arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۱

هشدارهاي پليس درباره نگهداري و حفظ گذرنامه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پليس گذرنامه نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران توصيه‌هايي را براي استفاده از نگهداري و حفظ آن ارائه كرد.

به گزارش ايسنا، پليس گذرنامه ناجا در گزارش توصيه‌هايي را براي استفاده‌كنندگان از گذرنامه ارائه كرد كه براين اساس آمده است: در صورت مفقودشدن گذرنامه مراتب را بلافاصله به ادارات گذرنامه در تهران و شهرستان‌ها و در خارج از كشور به نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران و مقامات محلي اعلام كنيد.

با توجه به اينكه صدور گذرنامه‌ المثني به جاي گذرنامه مفقود يا مخدوش مستلزم بررسي و انجام تشريفات اداري طولاني است، بنابراين در حفظ و نگهداري گذرنامه نهايت دقت را مبذول تا از مفقود يا مخدوش شدن آن جلوگيري شود.

استفاده مجدد از گذرنامه‌اي كه فقدان آن اعلام شده منوط به اعلام پيدايش و انجام اقدامات لازم است.

افرادي كه اقدام به حمل تمامي مدارك خود مي‌كنند، لازم است از همراه داشتن گذرنامه جز در موارد ضروري خودداري كنيد.

با توجه به استفاده‌هاي سوء‌امنيتي از گذرنامه از تحويل آن به افراد سودجو به منظور اخذ ويزا، ارز يا اقامت و ... خودداري كنيد.

در صورت مفقودشدن گذرنامه مراتب را بلافاصله به ادارات گذرنامه در تهران و شهرستان‌ها و در خارج از كشور به نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران و مقامات محلي اعلام كنيد.

قبل از مسافرت گذرنامه خود را از نظر مدت اعتبار، اجازه خروج معتبر، نداشتن مشكل ممنوع الخروجي و ساير موارد دقيقاً بررسي كنيد تا هنگام مسافرت با مشكل مواجه نشويد.

قبل از مسافرت نسبت به تهيه بليط ، ويزا براي كشورهايي كه قصد اقامت يا عبور از آنها را داريد، اقدام كنيد.

براساس اين گزارش، برحسب قانون كساني كه درخارج از كشورمرتكب اعمال خلاف قانون از قبيل سرقت، كلاهبرداري، خريد و فروش موادمخدر، ولگردي و فساداخلاقي و ساير اعمالي كه خلاف شئونات جمهوري اسلامي است شوند از خروج مجددشان جلوگيري خواهد شد.

برخي از كشورهاي عربي به همراه داشتن قرص‌هاي فنوباربيتال، واليوم و ... را موادمخدر تلقي كرده و مانند مصرف‌كنندگان موادمخدر با آنان برخورد مي‌كنند.

در صورت مواجهه با مشكلاتي در خارج از كشور كه شخصاً قادر به حل آن نيستيد، بلافاصله با نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران تماس بگيريد تا راهنمايي لازم در اختيار شما قرار گيرد.

در هنگام مسافرت شناسنامه يا كارت شناسايي عكس‌دار معتبر ديگري به منظور بررسي و رفع مشكلات احتمالي در مرزها همراه داشته باشيد.

دارندگان گذرنامه از مخدوش‌كردن عمدي گذرنامه خود يا تظاهر به فقدان گذرنامه خودداري كرده و از تسهيلات قانوني ايجاد شده در راستاي تعويض گذرنامه و اعلام فقدان خودداري كنند.
نظرات بینندگان