌توان مشخصات یک موج را به دست آورد و همچنین جهت مقایسه دو شکل موج نیز از آن استفاده کرد.

دستگاه اسیلوسکوپ پارامترهای مختلف شکل موج مانند فرکانس و پریود موج را نشان می‌دهد و حتی این قابلیت را دارد تا امواج را ضبط کرده و دوباره جهت بازبینی در اختیارکاربران قرار دهد. در این ابزار، ورودی یواس‌بی، برای اتصال به کامپیوتر هم وجود دارد، یعنی می‌توان با آن شکل موج های نقاط تست پوینت مدار گوشی موبایل را به کامپیوتر منتقل و ارزیابی کرد.

اسیلوسکوپ‌ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال عرضه می‌شوند که اسیلوسکوپ‌های آنالوگ معمولا سنگین وزن و دارای صفحه نمایش کوچک تک رنگ هستند و پارامترهای شکل موج را باید به صورت دیداری بدست آورد. در حالی که نسل جدید اسیلوسکوپ ها دیجیتال اند و علاوه بر وزن کمی که دارند، از نمایشگرهای رنگی و محاسبه اتوماتیک نیز بهره می‌برند.

تفاوت مولتی متر و اسیلوسکوپ در این است که مولتی‌متر می‌تواند ولتاژ موج را اندازه‌گیری کند اما این عمل، با تغییرات آنی و سریع ولتاژ همگام نیست و بسیاری از تغییرات ولتاژ را نشان نمی‌دهد، درواقع، آنچه که مولتی متر نشان می‌دهد مقدار متوسط ولتاژ است، نه مقدار لحظه‌ای آن!

تعمیر تخصصی تلفن همراه، تنها با اسیلوسکوپ ممکن است چراکه این دستگاه به سرعت عیب‌یابی گوشی را انجام می‌دهد. اسیلوسکوپ با دقت، اطلاعات کلیدی حاصل از تست گوشی را تشخیص داده و به شکل موج بر روی صفحه‌اش نشان می دهد. تعمیرکار نیز از طریق مشاهده سیگنال‌های مختلف شکل موج، می‎تواند عملکرد قطعات نیمه هادی مانند آی سی ها،ترانزیستورهاو اسیلاتورها را ارزیابی و محدوده خطا را بشناسد. این روش رایج‌ترین و ساده‌ترین راه برای تعمیر گوشی هوشمند است. گفتنی است که سازندگان تلفن همراه نیز از اسیلوسکوپ برای تست یکپارچگی سیگنال‌های تولیداتشان استفاده می‌کنند.

5 ابزار برقی مهم برای تعمیرات موبایل را بشناسید

3.منبع تغذیه؛ تولید انرژی

منبع تغذیه یکی از رایج‌ترین ابزارهای تولید انرژی است که به طور کلی، مانند مولتی متر به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شود. همچنین این دستگاه به دو شکل «آزمایشگاهی متغیر یا سوئیچینگ» و «خروجی ثابت» عرضه می‌شود. مزیت منبع تغذیه سوئیچینگ در این است که دقت بالایی دارد، انرژی کمی را تلف می‌کند و همچنین ابعاد کوچک آن، کار را برای کاربران آسان‌تر می‌کند، اما از سوی دیگر این مدل منبع تغذیه پیچیدگی مدار و به تبع، قیمت بالاتری دارد.

در مقابل، منبع تغذیه خطی با بهره‌گیری از المان‌های خطی در مدار خود و سادگی در طراحی، پاسخ‌دهی سریعتری دارد و نویز کمتری هم تولید می‌کند. این نوع از منبع تغدیه در اکثر آزمایشگاه‌های مهندسی برق به‌عنوان بلوک تامین‌کننده‌ جریان مدارهای الکترونیکی مشاهده می‌شود. در ادامه این مطلب، به منبع تغذیه موبایل پرداخته می‌شود.

منبع تغذیه موبایل

منبع تغذیه کاربردهای فراوانی دارد و همچنین در تعمیرات موبایل نیز یکی از پرکاربردترین‌هاست. این دستگاه در عملیات شوک به باتری، شارژ مستقیم باتری و روشن کردن گوشی بدون باتری کاربرد دارد. در عیب یابی گوشی خاموش و تامین ولتاژ مناسب راه انداز مدار، نیاز به منبع تغذیه مناسب است. انرژی مورد نیاز برای راه اندازه گوشی کمتر از 1 آمپر است. تعمیرکاران موبایل ترجیح می دهند از منبع تغذیه با وات بیشتر در میز کار خود مجهز باشند تا دیگر نیازهای احتمالی را بر آورده کند. منبع تغذیه مناسب تعمیرات موبایل از نوع، منبع تغذیه متغیر عموما 0 تا 30 ولت با جریان نهایی 3 آمپر است. در خرید منبع تغذیه موبایل توجه به فاکتور کیفیت و رایپل نویز پایین ضروری است از این رو توصیه می شود هرگز سراغ منبع تغذیه ارزان قیمت نروید. یکی دیگر از پارمترهای مهم در منبع تغذیه موبایل، مجهز بودن به خروجی ثابت 5 ولت است که مورد نیاز تعمیرکاران در تامین ولتاژ مدار در اغلب گوشی ها هنگام عیب یابی می باشد.

4.هیتر

هیتر، به صورت کلی دستگاهی است که از آن برای پیش گرمایش، خشک کردن، جداکردن رنگ، داغ‌کردن فضاهای کوچک و حتی ذوب کردن استفاده می‌شود و اینگونه یکی از مهم‌ترین ابزار تعمیرات موبایل به شمار می‌رود. با استفاده از هیتر، می‌توان به قطعات و دیگر قسمت‌های گوشی گرما انتقال داد. از آنجا که در اغلب مدارهای گوشی‌ ، قطعات سایز اس ام دی استفاده شده است، به سادگی توسط هویه قابل جداسازی و اتصال مجدد نیستند. از این رو تعمیرکاران موبایل از هیتر استفاده می‌کنند تا اجزای مختلف گوشی مانند آی سی ها و ترانزیستورها را جداسازی و تعویض کنند.

5 ابزار برقی مهم برای تعمیرات موبایل را بشناسید

5.هویه

هویه یک ابزار پرکاربرد در صنایع الکترونیکی است که اسم آن حتی برای افراد غیرمتخصص نیز زیاد به گوش می‌رسد. این ابزار برای لحیم‌کاری روی برد، اتصال سیم و قطعات به همدیگر و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. هویه از یک دسته پلاستیکی عایق، یک المنت و نوک فلزی تشکیل شده است که در آن المنت انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می کند و این گرما را به نوک هویه انتقال می‌دهد. زمانی که نوک هویه گرم می‌شود، با استفاده از یک قطعه سیم لحیم می‌توان قطعات الکترونیکی مختلف را به همدیگر متصل کرد یا آن‌ها را روی برد ذوب کرد. هویه در تعمیرات موبایل، این امکان را می‌دهد تا در شرایط خاص، برد و قطعات الکترونیکی تعمیر شوند.

ابزار تعمیر موبایل را از کجا بخریم؟

همانطور که گفته شد، ابزار تعمیر موبایل، وسایل خاص این حرفه هستند و اهمیت آن‌ها به حدی است که اگر بی‌کیفیت باشند، تمامی تعمیرات را زیر سوال می‌برند. پس یک تعمیرکار متخصص، نمی‌خواهد با استفاده از ابزار نامناسب، کار و حرفه چندین و چندساله خود را زیر سوال ببرد. از این رو باید ابزار خود را از جای مطمئن خریداری کند.

گروه فنی و مهندسی پارس الکترونیک در سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت‌هایی چون ریگول، کیس، ماتریکس و آپا و تامین بسیاری از تجهیزات الکترونیک از جمله مولتی متر، اسیلوسکوپ و منبع تغذیه به شرکتی مطرح در زمینه تجهیزات الکترونیکی تبدیل شد.

پارس الکترونیک، با اتکا بر دانش خود در زمینه واردات، می‌تواند موجودی ابزار و تجهیزات را برای آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها نیز تامین کند. این شرکت، هنگام خرید و انتخاب قطعات، مشاوره رایگان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین پس از خرید، جهت نصب و راه‌اندازی و حتی تعمیر، کارشناسان فنی مجرب خود را اعزام می‌کند.

متقاضیان برای آشنایی بیشتر با این مجموعه و ثبت سفارش می‌توانند به وبسایت پارس الکترونیک مراجعه کنند.

نظرات بینندگان