arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱

«علی رهبری» رهبر مشهورترین اُپرای جهان شد

مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سنت پترزبورگ، «علی رهبری» را به عنوان رهبر دائمی میهمان اُپرای مارینسکی، مشهورترین اپرای جهان اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سنت پترزبورگ، «علی رهبری» را به عنوان رهبر دائمی میهمان اُپرای مارینسکی، مشهورترین اپرای جهان اعلام کرد.

والری گرگیف مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سنت پترزبورگ، علی رهبری را به عنوان رهبر دایمی میهمان اپرای مارینسکی، مشهورترین اپرای جهان اعلام کرد. بنابر توافقات صورت گرفته، حاصل این همکاری اجرای ۱۰ کنسرت یا اُپرا در طول هر فصل هنری خواهد بود.

تیرماه امسال، پس از اجرای بسیار موفقیت‌آمیز علی رهبری در سنت پترزبورگ، مسئولان ارکستر چنان تحت تاثیر اجرای رهبری واقع شدند که به پیشنهاد گرگیف دوباره از این رهبر ایرانی برای اجرای برنامه دیگری به فاصله چند روز بعد، مجددا دعوت کردند و رهبری نیز آن را پذیرفت.

سپس دوباره با پیشنهاد گرگیف، علی رهبری، این موسیقیدان شهیر بین‌المللی به عنوان رهبر دائم میهمان برگزیده شد. ایستادن بر روی پودیوم این ارکستر بی‌تردید یک سمت تاریخی است در شهری که هنرمندانی همچون کورساکف، چایکفسکی راخمانینوف، شوستاکوویج و صدها رهبر و آهنگساز نامدار جهان در آن حضور داشته‌اند. 

مجموعه مارینسکی حدود ۴۰۰ نوازنده و ۲۰۰ خواننده گروه کر، سه سالن اُپرا و چندین سال کنسرت دارد.

والری آبیسالوویچ گرگیف هنرمند مردمی روسیه، رهبر ارکستر و اپرا مدیر شرکت اوستیایی اورجین است. او مدیر ارشد و مدیر هنری سالن نمایشی تئاتر مارینسکی و رهبر ارکستر ارشد ارکستر فیلارمونیک مونیخ و مدیر هنری جشنواره شب‌های سفید در سن‌پترزبورگ است. وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان افتخار مسروپ ماشتوتس مقدس، نقاب زرین، نشان الکساندر نوسکی، لژیون دونور (افسر)، نشان دوستی، قهرمان کار از فدراسیون روسیه و هنرمند مردمی روسیه شده‌ است. گرگیف که از برجسته‌ترین رهبران ارکستر جهان است در روزهای ابتدایی مناقشه روسیه و اوکراین، به خاطر امتناع از اظهار نظر در این مورد به دستور شهردار مونیخ از رهبری ارکستر بزرگ فیلارمونیک این شهر برکنار شد.

علی رهبری موسیقی‌دان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهمترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح‌ترین چهره‌های موسیقی ایران است.

نظرات بینندگان