arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۱

مذاكرات كارشناسان ايران و 1+5 در استانبول آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست كارشناسان ايران و 1+5 صبح روز سه‌شنبه در استانبول آغاز كار كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، نشست كارشناسان ايران و 1+5 در راستاي توافق دو طرف در مذاكرات مسكو كه 29 و 30 خرداد در روسيه انجام شد، برگزار مي‌شود.

اين نشست به احتمال زياد يك روزه خواهد بود و هيات‌هاي كارشناسي دو طرف براي جمع‌بندي نظرات به پايتخت‌هاي‌شان بازگشته و در صورت توافق بر سر چارچوبي مشترك نتايج در نشست معاونان بررسي مي‌شود.

هيات كارشناسي ايران متشكل از كارشناساني از وزارت خارجه، سازمان انرژي اتمي و شوراي عالي امنيت ملي است.

سعيد جليلي، مذاكره‌كننده ارشد ايران با 1+5 پس از مذاكرات مسكو در جمع خبرنگاران گفت كه آن‌ها (1+5) پيشنهاد كردند كه جلسات كارشناسي برگزار شود و در نهايت قرار شد بعد از جلسه‌هاي كارشناسان و معاونان مشخص شود كه در چه تاريخي اين مذاكرات پي‌گيري شود.

به گفته جليلي ايران در مذاكرات مسكو پنج محور اساسي را مشخص كرد و كليه‌ بحث‌هاي كارشناسي مطرح شد.

مذاكره‌كننده ارشد ايران با 1+5 ابراز اميدواري كرد كه در جلسات كارشناسان و معاونان، آن‌ها بتوانند به نتايج قابل قبولي دست يابند.

جليلي اظهار كرد: در نشست كارشناسي، محورهاي پنج‌گانه ارايه شده از سوي جمهوري اسلامي ايران و محورهايي كه آن‌ها ارايه كرده‌‌اند به لحاظ فني بررسي مي‌شود و پس از آن جلسات معاونان برگزار مي‌شود تا ابعاد حقوقي و سياسي اين محورها بررسي شود و اين‌ها همه وقتي مي‌تواند موفق باشد كه در چارچوب راهبرد گفت‌وگو و همكاري باشد.

ايران پيش از مذاكرات مسكو بر برگزاري نشست كارشناسان براي بررسي ديدگاه‌ها و پيشنهاد‌هاي دو طرف اعلام آمادگي كرده بود اما طرف 1+5 از حاضر شدن در اين گفت‌وگوها اجتناب كرد.

هم‌چنين كاترين اشتون، هماهنگ كننده مذاكرات ايران و 1+5 در پايان مذاكرات مسكو با اعلام اين‌كه یک نشست در 3 جولای (13 تير) در شهر استانبول در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد افزود كه، انتظار داريم اين نشست کمک کند به 1+5 (3+3) و اميدواريم پاسخ‌های ایران را دریافت کنیم و مسایلی که توسط ایران در طول مذاکرات بیان شده است را بررسی کنیم. ديدار بعدی در سطح معاونان، اشمید و باقری خواهد بود و بعد من مستقیم با جلیلی صحبت می‌‌کنم برای این که درباره دیدار سیاسی بعدی تصمیم بگیریم و این که می‌توانیم دیدار داشته باشیم یا نه.

اشتون در كنفرانس خبري در مسكو كه به نمايندگي از سوي نمايندگان 1+5 سخن مي‌گفت، پيشنهاد‌هاي 1+5 را براي اولين بار به طور رسمي شرح داد.

او گفت: ما در مذاکرات قبلی (بغداد) درخواست کردیم که ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق و سایت فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم 20 درصد را از ایران خارج کند. ما اعلام كرديم این را به عنوان اقدام اعتمادساز از ایران قبول می‌کنیم.

به نظر مي‌آيد همان‌طور كه كاترين اشتون در مسكو نيز اظهار كرد، آن‌ها (1+5) در مذاكرات با ايران و نيز مذاكرات كارشناسي رويكردي يك‌جانبه را دنبال مي‌كنند، مبني بر اين‌كه صرفا به دنبال شنيدن پاسخ ايران درباره پيشنهادات‌شان هستند و درباره پاسخ به پيشنهاد‌هاي ايران براي 1+5 سكوت اختيار كرده يا اهميتي به آن نمي‌دهند.

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروكسل ابراز امیدواري كرد كه ایران موضع سازنده‌اي را در مذاکرات با گروه 1+5 که قرار است روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شود، اتخاذ كند.

اشتون گفت: ما امیدواریم که ایران از این فرصت استفاده کرده و آمادگی خود برای انجام اقدامات مشخصی را به نمایش بگذارد تا نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از میان برداشته شده و اطمینان به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌يی این کشور تقویت شود.

به گزارش ايسنا، مذاكرات كارشناسي ميان ايران و 1+5 در حالي امروز سه‌شنبه در مسكو انجام مي‌گيرد كه تحريم‌هاي يك‌جانبه نفتي و بانكي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه ايران چند روز قبل به طور خودكار اعمال شده است.

برخي كارشناسان و تحليل‌گران بر اين نظرند كه 1+5 به دنبال نگه داشتن روزنه‌اي براي ارزيابي شرايط ايران پس از اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه است و از فضاي مذاكرات در سطح كارشناسي و يا معاونان و حتي مذاكرات احتمالي آينده با ايران در اين راستا بهره‌ مي‌برد.

در عين حال ايران بر مواضع هسته‌يي خود در چارچوب ان‌. پي. تي در راستاي تعهد و تكليف متقابل تاكيد دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در مسكو و نيز پس از آن نسبت به رفتار‌هاي تحريك‌آميز از سوي غرب عليه ايران هشدار داد.

وي گفته است كه "ايران به هر رفتار غيرسازنده پاسخ متناسب با آن خواهد داد، ولي اگر حركتي به نفع ملت ايران و در جهت مثبت باشد از آن استقبال خواهد كرد و اميد مي‌رود كه در گفت‌وگوي معاونان و كارشناسان مسير همكاري در آينده رقم خورد."
نظرات بینندگان